3 צפייה בגלריה
רינה ואברהם פז
רינה ואברהם פז
"הדבר הכי טוב שקרה לי בחיים". שישה עשורים יחד, רינה ואברהם רז
רינה (79) ואברהם רז (83) לא חוגגים את יום האהבה. "כל יום יש אהבה בבית", הם אומרים. השניים הכירו בגדנ"ע ים כשהוא היה המדריך. רינה הייתה אז רק בת 15, ואברהם מבוגר ממנה בשלוש שנים. "היה יום שאמי לא הרשתה לי לעשות את הדרך בלילה ממועדון הגדנ"ע ביפו בחזרה הביתה לחולון, אז נאלצתי להישאר במועדון".
במקרה, או שלא, גם אברהם נשאר שם באותו הלילה, והשניים שוחחו עד השעות הקטנות של הלילה. אותן שיחות זכורות להם לפרטי פרטים עד עצם היום הזה. "למחרת השארתי לו פתק בארנק ובו כתוב השם שלי והכתובת שלי, והקשר ביננו נמשך במכתבים". שלוש שנים לאחר מכן הם כבר נישאו. "הייתה לנו חתונה מצומצמת בבית כנסת בתל אביב", מספר אברהם.
"קצת סנדוויצ'ים ועוגה. היינו מרוצים מאוד". גם כיום, הים ממשיך להיות מוטיב מרכזי בסיפורם המשפחתי: הם חיים לא רחוק מהחוף - בבית יולס בחיפה, ומספרים בגאווה ש"הנכדים בצופי ים". וחוץ מהאהבה המשותפת למעמקים, מה הסוד שלהם? "אנחנו חיים עם הרבה אהבה לצד ויתורים. אנחנו שייכים אחד לשני, משלימים אחד את השני, תומכים זה בזו. והאהבה נמשכת – אני מקווה שלעוד הרבה שנים".
אברהם מוסיף: "רינה היא הדבר הכי טוב שקרה לי בחיים. היא תמיד אומרת שאני מגזים אבל זאת לא הגזמה. היא הובילה אותי למקומות שלא חלמתי עליהם. יחד בנינו משפחה נפלאה ובכל השנים תמכנו אחד בשנייה".

אהבה במחתרת

בין פגז להפצצה, הכירו אריה (101) ולאה סגל (93) מכפר סבא. אריה היה המפקד של לאה בהגנה, וההיכרות ביניהם החלה כשהיא נסעה בשיירה לירושלים עם נשק מוטמן בארגזים. "המשטרה הבריטית עצרה אותנו ומצאה את הנשק", מספרת לאה. היא הצליחה לחמוק מהבריטים. כשהיא נסערת מהאירוע, הוכנסה לאה לאוהל של המפקד - אריה.
3 צפייה בגלריה
אריה ולאה סגל
אריה ולאה סגל
"יש לנו הרבה סבלנות". אריה ולאה סגל, נשואים כבר יותר מ-70 שנה
(צילום: בית גיל פז, כפר סבא)
3 צפייה בגלריה
אריה ולאה סגל
אריה ולאה סגל
אריה ולאה סגל בצעירותם
"הוא הושיב אותי ונתן לי לשתות. שעתיים שלמות ישבתי מולו בשקט. הוא לא שאל דבר, רק איפשר לי להירגע. אחר כך שאל אותי על שאירע. כך למעשה החלה ההיכרות בינינו", אומרת לאה. השניים ניצלו את אחת ההפוגות ממלחמת העצמאות ונישאו. "אריה היה מפקד פלוגה. לחתונה שלנו, בביתו של הרב שערך את הטקס, הגיע אריה עם כל חיילי הפלוגה. מהצד שלי נכחו מעט מבני משפחתי".
לאה השתחררה לאחר החתונה, ואחרי שנתיים הזוג עבר לדירה בתל אביב. אריה עבד משך 40 שנים בתנובה, ובין היתר ניהל את מחלקת הפיתוח שלה. לאה הייתה מנהלת חשבונות וניהלה את משרדה עד לגיל 70, אז יצאה לגמלאות והצטרפה לאריה לטיולים מסביב לעולם.
"יש לנו הרבה סבלנות ודאגה מתוך אכפתיות", הם מספרים בחיוך, "צריך לדעת להתחשב זה בזו, להשתדל לעשות המון דברים יחד, ולאהוב כל יום מחדש". אריה ולאה מתגוררים בדיור מוגן בבית גיל פז בכפר סבא. "בכל יום אנו לומדים מהדור הוותיק שלאהבה אין גיל", אומרת יולי גת, יו"ר איגוד בתי אבות.