בצל הלחימה בעזה נערכים בירושלים לדיון שצפוי להתכנס בימים הקרובים במועצת הביטחון של האו"ם, ושבו ינסו מדינות ערב לקדם גינוי לישראל ולקרב את סיום המבצע. חלק מחברות מועצת הביטחון – סין, נורבגיה ותוניסיה – רצו לקיים את הדיון בדלתיים פתוחות היום, אבל דיפלומטים אמרו אמש (יום ה') לסוכנות הידיעות רויטרס כי ארה"ב הודיעה שהיא מתנגדת לכך. בהמשך הודיעה שגרירת ארה"ב באו"ם לינדה תומס גרינפילד כי הדיון יתקיים ביום ראשון.
4 צפייה בגלריה
לקראת ישיבה של מועצת הביטחון של ה או"ם
לקראת ישיבה של מועצת הביטחון של ה או"ם
מועצת הביטחון של האו"ם. לא בשני, גם לא היום
(צילום: AFP)
4 צפייה בגלריה
תקיפת צה"ל ברצועה
תקיפת צה"ל ברצועה
תקיפת צה"ל ברצועה. "האמריקנים מבינים אותנו יותר"
(צילום: AFP)
סין ביקשה תחילה לקיים את הדיון במועצת הביטחון ביום שני הקרוב, שהוא היום שבו מתחיל השבוע בארה"ב, אבל מכיוון שמדובר בחג השבועות שגריר ישראל באו"ם ובארה"ב גלעד ארדן דרש ממזכירות האו"ם שלא לקיים את הדיון ביום הזה. בשל כך נבחנה האפשרות להקדים את הדיון להיום, אבל כאמור ארה"ב התנגדה לכך והודיעה שהיא מוכנה לקיימו לכל המוקדם ביום שלישי. פירושה של דחייה כזו הוא שלישראל יינתן עוד זמן להמשיך במבצע בלי שיופעל עליה לחץ דיפלומטי כבד להפסיקו.
השגריר ארדן עומד בקשר הדוק עם האמריקנים, והם סייעו לישראל לעכב את הישיבה. לפי סוכנות הידיעות רויטרס, ארה"ב נימקה את בקשתה שלא לקיים את הדיון היום בכך שנעשים מאמצים להגיע להסדר שיביא לסוף ההסלמה, ושקיום דיון כזה היום יהיה בלתי-מועיל.
בישראל מעריכים כי לאחר הדיון במועצת הביטחון יתקיים דיון בעצרת הכללית של האו"ם ביוזמת נשיא העצרת הנוכחי, שהוא טורקי המקורב לנשיא טורקיה רג'פ טאיפ ארדואן. בניגוד למצב במועצת הביטחון, בעצרת הכללית של האו"ם יש למדינות ערב והאיסלאם רוב מובטח, ולכן ישראל לא תוכל למנוע בה החלטת גינוי חריפה נגדה, והטורקים מקדמים החלטה כזו. על כל פנים, בניגוד להחלטות מועצת הביטחון, להחלטות של העצרת הכללית יש משמעות הצהרתית בעיקרה.
4 צפייה בגלריה
ביידן ונתניהו. אין קריאה מפורשת לחדול
ביידן ונתניהו. אין קריאה מפורשת לחדול
ביידן ונתניהו. אין קריאה מפורשת לחדול
בצל ההתפתחויות מקיים ארדן שיחות עם גורמים בממשל האמריקני ובמפלגה הדמוקרטים, בהם יושבת ראש בית הנבחרים האמריקני ננסי פלוסי. אף שבמפלגה הדמוקרטית יש מחנה פרוגרסיבי שנוהג למתוח ביקורת חריפה על ישראל, הזרם המרכזי של המפלגה מדגיש את זכותה של ישראל להגן על עצמה. ארדן אומר כי בארה"ב יש כיום הבנה טובה יותר למעשיה של ישראל ולפגיעות הקשות שלה בעזה, במיוחד בהתחשב בכך שמחבלי חמאס והארגונים האחרים מסתתרים מאחורי אוכלוסייה אזרחית: "כשאני מדבר עם חברי קונגרס הם מבינים טוב יותר למה אין לנו ברירה אלא לפעול בצורה הזאת", הוא אומר. "זו הייתה גם הטקטיקה של דאעש".
אף שבינתיים נשיא ארה"ב ג'ו ביידן טרם קרא לישראל מפורשות לחדול מהמבצע, ונראה כי הוא נותן לה אשראי נוסף להמשיך בפעולה, הלחץ עליו עשוי לגבור עם הזמן. במפלגה הדמוקרטית יש קבוצה של כעשרה חברי קונגרס, בהם דמויות כמו אילהאן עומאר, רשידה טליב וג'מאל בוומן, המובילה קו תקיף נגד מדיניות ישראל. קבוצה זו אינה מייצגת את הזרם המרכזי בארה"ב, אך היא עשויה להשפיע על התקשורת האמריקנית וכתוצאה מכך על מידת הלחץ שתופעל על הממשלה בירושלים.
4 צפייה בגלריה
גלעד ארדן
גלעד ארדן
גלעד ארדן. מגעים עם בכירים דמוקרטים
אלון בר, ראש המערך המדיני-אסטרטגי במשרד החוץ, הסביר ביממה האחרונה כי המטרה העיקרית של המשרד ושל נציגויות ישראל בעולם כעת היא לייצר לגיטימציה להמשך המבצע הישראלי ולהביא לגינויים נגד החמאס ולהטלת מלוא האחריות להסלמה עליו. הוא סיפר כי שגרירים ודיפלומטים ישראלים העניקו לאחרונה יותר מ-200 ראיונות ויותר מ-1,000 תדרוכים לכלי תקשורת זרים, והביע שביעות רצון מכך שלבקשת נציגים ישראלים, 22 ראשי מדינות ושרי חוץ הביעו בימים האחרונים תמיכה פומבית בישראל.
פורסם לראשונה: 21:39, 13.05.21