על רקע הערכת הקרמלין כי המערב התעייף מהמלחמה באוקראינה, הבית הלבן הבהיר הערב (שני) כי "נשיא רוסיה ולדימיר פוטין טועה אם הוא חושב שהוא יחזיק מעמד יותר זמן מאיתנו". דוברת הבית הלבן, קארין ז'אן-פייר, אמרה בתדרוך לכתבים כי ארצות הברית מנהלת שיחות עם בעלות בריתה בנוגע להמשך המימון לאוקראינה. "יש מאחורי קייב קואליציה בינלאומית רחבה וחזקה. על מנת לאותת על המשך התמיכה באוקראינים האמיצים נשלח בקרוב חבילת סיוע נוספת", הוסיפה.
3 צפייה בגלריה
נשיא רוסיה ולדימיר פוטין מסיבת עיתונאים אסטנה קזחסטן
נשיא רוסיה ולדימיר פוטין מסיבת עיתונאים אסטנה קזחסטן
הבית הלבן הגיב להערכות הקרמלין: "פוטין טועה, ולא יחזיק מעמד יותר מאיתנו"
(צילום: AFP, רויטרס, EPA)
3 צפייה בגלריה
דוברת הבית הלבן קארין ז'אן פייר
דוברת הבית הלבן קארין ז'אן פייר
דוברת הבית הלבן הבהירה: המערב לא "התעייף" מאוקראינה
(צילום: EPA)
ההבהרה האמריקנית מגיעה, כאמור, בעקבות דבריו של דובר הקרמלין דימיטרי פסקוב, שטען: "אנחנו מעריכים שהעייפות מהסכסוך הזה והעייפות מהמימון האבסורדי של המשטר בקייב, תגבר בשלל מדינות, בהן ארה"ב, והעייפות הזו תוביל לפיצול של הממסד הפוליטי ולהתגברות המחלוקות הפנימיות".
מאז תחילת המלחמה בפברואר של השנה שעברה ספגה רוסיה אבדות כבדות בשדה הקרב, ולפי הערכות יותר מ-100 אלף חיילים רוסים נהרגו או נפצעו בקרבות. נוסף על כך נגרם נזק עצום לכלכלה הרוסית בעקבות הסנקציות שהטיל העולם על מוסקבה. למרות זאת הבטיחו ולדימיר פוטין ומשטרו שלא להיכנע, מתוך הנחה שגרירת אוקראינה למלחמת התשה, בעודה תלויה מאוד בנשק ובתחמושת היקרים שהיא מקבלת מארה"ב ומאירופה - תביא בסופו של דבר לניצחון רוסי.
3 צפייה בגלריה
דמיטרי פסקוב דובר הקרמלין
דמיטרי פסקוב דובר הקרמלין
דובר הקרמלין העריך כי העייפות במערב תוביל להתגברות המחלוקות הפנימיות
(צילום: רויטרס)
בשבועות האחרונים התקבלו כמה סימנים לכך שההימור הרוסי עשוי להתברר כנכון. תחילה הייתה זו פולין, מהתומכות הראשיות של אוקראינה במלחמה, שהצהירה כי לא תשלח עוד נשק לקייב, בעקבות סכסוך הנוגע לייבוא התבואה האוקראינית; אחר כך הגיע ניצחונו של מחנה הימין הפרו-רוסי בבחירות בסלובקיה, אף היא מהתומכות העיקריות של קייב ביבשת, שבעקבותיו הבטיח המנצח רוברט פיצו להפסיק את הסיוע הצבאי לאוקראינה; ואתמול לפנות בוקר התברר שכדי לאשר בקונגרס האמריקני חוק זמני שימנע את השבתת הממשל נאלצו הדמוקרטים להסכים להשמיט מהחוק התחייבות להעביר סיוע נוסף בנשק לאוקראינים.
דברי הבית הלבן מחזקים את טענות שר החוץ של אוקראינה, דמיטרו קולובה, שאמר מוקדם יותר היום כי ארצו עומדת בקשר עם נציגים משתי המפלגות בארה"ב כדי לוודא שהסיוע הדרוש יגיע בסופו של דבר לקייב. "אנחנו לא מרגישים שהתמיכה האמריקנית נסדקה, כי ארה"ב מבינה שמה שמוטל על הכף באוקראינה הרבה יותר גדול מאשר רק אוקראינה עצמה", אמר קולובה.
נשיא ארה"ב ג'ו ביידן אמנם הצהיר שהרפובליקנים הבטיחו לכלול את סיוע הנשק לאוקראינה בחוק נרחב יותר שיובא בהמשך, אבל עצם השמטת הסיוע מהחוק הזמני נתפסה כעדות לחילוקי הדעות ההולכים וגוברים בתוך וושינגטון בנוגע לכדאיות הסיוע הזה. מאז הפלישה הרוסית שלחה ארה"ב לאוקראינה כלי נשק בשווי 46 מיליארד דולר, בהם טילים, טנקים ומערכות הגנה מסוג "פטריוט", אבל אם בעבר הייתה התמיכה בסיוע הזה חוצת-מפלגות, כעת גוברת ההתנגדות בצד הרפובליקני, ושמרנים רבים קוראים להשקיע את הכסף במטרות פנימיות, כמו בִּיצוּר גבולותיה של ארה"ב כדי למנוע הברחת סמים ובני אדם. רבים מחברי הקונגרס מודים כי גיוס תמיכה לסיוע לאוקראינה בבית הנבחרים ובסנאט נעשה משימה יותר ויותר קשה ככל שהמלחמה מתארכת.