בבית החולים איכילוב בתל אביב נערכה הבוקר (יום א') עצרת מחאה בעקבות האירוע האלים בסוף השבוע, שבמהלכו בעל של מטופלת תקף מתמחה ברפואת נשים במוסד הרפואי. "לא נקבל מטופלים ובני משפחות שלא יודעים להתנהג", אמר בעצרת מנהל בית החולים פרופ' רוני גמזו. בית משפט השלום בתל אביב שחרר אמש את החשוד, תושב יהוד בן 37, למעצר בית עד יום שלישי.
במשטרה התקבל דיווח שלפיו החשוד נגח בפניו של הרופא ואף ניסה להכות אותו באגרופים. כתוצאה מהתקיפה, שבמהלכה ניפץ החשוד גם ארונות לציוד רפואי, נגרמו לרופא המתמחה חבלות ובכללן חשד לשבר באף. שוטרי תחנת לב תל אביב עצרו את החשוד, והרופא הועבר לקבלת טיפול. "הוא הסיק שאני מתחיל עם אשתו", כתב קורבן התקיפה בעדות שפרסם בית החולים בפייסבוק.
3 צפייה בגלריה
המחאה בבית חולים איכילוב
המחאה בבית חולים איכילוב
המחאה בבית החולים איכילוב
(צילום: מוטי קמחי)
עצרת המחאה של צוותי הטיפול בבית החולים נערכה מחוץ לחדר מיון יולדות. "את האלימות של החברה הישראלית תשאירו מחוץ לבתי החולים וקופות החולים", אמר המנהל פרופ' גמזו. "אנחנו רוצים לעבוד בתוך מערכת ראויה שמסורה ואנחנו הכי מסורים בעולם. אני לא צריך כל הזמן שוטרים סביב כל רופא או סביב כל אחות". פרופ' גמזו אף ציין כי הרופא שהותקף המשיך לעבוד לאחר האירוע. "זאת המסירות של הצוות הרפואי במדינת ישראל, וזה ראוי להערכה מצד הציבור".
ד"ר מיקי לביא, מתמחה במחלקה שבה אירעה התקרית האלימה, אמר: "אין לנו הגנה, יש כסף להמון דברים בבית החולים ואין כסף ורצון להגן על הצוותים כי זה הכול עניין של הכלה. בסוף, רופא שנחבל והלך למיון לבדיקה גם המשיך את התורנות. אף אחד לא ביקש ממנו להמשיך, אמרו לו 'לך הביתה'. אבל הוא הבין שמבחינתו ללכת הביתה זה להביא מישהו באמצע הלילה להחליף אותו לתורנות. זו הרוח שלו ואנשים פשוט מנצלים את זה שאנחנו מוכנים להכיל ולספוג ולהמשיך לעבוד".
3 צפייה בגלריה
מנהל בית החולים פרופ' רוני גמזו במחאת הצוות הרפואי באיכילוב
מנהל בית החולים פרופ' רוני גמזו במחאת הצוות הרפואי באיכילוב
"אני לא צריך כל הזמן שוטרים סביב כל רופא או אחות". פרופ' גמזו
(צילום: מוטי קמחי)
פרופ' חגי ציון, יו"ר ההסתדרות הרפואית, אמר בעצרת: "האלימות הזו הפכה להיות מחלה מידבקת במדינת ישראל דמוית קורונה, היא מתפשטת בכל מקום ואסור לנו להשלים עם המצב הזה בשום פנים ואופן. אנחנו ניאבק ונילחם בזה בכלים אחרים וחדשים והרבה יותר אגרסיביים". פרופ' ציון ציין שברגע שתהיה האטה בהדבקה הם יכריזו על שביתה כללית בכל מערכת האשפוזים במדינת ישראל.
ד"ר אבי ברי, יו"ר ועד הרופאים בבית החולים איכילוב, תיאר מציאות קשה במיוחד. לדבריו, "אלימות פיזית הפכה להיות לשגרה בבית חולים. כולכם פה עובדים בבית חולים, מכירים את המציאות, אנחנו לא חוסכים משעות עבודה, אנחנו ויתרנו על זכויות בסיסיות שלנו, אין לנו חופשות, אין לנו סופי שבוע, אנחנו פה 24/7 בבית חולים. אנחנו נותנים פה הכול.
