ממשלת צרפת מקדמת חוק שנאבק באיסלאם הקיצוני וב"בדלנים" שחיים במדינה. לפי הממשלה החוק יגן על האזרחים ממנהגים שסותרים את ערכי הרפובליקה החילונית, כמו נישואים בכפייה ובדיקות בתולין. מתנגדי החוק טוענים שהוא יגרום לחלק מהמוסלמים לחוש ניכור בצרפת, ושמדובר בעוינות כלפי האיסלאם. החוק שמקדמת הממשלה, שמגיע אחרי כמה מתקפות איסלאמיסטיות, מעורר ביקורת בעולם המוסלמי, וגם בממשל האמריקני.
ראש ממשלת צרפת, ז'אן קסטקס, אמר שהחוק יעניק לרשויות כלים "להיאבק ביוזמות פוליטיות ואידיאולוגיות שמנוגדות לערכים ולריבונות שלנו, ולעיתים אף מהוות עבירות פליליות". הקבינט של הנשיא עמנואל מקרון הביע היום את תמיכתו בחוק, שעבר לעיון הבית התחתון בפרלמנט - שם לממשלה ולבעלי בריתה יש רוב. בחודשים הקרובים ידון הפרלמנט בחוק.
3 צפייה בגלריה
נשיא צרפת עמנואל מקרון בזירת ה פיגוע ב ניס
נשיא צרפת עמנואל מקרון בזירת ה פיגוע ב ניס
עמנואל מקרון בזירת פיגוע בניס בסוף אוקטובר
(צילום: רויטרס)
"החוק הזה הוא לא מסמך שמכוון נגד דתות כלשהן או נגד הדת המוסלמית במיוחד", אמר ראש הממשלה קסטקס. "ההפך הוא הנכון – החוק הזה הוא חופש, הוא חוק של הגנה, חוק של אמנציפציה נגד הפונדמנטליזם הדתי". קסטקס אמר שהחוק נועד להיאבק ב"אידיאולוגיה מרושעת שעונה לשם 'קיצוניות איסלאמיסטית'".
בתחילת אוקטובר הודיע הנשיא עמנואל מקרון שהוא מקדם תוכנית להגן על ערכיה החילוניים של צרפת מהאיסלאם הקיצוני. באותה הודעה תיאר את האיסלאם כדת שנמצאת "במשבר" ברחבי העולם, והצהיר ש"לא יהיו ויתורים" במאבק בתכנים האיסלאמיסטיים והקיצוניים בבתי הספר ובמסגדים. הדיון על קידום החוק שמציגה כעת הממשלה צבר תאוצה אחרי ה-16 באוקטובר, כשמחבל איסלאמיסטי ערף את ראשו של המורה סמואל פאטי – כדי לנקום בו על שהראה לתלמידיו קריקטורות של הנביא מוחמד בשיעור על חופש הביטוי. בימים שקדמו לרצח כמה גולשים פרסמו הודעות זועמות נגד פאטי ברשת.
3 צפייה בגלריה
קרוביו ועמיתיו של ה מורה סמואל פאטי מחזיקים תמונה שלו בפרבר ליד פריז שבו נרצח ב פיגוע צרפת
קרוביו ועמיתיו של ה מורה סמואל פאטי מחזיקים תמונה שלו בפרבר ליד פריז שבו נרצח ב פיגוע צרפת
קרוביו ועמיתיו של סמואל פאטי עם תמונת המורה שנרצח
(צילום: AFP)
גורמים בצרפת אומרים שבשביל לשמור על ערכיה החילוניים של הרפובליקה, אכיפה של פעולות אלימות כבר לא מספיקה. לדבריהם יש להעניש גם את מי שמתנהגים בצורה שאמנם אינה פלילית באופן מפורש, אך סותרת את ערכיה של צרפת. אותם גורמים אומרים שהחוק המתגבש לא נועד להעניש רק מוסלמים. בין השאר קובע החוק שיש לנקוט צעדים קשים יותר נגד ביטויי שנאה ברשת וגולשים שמתייחסים בסלחנות לאלימות, ולערוך בדיקות להורים שמחנכים את ילדיהם מחוץ למוסדות החינוך המקובלים.
במסגרת החוק רופאים ייקנסו – ואף ייכנסו לכלא – אם יבצעו בדיקת בתולין לנערות. פוליגמיה כבר אסורה בחוק בצרפת, אך החוק החדש יאסור על הרשויות להעניק אשרות שהייה לגברים שנשואים לכמה נשים - ואותם גברים יהיו בסכנת גירוש. "המסמך הזה נועד להגן על כל האזרחים שלנו, ותואם את המסורת הנפלאה של מייסדי הרפובליקה שלנו", אמר ראש הממשלה קסטקס. הוא הדגיש שאחרי הפיגועים ברפובליקה והמתקפות על ערכיה, "שפגעו ביכולות שלנו לחיות בשלווה יחד", החוק החדש נחוץ יותר מתמיד.
3 צפייה בגלריה
הפגנה לזכר ה מורה סמואל פאטי בפרבר ליד פריז שבו נרצח ב פיגוע צרפת
הפגנה לזכר ה מורה סמואל פאטי בפרבר ליד פריז שבו נרצח ב פיגוע צרפת
מפגינים בעצרת לזכר פאטי בפריז
(צילום: MCT)
כאמור, החוק שמקדמת הממשלה מעורר ביקורת רבה. המתנגדים טוענים שהמאבק של מקרון באיסלאם הקיצוני אינו ממוקד - ולכן גם מוסלמים מתונים ייפגעו ממנו. סם בראונבק, הנציג המיוחד של ממשל ארה"ב לחופש הדת, מתח ביקורת על הגישה של ממשלת מקרון ואמר שכשנוקטים "יד קשה" המצב "עלול להחמיר". מנהיג השמאל ז'אן לוק מלנשון, ממחנה האופוזיציה בצרפת, אמר: "אנחנו לא מקבלים את הסטיגמה שיש למוסלמים בהצעת החוק". הוא אמר שהממשלה "גולשת על גל של עוינות כלפי מוסלמים".
מקרון עורר זעם רב בכמה מדינות מוסלמיות אחרי שכינה את האיסלאם "דת במשבר", והביע תמיכה בפרסום הקריקטורות של הנביא מוחמד בשם חופש הביטוי. כמה ארצות אף קראו לחרם על מוצרים צרפתיים. המתנגד הבולט ביותר למקרון היה נשיא טורקיה רג'פ טאיפ ארדואן. הוא אמר שהצעת החוק החדשה של צרפת היא "פרובוקציה גלויה".