3 צפייה בגלריה
נשיא המדינה יצחק הרצוג, רג'פ טאיפ ארדואן
נשיא המדינה יצחק הרצוג, רג'פ טאיפ ארדואן
נשיא המדינה הרצוג ונשיא טורקיה ארדואן
(צילום: אבי אוחיון לע"מ, AP)
נשיא טורקיה רג'פ טאיפ ארדואן אמר כי ארצו מייחסת חשיבות רבה לביקורו של הנשיא יצחק הרצוג בחודש הבא, והדגיש כי הוא יכול להוביל להתפתחויות בתחומים אחרים. ארדואן אף האשים במפתיע את ראש הממשלה לשעבר בנימין נתניהו בכך שגישתו השלילית מנעה התקדמות ביחסי ישראל-טורקיה.
בשיחה עם כתבים היום (שלישי) במהלך ביקור באפריקה, אמר ארדואן: "במהלך הביקור נדון על פתרון הבעיה הפלסטינית ועל סוגיית ההתנחלויות. נושא חשוב נוסף הוא לחזק את יחסי ישראל-טורקיה מגז טבעי ועד לנושאים רבים אחרים.
"הגענו לנקודה של נקיטת צעדים אבל עם העמדה השלילית של ראש הממשלה באותו זמן (הכוונה לנתניהו. א"א) לא יכולנו להמשיך את התהליך הזה. אבל עכשיו יכולות להיות התפתחויות אחרות. זאת התקווה שלנו שיינקטו הצעדים האלה בין ישראל לטורקיה, שהיחסים יתחזקו ובכך יהפכו את האזור לאגן של שלום".

נשיא המדינה הרצוג אמור להגיע ב-9 במרץ לביקור ממלכתי בן יומיים בטורקיה, במהלכו יתארח באנקרה ובאיסטנבול. הוא צפוי להיפגש עם ארדואן וגם להשתתף בארוחה חגיגית. באיסנטבול יפגוש הנשיא כנראה את נציגי הקהילה היהודית.
הביקור של הרצוג בטורקיה יסמל צעד בכיוון של נורמליזציה מלאה ביחסים, ואחריו אמורים שתי המדינות להודיע על החזרת השגרירים. משלחת טורקית בכירה בראשות הדובר והיועץ הבכיר לנשיא טורקיה, אברהים קלין, וסגן שר החוץ הטורקי, סאדת אונאל, ביקרה בשבוע שעבר בישראל ונועדה עם מנכ"ל משרד החוץ אלון אושפיז, מנכ"ל בית הנשיא אייל שויקי וצוותיהם.
הפגישות התקיימו באווירה טובה מאוד. הן במשרד החוץ והן בבית הנשיא דנו הצדדים בהכנות לביקור הנשיא הרצוג בטורקיה וביחסים הבילטרליים בין המדינות ובסוגיות אזוריות שונות. "לטורקיה ולישראל השפעה רחבה באזור, ושני הצדדים הסכימו כי שיקום היחסים יוכל לתרום ליציבות האזור", נמסר בהודעה משותפת למשרד החוץ ולבית הנשיא.
בשתי הפגישות בבית הנשיא ובמשרד החוץ הונפו דגלי ישראל וטורקיה. במהלך הפגישה בבית הנשיא, נכנס לפתע הרצוג לחדר הישיבות ובירך את האורחים מטורקיה. הרצוג אמר לשני הבכירים הטורקים כי ביקורו המתוכנן הוא חשוב מאוד. קלין אמר להרצוג כי ארדואן "ישמח לראות אותך מגיע לטורקיה ואזרחי טורקיה מצפים לזה במטרה ליצור עידן חדש".
גורמים מדיניים אומרים כי הטורקים רוצים שביקור הרצוג בארצם יהיה ברמה הכי גבוהה שיש ויוגדר ממלכתי. הם מתכוונים להרעיף על הרצוג את מלוא הכבוד האפשרי בביקורים כאלה. התחושה בישראל שהטורקים באים לעניין מתוך רצון טוב לחמם היחסים.

