"אני כאן כדי לחלוק את הצער והכאב ולהדגיש את הסולידריות של האיחוד האירופי עם העם בישראל. שום דבר לא מצדיק את מה שחמאס עשה כאן, רצח וחטיפה של ילדים, נשים וזקנים. אני קורא לשחרורם המיידי וללא תנאי של כל החטופים. אנחנו תומכים באופן חד משמעי בזכותה של ישראל להגן על עצמה בכפוף לחוק והדין הבינלאומי. חמאס חייב להיות מובס".
5 צפייה בגלריה
אלי כהן, מיהאל מרטין וג'וזף בורל בבארי
אלי כהן, מיהאל מרטין וג'וזף בורל בבארי
אלי כהן וג'וזף בורל בבארי
(צילום: רונן חורש, משרד החוץ)
כך אמר שר החוץ של האיחוד האירופי ג'וזף בורל לאחר שביקר היום (יום חמישי), בליווי שר החוץ אלי כהן, בקיבוץ בארי וראה את זוועות הטבח. בורל נפגש עם חברי קיבוץ ונציגי דובר צה"ל, שסיפרו על חדירת מחבלי חמאס לקיבוץ ב-7 באוקטובר.
בורל ציין כי הוא יודע היטב מה המשמעות של קיבוץ עבור ישראלי. "אני עצמי, כשהייתי צעיר, בשנת 1969 - לפני הרבה שנים - הלכתי לעבוד וביליתי קיץ בקיבוץ סמוך לבאר שבע. רציתי לתרום לרוח התקווה, השלום והסולידריות של הקיבוצים. כשנכנסתי לבית הספר ההרוס הזה, כשנכנסתי לבתים ההרוסים האלה, הרגשתי את האווירה מלפני יותר מ-40 שנה. הרגשתי את האווירה של מה זה קיבוץ, מה היה הקיבוץ בתולדות ישראל, ומה הקיבוץ מייצג היום עבורכם. אפילו הכרתי אישה צעירה והתחתנתי איתה במהלך שהותי בקיבוץ, אז אני מבין מה מרגישה משפחת הקיבוצים כשבניהם, או אבותיהם או בנותיהם נחטפים".
הכותרת
הטרור הפסיכולוגי של חמאס
24:04
5 צפייה בגלריה
אלי כהן, מיהאל מרטין וג'וזף בורל בבארי
אלי כהן, מיהאל מרטין וג'וזף בורל בבארי
"אנו תומכים באופן חד משמעי בזכותה של ישראל להגן על עצמה"
(צילום: רונן חורש, משרד החוץ)
בורל הוסיף: "האיחוד האירופי גינה את פעולת חמאס בצורה החריפה ביותר. אנו תומכים באופן חד משמעי בזכותה של ישראל להגן על עצמה, בהתאם לחוק הבינלאומי ולמשפט ההומניטארי הבינלאומי. לא נוכל להחיות את המתים, אבל נוכל לתת חופש לחטופים. המחווה הטובה ביותר שאנו יכולים לתת לזכר הקורבנות היא לחשוב כיצד למנוע מהזוועות הללו לקרות שוב. צריך להביס את חמאס, הוא לא מייצג את העם הפלסטיני. חמאס הוא דבר אחד, העם הפלסטיני הוא דבר אחר. אנחנו יודעים שמלחמה היא נוראה, ומה שראינו כאן הוא נורא. אני מבוגר מספיק כדי לראות הרבה מקומות נוראים בעולם מושפעים ממלחמות. לא רחוק מכאן עזה. זוועה אחת לא מצדיקה אחרת".
לדברי בורל, אזרחים חפים מפשע, כולל אלפי ילדים, מתו בשבועות האחרונים. אנחנו גם יודעים שאנשים נאלצים לעזוב את בתיהם וזקוקים לסיוע. הם זקוקים למזון, מים, דלק והגנה. צריך להגן על ישראל. והיום, גם היום, אירע פיגוע נוסף בישראל. אז זה קרב יומיומי. אבל דבר אחד הוא להגן על ישראל, ודבר אחר הוא לטפל באנשים הנזקקים. זו הסיבה שהאיחוד האירופי, יחד עם תמיכה בזכות להגן על ישראל, מבקש גם סיוע הומניטרי למזון, מים, דלק והגנה. זו הסיבה שהאיחוד האירופי והאו"ם המשיכו לקרוא להמשך מהיר, בטוח וללא הפרעות של סיוע הומניטרי שיגיע לנזקקים באמצעות כל האמצעים הדרושים, לרבות מסדרונות הומניטריים והפסקות לצרכים הומניטריים".
