אחרי שדרשה לעצור את אדיר חבני (א"ח) ואת בת זוגו בעבר אולה קרבצ'נקו (א"ק), אמרה הבוקר (יום ג') אילנה ראדה כי מדובר ב"זוג מניפולטיבי, אחד מנסה להפיל על השנייה". אתמול נחשף כי נמצאה שערה נוספת שה-DNA המיטוכונדריאלי שלה עשוי להתאים לזה של חבני, אך ישנם חילוקי דעות על משמעות הראיה החדשה. בינתיים, לבקשת הסנגור עו"ד ירום הלוי ובהסכמת הפרקליטות, בית המשפט המחוזי בנצרת יקיים כבר מחר בצהריים דיון בשערה שאותרה על גופתה של תאיר ראדה.
לדברי ראדה, יש "מכלול של דברים שהצטברו, אלה שתי עובדות מאוד משמעותיות. זו הפעם הראשונה במשפט החוזר הזה ששמעתי בכלל וראיתי מי זה אדיר חבני ומי זו אולה קרצ'נקו, כל הזמן ראיתי רק סרטונים בעניינם. אני תמיד מבקשת את המשמעות של כל ראייה כזו שתוסבר, זה שכולם מנסים להקל ראש ולעשות את זה שזו כאילו סתם ראייה והיא לא קבילה ולא מתקבלת, בוא נשאיר את זה לבית המשפט שיחליט על כך. עצם העובדה שנשלח מאגר השיערות ושוב מוצאים שערה שלו בתוך הזירה, אני לא מקלה בכך ראש".
1 צפייה בגלריה
רומן זדורוב בבית המשפט
רומן זדורוב בבית המשפט
רומן זדורוב, תאיר ראדה ואדיר חבני
(צילום:אפי שריר, שרון צור )
על ההשערות כי בית המשפט יזכה את רומן זדורוב אמרה ראדה כי "זה לא נכון, זו הטעיה של הציבור. זו הטעיה של אותם כתבים פליליים שמנסים להפוך את המשפט שכל מטרתו להגיע לצדק ולאמת, וזו פעם ראשונה זה 15 שנה שזה הולך לכיוון הזה. יכול להיות שהתוצאות יהיו כאובות גם לי או גם לצד השני, זה עדיין לא ברור. בואו לא נטעה את הציבור, נחכה לפסק דין, נחכה לאור העובדות שגם עכשיו בחודשים האחרונים אנחנו מגלים עוד ועוד דברים חדשים שמציירים לנו תמונה בפאזל, שאותם דברים לא הובאו לבית המשפט והוסתרו על ידי הפרקליטות ולא נחשפו אף פעם. אני נותנת את האמון שלי בבית המשפט".
את חושבת שהקריאה שלך לחקור את קרבצ'נקו ואת חבני תיפול על אוזניים קשובות? "התרשמתי בזוג מניפולטיבי, בזוג ששמענו רבים וכאלה ברציחות אחרות, שאחד מנסה לכסות, אחד מנסה להפיל על השני, ואני מקווה שחכמים יותר ממני אלה השופטים שראו את הדברים ולאור העובדות שנחשפות יגיעו אל הרוצחים האמיתיים. אבל כן, הדרישה שלי בתוקף וגם אם היא תהיה בצורה שנצא להפגנות או כל דבר אחר כדי שימריץ וילחץ לעשות את הדבר הנכון. אי אפשר לתת לדבר הזה לחמוק מידינו".

פרופ' יניב ארליך, מומחה ל-DNA, הסביר לאולפן ynet כי "בתוך השיערות שלנו יש DNA, הבעיה שיש מעט מאוד ממנו והדבר שאפשר להפיק מתוך השיערות זה DNA מיטוכונדריאלי שקיבלנו מאמא שלנו והיא קיבלה מאמא שלה, שקיבלה מהאמא של האמא, וכך זה בעצם מראה את הקו האימהי שלנו. זה לא נותן התאמה חד ערכית לבן אדם אלא לקו אימהי מסוים".
לדבריו, "ההתפתחות שהייתה אתמול מעניינת, זו שערה נוספת. ב-2018 למדנו על שערה אחת שהתאימה בצורה מסוימת לאדיר חבני אבל השערה אתמול, בריצוף מלא של כל המיטוכונדריה, כל 16 אלף הסיסים שמרכיבים את ה-DNA של המיטוכונדריה מתאימים באופן מלא למיטוכונדריה של חבני".
