ניזאר דעקה, מנהל בית ספר יוקרתי בבית חנינא שבמזרח ירושלים, הושעה בשבוע שעבר מתפקידו לאחר שקבוצת פעילים ממזרח העיר המכנה את עצמה "ועד ההורים" גילתה כי שירת כקצין בדרגת סגן-אלוף בצה"ל. בדף הפייסבוק של בית הספר פורסם פוסט עם תמונותיו של דעקה במדי צה"ל, ונכתב כי "הוועד המנהל בבית הספר קיים ישיבת חירום והחליט להקפיא את עבודתו של מנהל התיכון".
דעקה, תושב שפרעם, ניהל בשנה האחרונה את בית הספר האמריקני הבינלאומי בבית חנינא. מדובר בבית ספר פרטי, מכיתה א' עד י"ב, שמוכר על ידי משרד החינוך אך אינו רשמי (מוכש"ר). בחינוך מוכש"ר מוסדות החינוך בבעלות גופים ציבוריים או בבעלות גופים פרטיים, ועובדי ההוראה בהם אינם עובדי מדינה. המוסדות הללו נהנים ממידה כלשהי של אוטונומיה בתוכנית הלימודים, אך משרד החינוך מפקח על פעילותם ומממן אותם באופן חלקי.
2 צפייה בגלריה
נזאר דעקה
נזאר דעקה
דעקה במדי צה"ל
(מהרשתות החברתיות)
בבית הספר האמריקני בבית חנינא לומדים כאלף תלמידים, בעיקר מהאליטה של מזרח ירושלים אך גם מצפון הארץ וגם ילדים של בעלי תפקידים בארגונים בינלאומיים. בית הספר נועד להוות מסגרת חינוכית אלטרנטיבית למערכת החינוך הישראלית עבור ילדיהם של שליחי מדינות זרות בארץ שאינם דוברי עברית. השפה המדוברת בבית הספר היא אנגלית ובשונה מבתי הספר הערביים במזרח ירושלים, התלמידים שם עושים בגרות אמריקנית (86% הצלחה). בנוסף לכך, בית הספר חורת על דגלו את נושא השלום ובכניסה למבנה בית הספר נכתב, "השלום מתחיל אצלי".
גורם המעורה בפרשה אמר כי "לבית ספר אין שום אג'נדה. זה בית ספר שאמור לחנך לשלום". לדברי הגורם, "החליטו להקפיא את התפקיד של המנהל בגלל עברו הצבאי".
מקורבים למנהל טוענים כי מאחורי השעייתו עומדת מפקחת של משרד החינוך. לטענתם, היא זו שהעבירה את המידע על שירותו הצבאי של המנהל לקבוצת האנשים בבית חנינא שפעלה נגדו. "היא הוציאה להורים את האינפורמציה לגבי עברו הצבאי של מנהל בית הספר. המקרה הוא מקרה לאומני באופן חד משמעי", אמרו.
2 צפייה בגלריה
נזאר דעקה
נזאר דעקה
דעקה במדי צה"ל
(מהרשתות החברתיות)
גורמים אחרים טענו כי המנהל הושעה עקב כישלון פדגוגי בבית הספר או בגלל מוצאו הדרוזי, אך בכירים בבית הספר העידו כי "מדובר במנהל, בפדגוג ממדרגה ראשונה. היו לפני זה מנהלים ישראלים, תושבי מזרח ירושלים ומנצרת. היו גם מנהלים מאנגליה ומארה"ב, זה לא הדרוזי. זה הצבא. יש בבית הספר גם תלמידים דרוזים. הבעיה היא שהוא שירת בצבא".
מאור צמח, יו"ר "לך ירושלים", ומתן פלג, יו"ר "אם תרצו", אמרו בעקבות המקרה כי "אנו דורשים משרת החינוך יפעת שאשא ביטון לשלול מיידית את המימון מבית הספר. החרמת ישראלים בשל שירותם הצבאי, היא אירוע אנטי ציוני ואנטי ישראלי מיסודו. כמו כן, אנו דורשים מראש העיר משה ליאון להודיע על סגירת בית הספר. במדינת ישראל אין מקום לגיס חמישי".
ממשרד החינוך נמסר: "גורמי המקצוע של המשרד מלווים אותו ואת האירוע בהתאם לסמכויות והכלים שעומדים לרשותם לפי החוק. בשל רגישות הנושא, המשרד מנוע מלפרט".