חבר פרלמנט בבריטניה, ממפלגת השלטון השמרנית, הדהים היום (רביעי) את המערכת הפוליטית בלונדון כאשר חשף בפוסט אישי ביותר כי הוא טרנסג'נדר, וכי במהלך ניסיונו להסתיר את העובדה הזו אף ניסו לסחוט אותו בסכום של 50,000 אלף פאונד, ובהמשך אף עבר אונס שממנו הוא סובל מפוסט-טראומה. ג'יימי וואליס, שמייצג אזור בחירה בוויילס, הוא המחוקק הראשון בפרלמנט הבריטי שיוצא מהארון כטרנסג'נדר. למרות זאת, הוא הבהיר כי "לפי שעה" הוא מבקש שימשיכו לפנות אליו בלשון זכר, כ"הוא".
3 צפייה בגלריה
ג'יימי וואליס מחוקק שמרן ב בריטניה חבר פרלמנט שיצא מהארן כ טרנסג'נדר
ג'יימי וואליס מחוקק שמרן ב בריטניה חבר פרלמנט שיצא מהארן כ טרנסג'נדר
חבר הפרלמנט השמרן ג'יימי וואליס. "מעולם לא חייתי את האמת שלי"
(צילום: UK Parliament)
את הפוסט שלו ברשתות החברתיות פרסם וואליס בן ה-37 בסביבות השעה 3:00 לפנות בוקר, ולפי דיווחים בתקשורת הבריטית עשה זאת לאחר שהשתתף בכינוס של מחוקקים שמרנים שבו דווח כי ראש הממשלה בוריס ג'ונסון השמיע הערה לעגנית בנוגע לזכויות טרנסג'נדרים. לפי "פוליטיקו", ג'ונסון אמר באותו אירוע: "שלום גבירותיי ורבותיי, או כמו שקיר סטרמר היה מנסח זאת – אנשים שהוגדרו בלידתם כנקבות או זכרים".
ג'ונסון התייחס בדברים אלו לתמיכתו הנחרצת של סטרמר, יו"ר הלייבור ומנהיג האופוזיציה, בזכויות טרנסג'נדרים, סוגיה שמעוררת לעתים מחלוקת בין ימין ושמאל בבריטניה. על תמיכתו בזכויות טרנסים חזר השבוע סטרמר בעקבות המחלוקת שהתעוררה עם זכייתה של השחיינית הטרנסית ליה תומאס בגמר ה-NCAA בארה"ב. ג'ונסון, יש להדגיש, מיהר הבוקר להביע תמיכה בוואליס, כמו שורה ארוכה של מחוקקים מרחבי הקשת הפוליטית בבריטניה. בציוץ בטוויטר כתב ג'ונסון כי לחשיפה אישית כל-כך כמו של וואליס נדרשת "כמות עצומה של אומץ".
בפוסט שלו חשף וואליס כי אובחן עם דיספוריה מגדרית – כלומר שהוא חש קונפליקט בין המגדר הפיזיולגי שלו לבין המגדר שעמו הוא מזדהה – ולדבריו הוא חש כך מילדות. "אני טרנס. או ליתר דיוק, אני רוצה להיות", כתב וואליס. "מעולם לא חייתי את האמת שלי, ואני לא בטוח למה. אולי זה מתחיל בכך שאספר לכולם". הוא הדגיש כי עד היום "לא הייתה לי שום כוונה לשתף את זה אתכם. תמיד דמיינתי שאפרוש מהפוליטיקה הרבה לפני שאומר זאת בגלוי".
3 צפייה בגלריה
בוריס ג'ונסון
בוריס ג'ונסון
ראש ממשלת בריטניה בוריס ג'ונסון. הביע תמיכה נחרצת אחרי ההערה הלעגנית שהשמיע לכאורה
(צילום: EPA)
3 צפייה בגלריה
מנהיג הלייבור קיר סטרמר. ג'ונסון כיוון את הבדיחה אליו
מנהיג הלייבור קיר סטרמר. ג'ונסון כיוון את הבדיחה אליו
מנהיג הלייבור קיר סטרמר. ג'ונסון כיוון את הבדיחה אליו
(צילום: רויטרס)
וואליס נבחר לפרלמנט הבריטי ב-2019, ובפוסט סיפר על תקרית שבה כמעט נחשפה זהותו כטרנסג'נדר, כאשר נסחט לפני כשנתיים על ידי אדם כלשהו שחשף את זהותו המגדרית בפני אביו, ושלח תמונות (שאת טיבן לא פירט) לבני משפחה אחרים של וואליס. האיש, כך סיפר המחוקק, דרש 50,000 פאונד כדי "לשמור על שקט". וואליס סיפר כי המשטרה התערבה במקרה הזה וכי האיש שסחט אותו הודה באשמה ונשלח לכלא לתקופה של שנתיים ותשעה חודשים. "המשטרה הייתה מאוד תומכת, מאוד מבינה, ובמקרה הזה המערכת עבדה", כתב.
לדברי וואליס, אחרי אותה פרשה הוא חשב שיוכל להמשיך לשמור על הסוד שלו: "להיות מחוקק ולהסתיר דבר כזה זה קשוח, אבל אני ביהירותי חשבתי שאוכל להתמודד עם זה", כתב. "טוב – אני לא", הוסיף. הוא סיפר כי אירוע קשה יותר עבר עליו לפני חודשים אחדים, בספטמבר אשתקד: אז נאנס על ידי אדם שהכיר באינטרנט. לדבריו אותו אדם לא נשמע לסירובו שלא לקיים יחסי מין ללא קונדום, ו"בחר לאנוס אותי".
וואליס סיפר כי מאז אותו מקרה "לא חזרתי לעצמי", והוסיף כי הוא סבור שלעולם לא ישתקם מהטראומה של אותו מקרה: "זה לא משהו שאתה אי-פעם שוכח, וזה לא משהו שאתה הולך להשאיר מאחור". הוא הוסיף כי הוא סובל מאז מהפרעת דחק פוסט-טראומטית (PTSD), וכי זו הייתה הסיבה לכך שכמה חודשים לאחר האונס, בנובמבר אשתקד, ברח מזירת תאונת דרכים שעבר ונקנס. בתאונה הזו, באזור ויילס, לא היו נפגעים, ונגרם רק נזק לפנס רחוב. "הייתי מבוהל", כתב וואליס על התאונה. "לא היה לי שום מושג מה אני עושה חוץ מזה שאני מוצף בתחושה בלתי נשלטת של פחד. אני מצטער אם זה נראה ש'ברחתי', אבל זה לא מה שהיה באותם רגעים".
חרף הדיווחים על כך שכתב את הפוסט אחרי הערה הלעגנית של ג'ונסון בנוגע לטרנסג'נדרים, וואליס הדגיש כי הוא קיבל "תמיכה מדהימה" מחבריו לסיעה. אלו אכן מיהרו להביע בו תמיכה פומבית בעקבות הפוסט שפרסם, ובהם כאמור ג'ונסון עצמו. יו"ר המפלגה השמרנית אוליבר דאודן מסר כי הוא גאה בוואליס: "אנחנו עומדים יחד כמשפחה שמרנית, ואנחנו נתמוך בך. אני מקווה שההצהרה האמיצה שלך תעזור לאחרים". גם פוליטיקאים ממפלגות אחרות מיהרו להרעיף עליו שבחים ותמיכה. "אני מקווה שתהיה מוצף באהבה, על כך שלקחת קפיצה וחשפת את האמת שלך", כתבה ליילה מוראן, מחוקקת מהמפלגה הליברלית-דמוקרטית.