האם מדובר בממצא דרמטי? "הממצא הזה מעניין מכמה כיוונים. קודם כל זו עוד שערה שמצאו, בפלג הגוף התחתון של תאיר ראדה, לצד הבטן. זו עוד שערה שמקושרת לקו האימהי של חבני. מה שמעניין זה שעשו ריצוף מלא של המיטוכונדריה. לפני ארבע שנים ראינו חלק קטן מהמיטוכונדריה שהתאים, אז הייתה חשיבה שזה נמצא באוכלוסייה בישראל בערך ב-1 ל-200 אנשים באוכלוסייה, אותה קומבינציה גנטית של המיטוכונדריה. אתמול בדוח, המומחים ניסו להעריך כמה אנשים בישראל יש עם המיטוכונדריה הזו.
"בישראל אין לנו את הדאטא, כי זו שיטה חדשה של ריצוף ואין מספיק רצפים להשוות. הלכו לדאטא העולמי והסתכלו על אוכלוסיות מזרח-תיכוניות וראו שבדאטא-בייס הזה זה מתאים לפחות ל-1 מ-4,000 אנשים. כלומר לא מצאו בתוך מאגר של יותר מ-4,000 אנשים אפילו התאמה אחת כזאת. האוכלוסייה בישראל לא בדיוק זהה לאוכלוסייה בדאטא-בייס אבל זה מראה שזה יחסית נדיר, כלומר אני משער שיש כמה מאות אנשים בישראל, אולי אלפים ספורים".

יש יכולות טכנולוגיות לדייק את הממצא ואת ההשתייכות? "יש בדיקה חדשה שפיתחו באוניברסיטת סנטה-קרוז בארה"ב שיודעת למצות גם DNA לא מיטוכונדריאלי מתוך שיערות ללא שורש, פיתחו אותה ב-2019 והיא יכולה לעזור. אפילו אם נמצא כמה מקרים שמתאימים לגנום של חבני זה יאשש עוד יותר את הממצאים. אפשרות אחרת היא ללכת למשפחה של חבני. צריך לזכור שבמיטוכונדריה בערך בכל דור יש 2% סיכוי למוטציה, אם היינו יכולים בשיתוף פעולה ללכת לבן דוד מדרגה שלישית על הקו האימהי של חבני ולבדוק את המיטוכונדריה שלו, ונראה שאין התאמה, נוכל להבין שזה מצמצם עוד יותר את האפשרויות. כלומר אפשר לעשות פעולות ולהעלות השערות, אבל אני אומר את זה כמדען".
עורך דינו של חבני, ירון פורר, אמר הבוקר כי למרשו אין סיבה לדאוג לאור הממצא שנחשף. "הגרסה שלו ניתנה כבר לפני שנים ארוכות וכבר אז עוד בטרם ידע על הממצאים האובייקטיבים של ה-DNA הוא נתן הסבר שאולה התוודתה בפניו שבשעת הרצח לבשה את בגדיו, ומכאן גם ההסבר איך הגיעה השערה", הוא אמר. "לחבני יש אליבי מוצק שנבדק על ידי המשטרה, הוא היה 20 ק"מ מהמקום והאליבי שלו נבדק גם באמצעים אובייקטיבים של איכוני טלפון, כך שאין שום סיבה לדאגה אלא ההיפך, הוא קיבל בסיפוק ובשמחה את הממצאים".
פרקליטיה של קרבצ'נקו, דניאל חקלאי ותומר שוורץ, מסרו אתמול כי "כפי שקבע פרקליט המדינה, אולה אינה קשורה ברצח של תאיר משום בחינה. תיק החשד המופרך נגדה נסגר בנימוק חד משמעי של חוסר אשמה". על השערה שנבדקה אמרו כי "ראיה קלושה זו יכולה ללמד לכל היותר על קשר אפשרי בין חבני לבין זירת הרצח, אף שאיננו יודעים אם הוא קשור ברצח. הגיע הזמן לעזוב את מתמודדת הנפש האמיצה אולה קרבצ'נקו במנוחה".