כחול לבן עדיין מחרימה את ההצבעות בכנסת על רקע המחלוקות בקואליציה, והיום (רביעי) הייתה אמורה לעלות להצבעה בקריאה טרומית הצעת חוק להקמת ועדת חקירה ממלכתית לפרשת המימד החמישי. שר הביטחון בני גנץ, נזכיר, היה יו"ר דירקטוריון החברה - ואף שאינו חשוד בפרשה, הליכוד עשה בה שימוש פעמים רבות כדי להאשימו בשחיתות. בעקבות החרם של כחול לבן על יתר ההצבעות, בקואליציה שקלו לא לסייע לה - ולאפשר להצעה לעבור. אלא שהליכוד הודיע במפתיע על משיכת ההצעה, שהייתה צפויה לעבור, להביך את גנץ ולהוסיף עוד שמן למדורה בקואליציה.
גורמים בקואליציה אמרו לפני משיכת ההצעה כי "המסר שעבר לכחול לבן הוא - הכול או כלום. או שתתמכו בכל חקיקת הקואליציה, או שנשחרר את המשמעת הקואליציונית וכל מה שנמצא על סדר היום מטעם האופוזיציה יעבור". בסביבת גנץ, מנגד, אמרו שלא התרגשו מהאיום - והם גם צפויים להחריף את החרם. היום במסדרון הכנסת, כשפגש גנץ בשר החוץ יאיר לפיד, הוא אמר לו בחיוך: "אתה ובנט חילקתם את התדרוכים נגדי 50-50". בין השניים מתקיימת פגישה שנקבעה עוד לפני המשבר בקואליציה, ובה הם אמורים לשוחח על נושאים מדיניים.

3 צפייה בגלריה
יאיר לפיד ובני גנץ
יאיר לפיד ובני גנץ
האווירה מבודחת, המסרים תקיפים. לפיד וגנץ בכנסת, היום
(צילום: מורן אזולאי)
3 צפייה בגלריה
מליאת הכנסת
מליאת הכנסת
שוב סוער בקואליציה. סער, בנט, לפיד וגנץ
(צילום: AFP)
לשאלת ynet אם המשבר ייפתר, אמר גנץ: "אני מקווה שייפתר. אני חושב שהוא צריך להיפתר. אנחנו מחפשים בסך הכול טוב".
אגב, כחול לבן הודיעה שתיקח היום חלק רק בשלוש הצבעות - וההצבעה על המימד החמישי בכל מקרה לא הייתה אחת מהן. לפי כחול לבן, ההצעות שבהן הסיעה לא תשתתף הן כאלה אלה ש"תהיה פגיעה מהותית או מיידית אם יעברו": הגבלת כהונת שופט בית המשפט העליון, ועדת חקירה פרלמנטרית להכפלת מחיר הצוללות והקבלת התקופה המירבית לכהונת שופט עליון למשך כהונת ראש הממשלה.
כחול לבן הודיעה ביום שני שלא תשתתף בחקיקה הממשלתית ובהצבעות במליאה, פרט להצבעות אי אמון, "בשל הפגיעה המסתמנת בביטחון המדינה ובשל הפרת התחייבויות קואליציוניות לאורך חודשים". בעקבות המשבר משכה הקואליציה שורת הצעות חוק. בכירים בקואליציה ייחסו את ההחלטה של כחול לבן למשבר הפנסיות לאנשי הקבע, אך בכחול לבן מנו שורת נושאים נוספים - ובכללם הקמת צוות מתווה השירות כפי שהוחלט בהסכמים הקואליציוניים ובהחלטת הממשלה, העברת חוק הגיוס בקריאה שנייה ושלישית כפי שהוחלט בהסכמים הקואליציוניים והחלטת הממשלה, העברת מתווה הארכת תקופות שירות המעודכן והדיפרנציאלי, שיפחית עלויות למערכת הביטחון וייתן יותר ללוחמים – כפי שנקבע בהחלטת הממשלה.