"אני מבין את הפחדים והכאב של האנשים שהותקפו, נטבחו, נחטפו. אני מבין את הזעם שלכם, אבל הרשו לי לבקש מכם לא להיות אכולים בזעם", קרא בורל. "אני חושב שזה מה שהחברים הכי טובים של ישראל יכולים להגיד לכם, כי מה שעושה את ההבדל בין חברה מתורבתת לקבוצת טרור הוא הכבוד לחיי אדם. לכל חיי האדם יש אותו ערך, ובסופו של דבר ביטחון יכול להגיע רק משלום. אני יודע שעכשיו אתם אכולים בכאב ובצער, אבל ברגע מסוים, נצטרך לראות איך המלחמה הזו מסתיימת ואיך נוכל ליצור עתיד טוב יותר, עתיד שמגיע לישראל, כי לעם היהודי מגיע לחיות בביטחון. הם סבלו יותר מדי במשך מאות שנים".
5 צפייה בגלריה
אלי כהן, מיהאל מרטין וג'וזף בורל בבארי
אלי כהן, מיהאל מרטין וג'וזף בורל בבארי
"הרשו לבקש מכם לא להיות אכולים בזעם". בורל עם כהן בבארי
(מתוך הטוויטר של ג'וזף בורל)
"ראינו שחומות, טכנולוגיה וחיילים לא מספיקים כדי להעניק ביטחון לישראל", הוא ציין. "דיברתי עם קצין מילואים ישראלי שאמר לי: 'אף צבא לא יכול להגן על אומה טוב יותר כמו שהשלום יכול'. הוא חזר להגן על ארצו, לשרת את ארצו, אבל הוא היה מודע מאוד לכך שחובתנו היא לחפש שלום. פתרון בר קיימא שיכול לתת לישראל את הזכות לחיות בשלום ובביטחון, לחיות זה לצד זה עם אחרים - עם הפלסטינים ועם מדינות ערב. זה משהו שצריך לזכור היום ברגעים טרגיים אלה, יחד עם הרחמים והצער על מה שראיתי ועל האנשים שסובלים. אני בטוח שתבינו את ההרגשה שלי ושנוכל לעבוד יחד למען המאמץ הזה".
שר החוץ אלי כהן אמר: "ישראל תמשיך במלחמה ככל שיידרש עד שנמוטט את שלטון חמאס ועד שנחזיר את כל 239 החטופים חזרה איתנו. אנחנו מבקשים מהקהילה הבינלאומית לתמוך בישראל במטרה לשחרר את עזה מחמאס. יש רק גורם אחד שאחראי למלחמה והוא ארגון הטרור חמאס, הגרוע מארגון דעאש. לביקורו של שר החוץ של האיחוד האירופי חשיבות גדולה בהמשך התמיכה הבינלאומית לזכותה של ישראל להגן על עצמה. העולם הנאור חייב להבין שאם ישראל לא תחסל את חמאס, הם יהיו הבאים בתור: The west is next".
5 צפייה בגלריה
אלי כהן, מיהאל מרטין וג'וזף בורל בבארי
אלי כהן, מיהאל מרטין וג'וזף בורל בבארי
אלי כהן לצד שר החוץ של אירלנד מיהאל מרטין
(צילום: רונן חורש, משרד החוץ)
עוד היום, שר החוץ, ביחד עם משפחות כל הילדים החטופים, נפגש עם סגן מזכ"לית יוניצ״ף, קרן החירום הבינלאומית של האו"ם לילדים, טד צ'איבן, בקריאה לארגון לפעול להחזרת הילדים הביתה. "ארגוני האו"ם נכשלים יום אחרי יום בטיפול בסוגיית החטופים בעזה. הנושא הזה צריך להיות בראש סדר היום של האו"ם", הבהיר כהן. "אנחנו מצפים מהקהילה הבינ"ל לפעול בכל דרך להפעיל לחץ על כל הגורמים שיכולים להביא לשחרור כל החטופים היום".
מוקדם יותר פגש כהן גם את שרי החוץ של יוון וקפריסין וסייר ביחד עם שר החוץ של אירלנד מיהאל מרטין ביישובי העוטף וצפה בהרס שזרעו מחבלי החמאס. הביקור כלל פגישה עם ראש העיר שדרות, ביקור בבית שנפגע מקסאם וסיור בקיבוץ בארי.
5 צפייה בגלריה
פגישת אלי כהן ומשפחות הילדים החטופים עם טד צ'איבן
פגישת אלי כהן ומשפחות הילדים החטופים עם טד צ'איבן
פגישת אלי כהן ומשפחות הילדים החטופים עם טד צ'איבן
שר החוץ של אירלנד ציין כי מדינתו מגנה בצורה חד משמעית את ארגון הטרור חמאס וכי אירלנד מגנה נחרצות את הרצח וההתקפות על ילדים, נשים ואזרחים חפים מפשע. מרטין הדגיש כי תמיכת אירלנד בזכות הפלסטינים למדינה לא צריכה להיות תמיכה בחמאס וכי הם שוללים כל קריאה לפגיעה בקיומה של מדינת ישראל. השר האירי הזכיר כי בין הנרצחים גם אזרח אירי שנרצח ב-7 באוקטובר וישנה ילדה אירית קטנה (אמילי הנד), שמוחזקת חטופה בעזה בלי אף אחד מבני משפחתה. מרטין הבהיר כי אינו מאמין בפתרון צבאי וכי הוא יוצר אך ורק שנאה נוספת.