ראש הממשלה בנימין נתניהו ויו"ר המחנה הממלכתי בני גנץ הודיעו היום (רביעי) על הקמת ממשלת חירום, חמישה ימים לאחר תחילת המלחמה. השניים נפגשו הבוקר במשך כשלוש שעות - במהלך הפגישה הגיעו לסיכומים הבאים: יוקם "קבינט ניהול מלחמה" בו יהיו שלושה חברים בלבד: נתניהו, גנץ ושר הביטחון יואב גלנט. הרמטכ"ל לשעבר וחבר המחנה הממלכתי גדי איזנקוט כמו גם השר רון דרמר ישמשו כמשקיפים בקבינט המצומצם.
3 צפייה בגלריה
(צילום: רויטרס/Ronen Zvulun/Pool, מוטי קמחי)
חבר הכנסת גדעון סער ייכנס לקבינט המדיני-ביטחוני המורחב וכך גם חברי הכנסת חילי טרופר ויפעת שאשא ביטון, שימונו לשרים ללא תיק. נתניהו וגנץ הבהירו בהודעתם המשותפת כי הם שומרים מקום בקבינט המצומצם גם לראש האופוזיציה יאיר לפיד, אם יחליט להצטרף.
בסעיף האחרון בהסכם נכתב כי "במהלך תקופת המלחמה לא יקודמו הצעות חוק או החלטות ממשלה שאינן נוגעות לניהול המלחמה. כלל המינויים הבכירים יוארכו אוטומטית במהלך תקופת המלחמה", ביניהם נגיד בנק ישראל, הפרופ' אמיר ירון, שאישר כי נוכח מצב החירום ואתגרי הכלכלה הישראלית בשעה קשה זו, הוא מקבל על עצמו את הבקשה כי יאריך את כהונתו, "לפחות עד תום תקופת החירום". לאחר פרסום ההסכם צייץ גנץ: "ישראל לפני הכול".
3 צפייה בגלריה
קבינט לחימה חרבות ברזל
קבינט לחימה חרבות ברזל
(צילום: אמיל סלמן, קובי קואנקס, AP)
במסמך העקרונות להקמת ממשלת החירום, עליו חתומים נתניהו וגנץ, נכתב, בין היתר, כי "ועדת השרים לביטחון לאומי תסמיך את קבינט ניהול המלחמה לממש מבצעית את החלטות הוועדה בכמה נושאים, בהם גיבוש המלצות בנושא מדיניות ביטחון הפנים בהתאם להחלטת הוועדה, והפעלת גופי המשטרה והחירום, ובכלל זה ביחס למרחב ירושלים ולערים המעורבות". מליאת הכנסת תתכנס מחר בשעה 19:00, על מנת לאשר את הקמת ממשלת החירום הלאומית.
סגן ראש הממשלה ושר המשפטים יריב לוין התייחס להסכם ואמר כי "הוא המעשה ההכרחי והנכון". גם השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר "מברך על האחדות, עכשיו צריך לנצח".
שר התרבות והספורט מיקי זוהר הודיע כי "ברוך ה', יש ממשלת אחדות למדינת ישראל". לדבריו, "עכשיו, כולנו יחד לניצחון במלחמה והשמדתם המוחלטת של החמאס והג'יהאד בעזה. זה מה שעם ישראל ציפה מאיתנו - כי רק ביחד ננצח". גם השר ניר ברקת בירך על הצעד ואמר כי "בשעה כזו עלינו להתאחד, לתת גב לחיילי צה"ל ולפעול כאיש אחד עד לניצחון מוחלט של מדינת ישראל על האויב. בעזרת השם ביחד ננצח".
בסביבת גנץ דווקא היו פסימיים לקראת הפגישה, וקיבלו איתותים שנתניהו לא יסכים לדרישתו להקים קבינט מצומצם לניהול המלחמה, אך לבסוף נתניהו נענה לדרישה זו. אחרי הפגישה, ובעקבות הדיווחים לפיהם היא מעכבת את כניסת גנץ לקבינט, מסרה רעייתו של ראש הממשלה הודעה. "אחדות היא צו השעה", נמסר בהודעה מטעמה.
גנץ כאמור צפוי להצטרף לממשלת חירום בקרוב מאוד, אך שאר מנהיגי האופוזיציה בינתיים בחוץ: יאיר לפיד ומפלגת "יש עתיד" עומדים לפי שעה על הדרישות שהציבו כתנאי לכניסה לממשלה - הוצאת איתמר בן גביר מהמשרד לביטחון לאומי, ונישול הסמכויות של בצלאל סמוטריץ' ביהודה ושומרון, שמשמש גם כשר במשרד הביטחון.

בין גנץ ללפיד אין שום תיאום בימים האחרונים. אנשיו של גנץ מנהלים מגעים מול נתניהו לפי המתווה שהוגש מראש - ובבסיסו ההתחייבות שלא לקדם חקיקה בכנסת בכל תקופת המלחמה (בשבוע הבא אמור להיפתח מושב החורף של הכנסת). סעיפים נוספים שאותם דרשו גנץ ואנשיו הם הקמת פורום מצומצם מאוד שינהל את המלחמה, ויכולת השפעה אמיתית.
כמו עם לפיד, גם עם ראש מפלגת "ישראל ביתנו" אביגדור ליברמן לא נערכו שיחות על כניסה לממשלת החירום. בינתיים בליכוד מוותרים על כניסת ליברמן לממשלת החירום, למרות שהתנאי שהציב לכניסה לממשלה - מיטוט החמאס בעזה - מקובל על הימין כולו. באשר למיכאלי, מנהיגת מפלגת העבודה הבהירה שתגבה את הממשלה במלחמה ללא קשר להקמת ממשלת חירום.
פורסם לראשונה: 09:35, 11.10.23