עוד צוינו נושאים כמו העברת חוק "ממדים ללימודים", העברת החקיקה שתאפשר את דחיית קיצור השירות, הוספת תקנים למנהל האזרחי לצורך אכיפה בשטחי C כפי שנקבע בהסכמים הקואליציוניים, העברת רשות החדשנות למשרד המדע והטכנולוגיה כפי שנקבע בהסכמים הקואליציוניים, שיתוף כחול לבן ובפרט את יו"ר ועדת הכלכלה בתוכניות הכלכליות והוספת מענה בתוכנית הכלכלית לקשישים, לעסקים הקטנים ולאוכלוסיות עם הכנסה נמוכה, ואישור הטבות לאוכלוסיית משרתי המילואים כפי שמציע משרד הביטחון בהצעת ההחלטה שתקועה זה שבועות.

גנץ עצמו מסר גם היום כי "כחול לבן ואני לא נתפשר על העברת החוקים והחלטות הממשלה שהתקבלו ונוגעות באופן ישיר לביטחון ישראל, עוצמת צה"ל ועתידו ודמותה של החברה הישראלית".
גנץ התייחס היום בעקיפין גם למשבר הפנסיות, בכנס מנהיגות לזכרו של רס"ן איתן בלחסן. אחרי שדיבר על מתווה שירות חדש שיתגמל את הלוחמים מצד אחד ויאפשר גם שירות אזרחי של כלל הקבוצות בחברה הישראלית, אמר כי "עוצמתו הבסיסית של צה"ל מצויה קודם ביכולת האנושית שלו. אין טנק שמגן על המדינה, יש אנשים בטנק. אין מטוס שטס עם עצמו ואין טכנולוגיה שלא הומצאה על-ידי מישהו. בכל הדברים שאנחנו עושים אנחנו תלויים בכך שיהיו לנו אנשים טובים, ואם לא נדאג להם יהיה חשש אמיתי לעליונות הביטחונות של ישראל בטווח הרחוק. אם לא תהיה למדינת ישראל עליונות ביטחונית בכל זמן ובכל זירה, לא תהיה לה יכולת קיום. צריך להבין את הדבר הזה כפשוטו".
3 צפייה בגלריה
אינפו אינפוגרפיקה המימד החמישי דוח המבקר משטרה בני גנץ
אינפו אינפוגרפיקה המימד החמישי דוח המבקר משטרה בני גנץ
(צילום: מוטי קמחי )
את ההצעה להקמת ועדת החקירה הממלכתית העלה חבר הכנסת דודי אמסלם מהליכוד, ועל משיכתה הודיע חבר הכנסת יואב קיש - שאמר שעשה זאת בתיאום עם אמסלם. במסגרת הפרשה נחקר תהליך הרכש של המימד החמישי מול המשטרה, שהחל ב-2016, ובמהלכו קיבלה החברה מיליוני שקלים מהמשטרה במה שהוגדר "הליך פגום" ללא מכרז. מבקר המדינה דאז יוסף שפירא פרסם דו"ח בנושא, ומאז גם עלתה הדרישה לפתוח בחקירה. עיקר הפרשה הוא האופן שבו הוחלט במשטרה לבחור להתקשר דווקא עם חברת המימד החמישי. השאלות המרכזיות הן האם נערכו פגישות שלא לפרוטוקול? האם העדיפו את החברה של גנץ בגלל קשרים? מדוע לא יצאו למכרז? ומדוע לא בדקו את פעילותה של החברה?
המימד החמישי הייתה חברת סטארט-אפ שהקימו בשנת 2014 בכירי המוסד לשעבר גיא כספי ודורון כהן. היא עסקה בפיתוח מערכות בינה מלאכותיות ליישומי מודיעין צבאי, ממשלתי ואזרחי. החברה פיתחה מערכת המסוגלת לנתח כמויות גדולות של נתונים ומידע גולמיים, הנאספים בין היתר על-ידי גופי ביון ואכיפת חוק. ב-2015 מונה גנץ ליו"ר מועצת המנהלים של החברה.
אגב, בעבר טענו מתנגדיו של גנץ כי הוא שלשל לכיסו ארבעה מיליון שקלים, אך את הסכום הזה קיבלה החברה עבור הפיילוט שעליו סוכם עם המשטרה, ולא גנץ עצמו. הפיילוט אמור היה להוביל להסכם שבמסגרתו תקבל המימד החמישי 50 מיליון שקלים. הדבר לא התממש בסופו של דבר, והחברה התפרקה.