הגברת הראשונה של ארה"ב, ג'יל ביידן, ספגה ביקורת מצד גורמים בקהילה הלטינית-אמריקנית בעקבות נאום שנשאה אמש (יום שני) ובו התכוונה לשבח את הקהילה הזו – אך אמרה כי היא "ייחודית כמו טאקוס לארוחת בוקר".
את האמירה מעוררת המחלוקת ניפקה ביידן בכנס השנתי של ארגון זכויות האזרח UnidosUS בסן אנטוניו שבטקסס, ובו שיבחה את פועלו של ראול ייסאגירה, שבמשך 30 שנה מוביל את הארגון. "ראול סייע לבנות את הארגון הזה מתוך הבנה שהגיוון של הקהילה הזו – שבולטת כמו הבודגאס של הברונקס, יפה כמו הפריחות של מיאמי וייחודית כמו הטאקוס לארוחת הבוקר של סן אנטוניו – היא הכוח שלה", אמרה.
2 צפייה בגלריה
טאקו ג'יל ביידן
טאקו ג'יל ביידן
ג'יל ביידן והטאקוס. הסתבכה שוב עם הלטינים
(צילום: shutterstock, AP)
"בודגאס", שאותן הזכירה ביידן בדבריה, הן חנויות נוחות בניו יורק שמופעלות על ידי מהגרים ממוצא דומיניקני או פוארטו-ריקני, והן שואבות את שמן מהמילה הספרדית למרתף יין או חנות יינות. ביידן התבלבלה בדבריה ואמרה "בוגדאס" במקום "בודגאס", אבל את הביקורת היא ספגה בעיקר על התייחסותה למנת הטאקו המוגשת לארוחת בוקר ואשר נחשבת לאהודה במטבח המקומי בסן אנטוניו. בעיר הזו שוכנת אחת הקהילות הלטיניות הגדולות בארה"ב, כשלפי נתוני הממשל האמריקני כ-65% מאוכלוסייתה – שמונה בסך הכול 1.5 מיליון איש – הינם ממוצא לטיני.
באיגוד הלאומי של עיתונאים לטינים בארה"ב (NAHJ) מתחו ביקורת על האופן שבו לדבריהם הגברת הראשונה ועוזריה ניסחו את נאומה, ואמרו שנדרשת מהם "הבנה טובה יותר למורכבויות של אנשינו". בהודעה שפרסם האיגוד נאמר עוד: "אנחנו לא טאקוס. המורשת שלנו כלטינים מעוצבת על ידי שורה של תפוצות, תרבויות ומסורות מזון, ואין מקום לרדד אותה לסטריאוטיפ".
2 צפייה בגלריה
ג'ו ביידן עם אשתו ג'יל ביידן נוחתים ב בריטניה לקראת פסגת G7
ג'ו ביידן עם אשתו ג'יל ביידן נוחתים ב בריטניה לקראת פסגת G7
ביידן ורעייתו ג'יל. הדמוקרטים צריכים את הלטינים בבחירות
(צילום: gettyimages)
זו לא הפעם הראשונה שבה ביידן סופגת ביקורת מהקהילה הלטינית: ב-2011 הסתבכה בהגיית הביטוי הספרדי "סי סה פואדה", שמשמעותו "כן אנחנו יכולים" – סיסמת הבחירות הידועה של הנשיא לשעבר ברק אובמה, הבוס לשעבר של בעלה – במהלך נאום שנשאה אז בפני עובדי חקלאות בקליפורניה.
הביקורת כלפיה מצד הקהילה לטינית מגיעה כשברקע הדמוקרטים חוששים מלאבד את קולות הלטינים, מגזר חשוב עבור הדמוקרטים בבחירות האמצע בנובמבר הקרוב – שהנשיא ג'ו ביידן התקשה להשיג את תמיכתו גם בקמפיין לנשיאות ב-2020. סקר שנערך לאחרונה על ידי מכון Quinnipiac מצא שרק 26% מהלטינים בארה"ב מרוצים מתפקודו של ביידן כנשיא, צניחה ביחס ל-55% בשנה שעברה.
בקרב הרפובליקנים היה כאלו שמיהרו לתקוף את ג'יל ביידן על נאומה. אנדי ביגס, חבר בית הנבחרים מטעם אריזונה, צייץ בטוויטר: "לא פלא שההיספנים בורחים מהמפלגה הדמוקרטית!". גם בצד הרפובליקני, ראוי לציין, נרשמו בעבר תקריות לא נעימות-משהו מצד בכירים רפובליקנים, בראשם הנשיא לשעבר דונלד טראמפ. מלבד הביקורת שהוטחה כלפיו בשל אמירותיו הבוטות בנוגע למהגרים שחודרים לארה"ב מגבול מקסיקו, טראמפ ספג בבחירות ב-2016 לעג כאשר פרסם בטוויטר תמונה שבה הוא נראה אוכל מקערת טאקו לצד הכיתוב: "אני אוהב היספנים!".