משפחות רבות של ערבים ישראלים ופלסטינים תושבי השטחים נתקלות לאורך שנים בקשיים להתאחד. לאחר שחוק האזרחות נפל בכנסת, הם מקווים לנצל את "הפרצה בחומה", אך מודעות לכך שכנראה שינוי ממשי לא יקרה. "מבקשים מאיתנו מסמכים בלתי אפשריים. הם חוסמים אותנו בכל דרך", סיפר תושב הצפון.
2 צפייה בגלריה
תיסיר ח'טיב ובני משפחתו
תיסיר ח'טיב ובני משפחתו
"מצפים שיערימו בפנינו קשיים כדי לגרום לנו תסכול". חטיב ובני משפחתו
תייסיר חטיב, תושב עכו, נשוי ללנה מג'נין זה 16 שנה ויש להם שלושה ילדים. "אנחנו שמחים מאוד שנפל החוק הגזעני הזה שהעיק על חייהם של אנשים וגרם להם סבל רב בכל התחומים במשך שנים", אמר חטיב. "אנחנו מודעים לכך שהסבל לא ייגמר מחר ומשרד הפנים לא יפתח את שעריו כדי לקבל עשרות אלפי בקשות, לאזרח אנשים ולתת להם מעמד חוקי בתוך המדינה. ניצחנו בקרב אבל המלחמה נגד החוק עדיין נמשכת".
חטיב אמר שהוא מודע לכך שחוק יכול לעלות שוב להצבעה בעתיד, "אבל נוצר פתח בחומת החוק הגזעני ואנשים יכולים לגשת למשרד הפנים ולדרוש שינוי במעמדם ועל משרד הפנים לקבל אותם. הבנתי משיחות עם ארגונים ועמותות שיש הכנה לעתירה, כלומר לגבש עתירה על מנת שיבקשו ממשרד הפנים לענות לדרישות של המשפחות הנפגעות".
מכיוון שהחוק לא עבר בכנסת, לא יחול עוד איסור גורף על איחוד משפחות, עד שיעלה שוב ויזכה לרוב. הדבר יגרום בעיקר לגידול בפניות לאיחוד משפחות, הגדלת העומס הביורוקרטי על משרד הפנים ועל שב"כ והגדלת פניות לבג"ץ ממי שבקשתם סורבה.

חטיב קרא לאנשים לנצל את ההזדמנות שנוצרה. "אנחנו חיים את הסבל הזה שנים, מנסים כל הזמן למצוא פרצה בחוק הזה. אני לא מצפה שהחיים יהיו יותר קלים בעתיד הקרוב, אבל יש צורך שנבין, על האנשים לגשת מיד למשרד הפנים, לגשת באופן פרטי או דרך עורכי דין, על מנת לנצל את ההזדמנות הזו", הוא אמר.
חטיב סיפר כי משפחתו כבר נערכת לגשת בשבוע הבא למשרד הפנים כדי להגיש בקשה למעמד. "זה מצריך תהליך, אנחנו מצפים שיערימו בפנינו קשיים על גבי קשיים כדי לגרום לנו תסכול", אמר חטיב. "סך הכול מה שאנשים רוצים זה לחיות בכבוד ולחיות עם המשפחות שלהם ולא להיות תחת איום כלשהו מצד משרד הפנים או אישורי מנהלת התיאום והקישור של הצבא".
אסמהאן גבאלי, בת 42 ובמקור מהשטחים, נמצאת בישראל כבר 26 שנים ללא אזרחות. היא נשואה לראיד מטייבה, ולהם שלושה ילדים - עבד (24), מוחמד (21) וסאנד (16). "אני מחדשת תעודה כל שנתיים, ואני לא אפוטרופסית על ילדיי", היא אומרת. "ביטול חוק האזרחות אינו אומר שנפתרו הבעיות של המשפחות ללא מעמד במדינה, ומחר הכול יהיה ורד. להפך, רק עכשיו מתחילה הדרך. עדיין הקשיים והאתגרים בתחילתם".
2 צפייה בגלריה
אסמהאן גבאלי וראיד גבאלי
אסמהאן גבאלי וראיד גבאלי
אסמהאן וראיד גבאלי
תושב הצפון שנשוי לאישה מטול כרם סיפר על הסבל שנגרם לו ולמשפחתו. "אני נשוי יותר מ-20 שנה ויש לנו ארבעה ילדים. אנחנו סובלים שנים רבות מחוסר היכולת שלנו להתאחד", הוא אמר. "כל הזמן אנו עומדים בפני מכשולים. התיקים שלנו נקיים, ללא כל אישום ביטחוני או אפילו חשדות. הם מבקשים מאיתנו לשלוח מסמכים של ארנונה ומים ותמונות משפחתיות ומסמכים בלתי אפשריים אחרים. הם חוסמים אותנו בכל דרך".
הוא הוסיף כי למרות שהחוק נפל בכנסת, "אנחנו לא יודעים אם עדיין נתמודד עם אותם קשיים, לכן ננסה דרך אחרת ואם הדברים יסתדרו זו תהיה הצלחה גדולה. אך אם המכשולים יישארו, זה אומר שהממשלה הזאת לא רוצה שנחיה חיים רגילים והיא תמשיך במדיניות השליטה והנקמה בנו ובאחרים".
תושבת שכם שנשואה לגבר מהמשולש סיפרה גם כן על הקשיים שנתקלה בהם. "אנחנו נשואים 25 שנה ויש לנו חמישה בנים. במשך שנים רבות אנחנו מתמודדים עם בקשות מוזרות, זה כאילו שאנחנו גרים בכוכב אחר. פעם אחת אפילו ביקשו מאיתנו תמונה משפחתית מתוך הבית כדי להוכיח להם שאנחנו גרים בבית שלנו", היא אמרה. על הפלת החוק בכנסת היא אמרה: "אני לא יודעת אם זה יביא להסרת המחסומים שלפנינו, אני רוצה לראות משהו מוחשי. אם החלום שלנו יתגשם, נשמח מאוד".

הדרמה בכנסת

בלילה שבין שני לשלישי השבוע דנה מליאת הכנסת בחוק האזרחות - הוראת השעה שמונעת הענקת אזרחות ישראלית לפלסטינים שהם בני זוג של אזרחים ישראלים - והוא עלה להצבעה כהצעת פשרה שהושגה בקואליציה, כהארכת תוקף לחצי שנה במקום לשנה. המגעים להשגת רוב נמשכו עד הרגע האחרון, ההצבעה סביב 6:30 הוכרזה כהצעת אמון / אי-אמון בממשלה, ובסופו של דבר הצביעו 59 חברי כנסת בעד החוק, 59 נגדו - וההצעה נפלה.
לקואליציה לא היה רוב מכיוון שרק מנסור עבאס ו-וואליד טאהא מרע"מ תמכו, ושני חבריהם, סעיד אלחרומי ומאזן גנאיים, נמנעו. המאבק האחרון היה על קולו של עמיחי שיקלי מימינה, שמאז הקמת הממשלה התנגד לה. בסופו של דבר הוא הצביע נגד הארכת הוראת השעה - ונגד הממשלה. כך נרשם תיקו, שמשמעותו שהחוק לא מאושר, והוראת השעה מבוטלת באופן מיידי.