"אנא מכם, תנו לנו להמשיך לעבוד בלי איומים פיזיים על חיינו. מישהו יודע כמה זמן לוקח לשוטרים להגיע כשאנחנו קוראים להם? כשרופאה סגורה בתוך חדר רופא ומחכה שתגיע ניידת לחלץ אותה, כשרופא מטופל במיון ותופרים את התפרים שלו לוקח שעה וחצי לניידת משטרה להוציא בעל שתקף אותו מהמיון? המדיניות של משרד הבריאות היא מדיניות של ספיגה והכלה של אלימות".

עדות הרופא: "בני זוג של מטופלות אחרות תפסו אותו"

בית החולים פרסם כאמור את עדותו של הרופא שהותקף - מתמחה באגף נשים ומיילדות. "בערב שבת האחרון, תורנות רביעית שלי בשמונת הימים האחרונים, אחרי 15 שעות של משמרת אינטנסיבית, הגיעה מטופלת חמישה חודשים אחרי לידה בשל כאבי בטן", שחזר הרופא, ד"ר דותן. (שמו הפרטי לא פורסם).
הוא הוסיף: "קיבלתי אותה לבדיקה תוך זמן קצר ובדקתי אותה בחדר טיפולים במיון כשבעלה נוכח בחדר בזמן כל הבדיקה. ביקשתי לקרוא לרופאה נוספת להתייעצות, שאלתי את המטופלת ואת בן זוגה אם הם יכולים להמתין בחדר עד שתגיע הרופאה להתייעצות ובינתיים ניגשתי לבדוק מטופלות אחרות. לאחר 15 דקות, כשראיתי שהרופאה מתעכבת, נכנסתי חזרה לחדר ועדכנתי את המטופלת ובן זוגה שהיא קצת מתעכבת ושברגע שהיא תגיע ניכנס לראות אותה שוב ביחד ובינתיים עברתי לחדר הסמוך לבדוק אישה אחרת.
"לאחר מספר דקות שמעתי פיצוץ עז, חשבתי שמישהי נפלה בחוץ ויצאתי מיד לראות מה קרה. כשיצאתי מהחדר והסתכלתי שמאלה, יצא מהחדר הסמוך בן זוגה של המטופלת שטען שהתחלתי עם אשתו ונגח בפניי בעוצמה אדירה. לאחר מכן המשיך וניסה להכות אותי באגרופים אבל הצלחתי לחמוק ממנו תוך כדי שבני זוג של מטופלות אחרות בחדר המתנה והאחות תופסים אותו עד הגעת המאבטחים".
3 צפייה בגלריה
ארונות הציוד הרפואי שניזוקו מהתקיפה
ארונות הציוד הרפואי שניזוקו מהתקיפה
ארונות הציוד הרפואי שניזוקו מהתקיפה
(צילום: דוברות המשטרה)
פניו של הרופא התמלאו בדם והתנפחו. לדבריו, הוא היה "המום וכואב" וניסה להבין מה קרה בכלל. הרופא ציין בעדותו כי "מסתבר שבזמן שהייתי בחדר הסמוך, הבעל ראה על השולחן פתק עם מספר טלפון של רופא אורולוג בשם יותם שהתייעצתי איתו קודם על מקרה אחר.
"הוא שאל את האחות לשמי והיא אמרה לו 'דותן' הוא כנראה שמע 'יותם' והסיק שאני מתחיל עם אשתו ומנסה להעביר לה את פתק עם המספר טלפון - הזוי ולא להאמין שזה סיפור אמיתי. בתום האירוע, לאחר שנרגע ובנוכחות כוחות האבטחה והמשטרה כשהבין את הטעות הגדולה, הוא ביקש להתנצל בפניי ואמר שהוא לא יודע מה קרה לו ואיך איבד שליטה ככה".
המתמחה שהותקף ביקש להעביר מסר: "לא משנה מה בן אדם מסיק, חושב או הוזה. אלימות היא לעולם לא הדרך, אלימות רק מביאה עוד אלימות ולעולם לא מביאה פתרון. בחרתי להיות רופא כדי לטפל ולהציל חיים, בחרתי להיות רופא כי בעיניי זה מקצוע שבו הכוונות שלך והפעולות שאתה עושה ביום יום שלך הם תמיד בכוונה להטיב עם הזולת.
"אני מקבל משמעות עצומה כל יום בעבודתי, ואני גאה מאוד להיות רופא במקצוע הכול כך יפה והמשמעותי הזה. יש לפניי עוד שנים רבות של עשייה רפואית, בהן אמשיך לטפל באנשים. אני אמשיך לעשות זאת אבל אני וחבריי - רופאות/ים, אחיות/ים וצוותים פארא-רפואיים, לא יכולים להמשיך לעבוד תחת חשש מאלימות מכל סוג שהיא, מגיע לנו יותר מזה".