נציבת שב"ס, רב-גונדר קטי פרי, מעידה גם היום (שני) בפני ועדת הבדיקה הממשלתית לבריחת ששת האסירים מכלא גלבוע - וככל הנראה מדובר בעדותה האחרונה ובשלב נוסף לקראת סיום עבודת הוועדה.
בתחילת העדות ביקשה פרי להגיב לעדות של שלושה קצינים בכירים בשב"ס - אילן מלכה, יובל ביטון ויוכי גנסין - ואמרה: "נטענו כאן טענות בוטות והכפשות כלפיי מצד שלושת הקצינים, במטרה לנקום בי ולהכפיש את שמי".
2 צפייה בגלריה
קטי פרי
קטי פרי
קטי פרי, היום בוועדה
(צילום: ירב כץ)
2 צפייה בגלריה
קטי פרי
קטי פרי
(צילום: יריב כץ)
השופט מנחם פינקלשטיין פנה לפרי ואמר: הטענה הכללית שהושמעה בפנינו היא שבארגון כמו השב"ס, תחלופה של כל חמשת הגונדרים גורמת לפגיעה רצינית בידע ארגוני רב-שנים ואיכות. האם אי אפשר היה להשאיר חלק מהאנשים?
פרי השיבה: "מתוך שישה שראו את עצמם מועמדים לנציב, אני סבורה שאם מישהו אחר היה נבחר הייתי פורשת. אני סבורה שמה שקרה בארגון הוא חריג והיה בלתי נמנע נוכח הסיטואציה שנוצרהף והעובדה שכולם חיכו למרוץ הזה שסוף סוף הגיע לסופו אחרי יותר משנתיים. עשיתי ככל שיכולתי כדי לשמר את הידע בארגון. אילן מלכא, שהיה ראש מטה שב"ס ומועמד בעצמו לתפקיד הנציב, קיבל בעבר הערה פיקודית מבני גנץ ולא יכול היה לקבל דרגת אלוף בשל האירוע שבו היה מעורב, אז העבירו אותו לשב"ס. איך קצין לא יכול לקבל דרגה בצה"ל אבל מועבר לשב"ס והופך להיות מועמד לנציב? אנחנו ארגון בשוליים? אילן ביצע פעולות שחורגות מתחום הלגיטימיות ונקט פעולות כדי להביא לפסילתי לתפקיד הנציבה. אם תרצו, אתן פרטים בדלתיים סגורות".
בהמשך התייחסה פרי ליחס של שב"ס כלפי אסירים הביטחוניים: "הספקתי להיות בקבינט בזכות שר הבט"פ הנוכחי בר-לב, הסברתי את סוגיית האסירים לרה"מ ולקבינט, והמלצתי בפניהם לקיים דיון. זה לא מנותק מהביטחון הלאומי של מדינת ישראל. הדוח של ועדת קעטבי נוקב מצב אחד, צריך להבין את המורכבות של כל המלצה והמלצה". כמו כן, אמרה הנציבה כי במאי הקרוב צפויים להפעיל חסמים סלולריים בבתי הכלא הביטחוניים גלבוע ועופר.
בפעם הקודמת האשימה פרי את מפקד הכלא, פרדי בן שטרית, באחריות ישירה להעברתם של שני אסירים שהוגדרו כבעלי סיכון גבוה לבריחה בתא שממנו ברחו, ואמרה כי בן שטרית לא ידע לספק לה תשובות בבוקר האירוע.
היא אמרה לחברי הוועדה שביקשה מיד לאחר הבריחה להדיח את בן שטרית ואת מפקד המשמרת באותו לילה, סגן מפקד המשמרת וקצין המודיעין בכלא. בוועדה תהו מדוע ביקשה להדיח דווקא בעלי תפקידים זוטרים מבלי לקבל נתונים נוספים, ופרי השיבה כי בחרה להתייחס ל"מצבור הכשלים שהתגלו" כבר בתחילת האירוע.
כמו עדים אחרים שהופיעו בפני הוועדה, גם פרי תיארה את המצוקות והפערים בהתנהלות שב"ס מול העידן הנוכחי. "אנחנו עדיין עם תיקי אסיר בנייר ובקרטון ועדיין בעידן העיפרון והנייר, סוהרים מדור ה-y יברחו אם לא נתקדם", אך לא חשה בנוח שחברי הוועדה ציטטו ממסמך שבו כתבה את המילה "כאוס".
הנציבה הוסיפה כי "צריך ניעור ומהפכה בשב"ס. לא צריך לצבוע הכול בצבעים שחורים, יש לנו חוזקות בתחום השיקום של האסיר. היה אירוע שאסור שיקרה בגלבוע, אבל עדיין יש ארגון עם סוהרים טובים. התנאים בכלא מאוד קשים וישנים, התשתית ישנה מאוד. ארבע שנים עם בעיות ניהוליות קשות זה מסביר את הפערים המשמעותיים בשב"ס. אני מזהה מודיעין חלש מאוד, תמיד היה מודיעין חזק בשב"ס".