"יש יותר פעילות נגד טרור בשטחם"

גורם מדיני בכיר אמר לפני כמה ימים לקראת ביקור הרצוג בטורקיה, כי ישראל לא יצרה התניה לגבי נוכחות חמאס בטורקיה. "בוודאי שבתהליך של התקרבות זהירה יש מחוות פה ושם וזו המטרה. אנו כן רואים התגברות של פעילות טורקית נגד טרור. יש יותר פעילות טורקית נגד טרור (חמאסי) בשטחם", אמר הגורם המדיני הבכיר.
טורקיה נמצאת כל הזמן בדיאלוג מודיעיני עם ישראל. כאשר מתקבל באנקרה מידע קשיח על פעילי חמאס שעוסקים בטרור - הטורקים מטפלים בכך באופן יעיל. ישראל דורשת את סגירת משרדי חמאס בטורקיה אך הטורקים לא נענו לזה עד כה.
הנדה פיראט, פרשנית העיתון הטורקי "הורייט", דיווחה לפני כמה ימים כי במסגרת התחממות היחסים - טורקיה סילקה מאדמתה 10 פעילי חמאס שהגיעו לשטחה לאחר עסקת שליט. עוד ציינה הפרשנית כי טורקיה הבהירה לחמאס שלעולם לא תעניק לו סיוע צבאי ולא לאפשר לבכיריו לבצע פעילויות טרור מאדמתה.
3 צפייה בגלריה
קטרינה סאקלאפרופלו  נשיאת יוון
קטרינה סאקלאפרופלו  נשיאת יוון
נשיאת יוון סקלארופולו
(צילום: EPA )
בהזמנת נשיאי יוון וקפריסין, ייצא השבוע ובשבוע הבא הרצוג לביקורי בזק באתונה וניקוסיה כדי להעביר מסר של הרגעה לפיו ההתחממות ביחסי ישראל-טורקיה לא תבוא על חשבונם ולא תפגע ביחסים המיוחדים של ישראל עם הברית ההלנית.
בביקור הממלכתי ביוון בהזמנת הנשיאה קתרינה סקלארופולו, יערוך הרצוג פגישות מדיניות גם עם ראש ממשלת יוון קיריאקוס מיצוטאקיס, בכירים אחרים וחברי הקהילה היהודית באתונה. בשבוע הבא, ביום רביעי, יבקר הנשיא בקפריסין וייפגש עם נשיא קפריסין ניקוס אנסטסיאדיס.
3 צפייה בגלריה
נשיא קפריסין ניקוס אנסטסיאדיס
נשיא קפריסין ניקוס אנסטסיאדיס
נשיא קפריסין אנסטסיאדיס
(צילום: AFP)
הנשיא יפתח את ביקורו ביוון בטקס הנחת זר באנדרטת החייל האלמוני, בהמשך יגיע לארמון הנשיאות שם יתקבל בקבלת פנים ממלכתית וייפגש עם נשיאת יוון. לאחר מכן יקיים הנשיא פגישה עם ראש ממשלת יוון, ולאחריה ישתתף בארוחת צהריים ממלכתית באירוח נשיאת יוון. בהמשך היום יעפגש הנשיא גם עם נשיא הפרלמנט היווני קונסטנטינוס טסולאס ועם יו"ר האופוזיציה וראש הממשלה לשעבר אלכסיס ציפראס.
בקפריסין מצפה להרצוג קבלת פנים ממלכתית, שבה ינוגנו המנוני המדינות. לאחר מכן יקיים הנשיא פגישה פרטית עם מקבילו הקפריסאי וגם פגישה בילטרלית מורחבת בהשתתפות המשלחות. כמו כן יתארח הנשיא בארוחת צהריים ממלכתית בהזמנת נשיא קפריסין.