ארגון הבריאות העולמי הכריז אתמול (יום שבת) על מצב חירום בינלאומי בעקבות התפשטותו של נגיף אבעבועות הקוף. מזכ"ל הארגון טדרוס אדהנום גברייסוס ציין כי הנגיף התפשט כבר ל-74 מדינות ועד כה התגלו בתוך חודשים אחדים, מאז מאי, יותר מ-16,000 מקרי הדבקה. למרות מספר ההדבקות הרב, עד כה דווח רק על חמישה מקרי תמותה. גברייסוס הוסיף כי הסיכון להתפשטות הנגיף ברחבי העולם מתון - מלבד באירופה, שבה לדבריו הסיכון הזה גבוה.
6 צפייה בגלריה
חיסון לאבעבועות הקוף בלונדון
חיסון לאבעבועות הקוף בלונדון
חיסון לאבעבועות הקוף בלונדון, ארכיון
(צילום: Gettyimages)
6 צפייה בגלריה
מתחסנים נגד אבעבועות הקוף בניו יורק
מתחסנים נגד אבעבועות הקוף בניו יורק
מתחסנים נגד אבעבועות הקוף בניו יורק
(צילום: AFP)
החלטתו של גברייסוס להכריז על מצב חירום בינלאומי נעשתה חרף העובדה שלא התקבל על כך קונצנזוס בוועדה האחראית על הנושא בארגון, אולם לדבריו העובדה שהנגיף התפשט כבר לכל כך הרבה מדינות "יוצאת דופן". גברייסוס ציין כי ההתפרצות ממוקדת כעת בעיקר בגברים שמקיימים יחסי מין עם גברים.
בכיר נוסף בארגון, ד"ר מייק ראיין, ציין כי מטרתו המרכזית של המהלך היא להעניק תשומת לב בינלאומית רבה יותר למאבק במחלה - שעד לפני חודשים אחדים הייתה נדירה למדי והתחלואה בה הייתה מוגבלת בעיקר למדינות מסוימות באפריקה. גברייסוס עצמו הביע אמש תקווה שבעקבות ההכרזה מדינות בעולם יאיצו את פיתוח החיסונים לנמגיף וינקטו בפעולות נמרצות יותר לבלימת התפשטותו. הוא הדגיש כי ניתן לעצור את ההתפרצות באמצעות "האסטרטגיות הנכונות בקבוצות הרלוונטיות".
נראה שבשבועות האחרונים ההתפשטות גדלה בקצב מהיר יותר: ברשת NBC דווח כי בחודש שעבר מספר מקרי התחלואה שדווחו במדינות שבהן הנגיף אינו אנדמי עמד על 4,000 בלבד. אז, ציינו ברשת, אותה ועדה שאחראית על הכרזות על מצבי חירום בריאותיים סירבה לעשות זאת וחבריה קבעו שהתפשטות הנגיף לא עומדות בקריטריונים הנדרשים לשם כך. לפי NBC, בארה"ב אובחנו 2,500 מקרים, אולם המספר הזה כנראה נמוך ממספר הנדבקים בפועל. לפי משרד הבריאות, בישראל זוהו עד כה 105 מקרי תחלואה.
6 צפייה בגלריה
טדרוס אדהנום גברייסוס מזכ"ל ארגון הבריאות העולמי
טדרוס אדהנום גברייסוס מזכ"ל ארגון הבריאות העולמי
מזכ"ל ארגון הבריאות העולמי גברייסוס. הכריז על מצב חירום למרות התנגדות של חלק מאנשיו
(צילום: רויטרס)
"יש לנו התפרצות שמתפשטת ברחבי העולם במהירות רבה באמצעות שיטות חדשות של הדבקה - שאנחנו מבינים מעט מאוד לגביהן ואשר מתאימות לקריטריונים של תקנות הבריאות הבינלאומיות", אמר גברייסוס - שהכיר בכך שבין חברי ארגון הבריאות "יש דעות מנוגדות" בסוגיה. הוא ציין כי קולו שימש כ"שובר שוויון" בהצבעה בוועדה בשאלה אם להכריז על מצב חירום: בהצבעה הזו תשעה חברים התנגדו להכרזה, ורק שישה תמכו.
ההכרזה על התפשטות אבעבועות הקוף כעל מצב חירום בינלאומי מציבה אותו בשורה אחת עם נגיפים אחרים שעוררו בהלה בעולם, בראשם נגיף הקורונה שלגביו נעשתה הכרזה דומה בפברואר 2020. זמן קצר לאחר מכן הוא "שודרג" למגפה עולמית. גם על המאמץ הנוכחי להכחדת נגיף הפוליו, התפשטות נגיף האבולה ב-2014 באפריקה ונגיף הזיקה באמריקה הלטינית ב-2016 הוכרזו הכרזות על מצב חירום.
