כוננות שיא לקראת מצעד הדגלים, וניסיון להציג את העמדה הישראלית: מערך ההסברה הלאומי הפיץ לשרים את המסרים המרכזיים של הממשלה לקראת המצעד, כשבין היתר נכתב בהם כי המצעד "יתקיים באותו המתווה הנהוג ביותר מ-30 השנים האחרונות. אין ולא מתוכנן שינוי בסטטוס-קוו בהר הבית". גם מתאם פעולות הממשלה בשטחים הציג מסרים אלו בסרטון שפרסם בערבית ברשתות החברתיות.
היום אישרה המשטרה לבן גביר לעלות מחר להר הבית. מנהיג חמאס איסמעיל הנייה איים כי מצעד הדגלים ובמקביל כניסת מבקרים יהודים לאל-אקצא עלולים להוביל להסלמה. עם זאת הנייה הדגיש בהודעה שפרסם כי מי שעומדים בחוד הם הפלסטינים בגדה ובמזרח ירושלים ולא רצועת עזה. "כל האפשרויות על השולחן ואנחנו מוכנים לכל התרחישים", אמר. "ישראל מנסה להתגבר באמצעות מצעד הדגלים על הישגי מערכת 'שומר החומות', אבל אנחנו אומרים בבירור - השעון לא יזוז לאחור ומסגד אל-אקצא הוא שלנו".
לדברי הניה, "יש כמה אופציות להתמודדות עם מצעד הדגלים ועם הניסיונות לטמא את מסגד אל-אקצא. יש לנו שלוש אפשרויות מוכנות להתמודד עם התפתחויות המצב - תושבי מזרח ירושלים, תושבי הגדה וערביי ישראל מעולם לא היססו להגן על מסגד אל-אקצא. הם נמצאים בכל הזירות ופועלים בכל המישורים, ועזה ממשיכה להיות החרב והמגן". ברצועת עזה שרפו הערב את דגלי ישראל ותמונות של בן גביר ושל ראש הממשלה נפתלי בנט, שר הביטחון בני גנץ, הרמטכ"ל רא"ל אביב כוכבי.


6 צפייה בגלריה
שורפים את דגל ישראל ותמונות של נפתלי בנט ובני גנץ ברצועת עזה
שורפים את דגל ישראל ותמונות של נפתלי בנט ובני גנץ ברצועת עזה
מציתים ודורכים על דגלי ישראל ועל תמונות בנט, גנץ וכוכבי
(צילום: AFP)
6 צפייה בגלריה
שורפים את דגל ישראל ותמונות של נפתלי בנט ובני גנץ ברצועת עזה
שורפים את דגל ישראל ותמונות של נפתלי בנט ובני גנץ ברצועת עזה
הצתת הדגלים והתמונות ברצועה
(צילום: AP)

ראש העיר ירושלים משה לאון ושניים מהרבנים החשובים בציונות הדתית יצאו בקריאה למשתתפי מצעד הדגלים מחר (ראשון), לחגוג אותו תוך הבעת גילוי סובלנות, והתנערו מגורמי שוליים קיצוניים שמנסים להשתלט על המצעד - כשהם בעצם יוצאים ברמיזה נגד ח"כ איתמר בן גביר מהציונות הדתית.
הרב יעקב אריאל, רבה של רמת גן ומחשובי המנהיגים הרוחניים של הציבור הדתי לאומי בישראל, אמר בסרטון ברכה בצאת השבת כי "הנפת הדגל היא מאורע שמעורר שמחה וכבוד, אין בזה שום מסר שלילי. אם יש כאלה שיש להם כוונות אחרות, לנגח מישהו ולפגוע במישהו, אני מבקש מהם - אל תשתתפו איתנו בהנפת הדגל. הנפת הדגל לא נגד מישהו. היא בעד שמחת עם ישראל שחזר להניף את הדגל שלו אחרי אלפי שנים שירושלים הייתה תחת דגלים אחרים".
גם הרב יעקב שפירא, ראש ישיבת מרכז הרב וחבר מועצת הרבנות הראשית לישראל, שלח את ברכתו לקראת האירוע. "ריקוד הדגלים החל לפני עשרות שנים בישיבת מרכז הרב, ביוזמתו של הרב יהודה חזני זצ"ל. מגמתו הייתה לבטא את הקשר בין העיר החדשה לעיר העתיקה, בין ירושלים שהייתה חרבה לירושלים הבנויה", הוא אמר. "מטרתנו להודות לקדוש ברוך הוא על כך שהתחברנו מחדש ללב של עם ישראל, שזה העיר העתיקה והכותל המערבי. לא היה בו (בריקוד) שום מגמה כדי לעורר מדנים או מחלוקות, וכמו שהיה בעבר כך גם היום".