נגיף אבעבועות הקוף שייך לאותה משפחה של נגיף האבעבועות השחורות שהוכחד מהעולם בשנות ה-80. אותו נגיף נחשב לקטלני ביותר, ומבצע החיסונים האגרסיבי של ארגון הבריאות העולמי הביא להכחדתו המוחלטת. בניגוד לאבעבועות שחורות, אבעבועות הקוף מידבקת פחות, גורמת לתסמינים קלים יותר ופחות קטלנית.
במשך עשרות שנים התחלואה בנגיף אבעבועות הקוף הייתה מתוחמת לאזורים במרכז ובמערב אפריקה, ועד חודש מאי האחרון לא נרשמה אף התפרצות משמעותית שלו מעבר ליבשת. באותו חודש דוווח על עשרות מקרי תחלואה באירופה, בצפון אמריקה ובמדינות נוספות - גם בישראל.
המחלה נמשכת לרוב שבועיים עד חודש, והתסמינים עלולים להופיע חמישה ימים עד 21 ימים לאחר ההדבקה. התסמינים לרוב מתחילים בשילוב של חום, כאבי ראש, כאבי שרירים, כאבי גב, צמרמורות, תשישות ובלוטות לימפה נפוחות. התסמין האחרון מאפשר לרופאים להבדיל בין אבעבועות הקוף לבין אבעבועות שחורות או אבעבועות רוח.

5,000 חיסונים השבוע: איך נערכים בישראל?

הנגיף עלול להדביק באמצעות נשיכה או שריטה של חיה נגועה, אכילת בשר נגוע, או במגע ישיר עם אדם חולה, מצעים שעליהם ישן או בגדים שהיו במגע איתו. הנגיף חודר לגוף דרך העור, מערכת הנשימה, העיניים, האף או הפה. הדבקה בין בני אדם מתרחשת בעיקר דרך רסיסי רוק ממרחק קרוב או כאמור - מגע של העור וייתכן שגם באמצעות יחסי מין.
6 צפייה בגלריה
חיסון לאבעבועות הקוף
חיסון לאבעבועות הקוף
חיסונים לאבעבועות הקוף. משרד הבריאות הזמין 2,000 מנות, ונערך לעוד 10,000
(צילום: Gettyimages)
מדינות בעולם פועלות כעת לרכוש חיסונים נגד הנגיף. בישראל חתם מוקדם יותר החודש משרד הבריאות על הסכם לרכישת 2,000 חיסונים, שיספיקו ל-1,000 בני אדם בלבד. בשבוע שעבר הודיע המשרד כי ההסכם יורחב בשבועות הקרובים ל-10,000 מנות בסך הכול. לדבריו, החיסון יינתן בשלב הראשון רק לאוכלוסיה בסיכון.
בעקבות הכרזת ארגון הבריאות פרסם אמש משרד הבריאות הודעה נוספת, שבה ציין כי כבר בשבוע הקרוב ינחתו 5,000 חיסונים, ולדבריו קופות החולים יחלו לחסן "בהקדם". "מערך המעבדות לזיהוי המחלה הורחב והמשרד קבע את התוויות החיסונים לאוכלוסיה בסיכון עבור השלב הראשון של החיסונים. בהתאם להתוויות האמורות, קופות החולים יזמנו בקרוב את המתחסנים, שיקבלו אישור על ידי גורם מרכזי בכל קופה, לקבלת החיסונים אשר יועברו לקופות החולים", נמסר.
שר הבריאות ניצן הורוביץ צייץ בטוויטר כי המשרד שלו "נוקט בכל האמצעים". לדבריו, "אלו כוללים רכש חיסונים, הסברה למניעת הדבקה, פריסת מעבדות לבדיקות, הנחיות לקופות החולים וכמובן טיפול למי שזקוק. שוחחתי עם מנכ"ל חברת החיסונים (שבמחסור גדול בעולם), והוא נענה לבקשתי להגדיל משמעותית את מספר המנות שיגיעו לישראל כבר השבוע".
6 צפייה בגלריה
ניצן הורוביץ
ניצן הורוביץ
השר הורוביץ. "יש מחסור גדול בעולם בחיסונים"
(צילום: מוטי מילרוד)
בהודעת המשרד נמסר כי הורוביץ שוחח השבוע גם עם מנכ"לי ארבע קופות החולים בישראל, על מנת לוודא את ההיערכות לדיגום, אבחון ומתן החיסונים במסגרת הקופות החל מהשבוע הבא. עוד הודגש כי הערכות מצב של ראשי משרד הבריאות עם קופות החולים נערכות מספר פעמים בשבוע. משרד הבריאות קרא למי שפיתח חום ופריחה שלפוחיתית או היה במגע הדוק עם אדם שיש חשש שהוא חולה באבעבועות קוף לפנות לרופא.
פורסם לראשונה: 17:34, 23.07.22