6 צפייה בגלריה
הנייה. מאיים לפני מצעד הדגלים
הנייה. מאיים לפני מצעד הדגלים
הנייה. מאיים לפני מצעד הדגלים
(צילום: EPA, AFP)
6 צפייה בגלריה
שורפים את דגל ישראל ותמונות של נפתלי בנט ובני גנץ ברצועת עזה
שורפים את דגל ישראל ותמונות של נפתלי בנט ובני גנץ ברצועת עזה
מעלים באש את הדגלים והתמונות
(צילום: AFP)
ראש העיר ירושלים אמר כי "ריקוד הדגלים שמתקיים בירושלים במשך שנים רבות הוא אחד מתוך שורה ארוכה של אירועים המתקיימים בימים אלה בעיר במסגרת חגיגות שבוע ירושלים. האירועים יתקיימו במגוון תחומים דוגמת חינוך, תרבות וספורט. כלל האירועים נועדו לחגוג את איחודה של ירושלים. אנחנו חוגגים 55 שנה לאחדותה של העיר ובירושלים כולנו צועדים באהבה. אנחנו נעשה את זה מבלי לפגוע באיש מבני דתות אחרות".
לאון הוסיף כי "לא נשנה את הסטטוס-קוו ונפעל בכבוד, הכלה וממלכתיות. אני קורא לכולם, צאו לשמוח ביום חגה של ירושלים. בואו לחגוג איתנו כאן, אבל באותה נשימה אני מבקש שלא להתפתות להסתה של גורמים קיצונים המנסים לפגוע בשלווה ובאחדות העיר ותושביה. בואו נמשיך לחיות כאן ביחד ובכבוד. בואו נחגוג ביום המאחד של כל אוהבי ירושלים".
במקביל, כאמור, מערך ההסברה הלאומי הפיץ לשרים ולכל גורמי ההסברה בישראל את המסרים המרכזיים של ממשלת ישראל לקראת המצעד. במסרים נכתב: "המצעד השנה יתקיים באותו המתווה הנהוג ביותר מ-30 השנים האחרונות. המצעד מעולם לא עבר בהר הבית, ואין כוונה לשנות זאת. אין ולא מתוכנן שינוי בסטטוס-קוו בהר הבית ובירושלים (כמיליון מוסלמים שציינו את תפילות הרמדאן ועיד אל-פיטר הם העדות הטובה ביותר לכך). ישראל היא מדינה ריבונית, וזוהי זכותם המלאה של תושביה לצעוד עם דגליה בבירתה".
עוד נכתב במסרים כי "אין מדובר בפרובוקציה, אלא חלק מחופש הביטוי. אנו קוראים שלא להאמין ל'פייק-ניוז' ולהיגרר אחר ההסתה שמנסים לייצר ארגוני טרור, ובראשם חמאס, לקראת יום ירושלים. כוחות הביטחון לא יאפשרו הפרות סדר, מצד כל אדם, לקראת ובמהלך יום ירושלים. ארגוני הטרור לא יכתיבו למדינת ישראל כיצד לנהוג בעיר הבירה שלה. כל פרובוקציה מצד ארגוני הטרור תענה ביד קשה". מערך ההסברה גם הפיץ את מתווה מצעד הדגלים בעברית, אנגלית וערבית, כדי להוכיח שאין כל כוונה להגיע להר הבית.
6 צפייה בגלריה
מצעד הדגלים בירושלים
מצעד הדגלים בירושלים
"כל פרובוקציה מצד ארגוני הטרור תענה ביד קשה". מצעד הדגלים בירושלים
(צילום: EPA)
בשנת 2020 לא התקיים המצעד נוכח מגפת הקורונה. בשנת 2021 לא עבר המצעד דרך שער שכם, נוכח הערכת המצב הביטחונית דאז. השנה נבחר המתווה שהיה נהוג זה שנים רבות, לאחר התייעצות ביטחונית, שמתוקפת כל העת.
גם מתאם פעולות הממשלה בשטחים, אלוף רסאן עליאן, התייחס הערב למצעד הצפוי מחר. "אנחנו בתקופה שבה ניסיונות ההסתה הולכים וגוברים. אני קורא את השקרים והסיפורים ואני כאן כדי להבהיר: מצעד הדגלים מתקיים כבר יותר מ-30 שנה, זה לא חדש. המצעד מתקיים ביום ירושלים, זה לא חדש. גם המסלול של מצעד הדגלים לא חדש", אמר המתאם בסרטון שפרסם בערבית.
"מה שעוד לא חדש הוא הסטטוס-קוו בירושלים שנותר על כנו ליהודים, למוסלמים ולנוצרים ולא נאפשר לפגוע בו עבור אף אחד. מה עוד לא חדש? האינטרסים של הגורמים שמנסים לחמם את השטח והזלזול שלהם בהשלכות שיהיו להסלמה", הוסיף אלוף עליאן. "בחודשים האחרונים אנו פועלים במדיניות אזרחית-כלכלית מרחיבה באיו"ש ואף חסרת תקדים ברצועת עזה. ערעור היציבות הביטחונית יפגע במאמץ זה ובהישגים עד כה".
פורסם לראשונה: 20:48, 28.05.22