דנמרק אישרה היום (ה') חוק שמאפשר לה להעביר מבקשי מקלט למתקנים מחוץ לאירופה. החוק מעורר זעם באיחוד האירופי, באו"ם ובארגוני זכויות האדם – על רקע החשש שמדינות נוספות באירופה ילכו בעקבות דנמרק.
המדינה הסקנדינבית העשירה הקשיחה משמעותית את מדיניות ההגירה שלה בשנים האחרונות. ב-2015 – בשיאו של משבר המהגרים באירופה – הוגשו בדנמרק יותר מ-21,000 בקשות מקלט של פליטים ומהגרים מהמזרח התיכון ומאפריקה. בשנה שעברה ירד מספר הבקשות ל-1,500 בלבד. דנמרק רוצה לצמצם את מספר בקשות המקלט ככל שניתן, ושואפת לקלוט פליטים רק בכפוף למכסה שנקבעת באו"ם.
3 צפייה בגלריה
שוטרים בגבול של דנמרק עם גרמניה
שוטרים בגבול של דנמרק עם גרמניה
שוטרים בגבול דנמרק-גרמניה
(צילום: רויטרס)
דנמרק אישרה את חוק העברת מבקשי המקלט ברוב של 70 מול 24 מחוקקים. החוק החדש יאפשר לה להעביר פליטים ומהגרים שמגיעים אליה למרכזים למבקשי מקלט במדינה שלישית. הם ישהו באותה מדינה בזמן שבקשתם נבחנת, ולא מן הנמנע שגם אם בקשתם תאושר הם יישארו במדינה השלישית – ולא יהיו רשאים לחיות בדנמרק.
"אם אתה מגיש בקשת מקלט בדנמרק אתה יודע שאתה תישלח למדינה מחוץ לאירופה – ולכן אנחנו מקווים שאנשים יפסיקו לבקש מקלט מדנמרק", אמר רסמוס סטוקלונד, דובר מפלגת השלטון בנושא ההגירה. דנמרק טרם הגיעה להסכם עם מדינה שלישית על קליטת מבקשי מקלט, אך סטוקלונד אמר שמתנהלים מגעים עם כמה מדינות.
3 צפייה בגלריה
מהגר בורח מ כלא לשעבר שהפך למרכז למסורבי מקלט נדחו ב דנמרק
מהגר בורח מ כלא לשעבר שהפך למרכז למסורבי מקלט נדחו ב דנמרק
גבר בורח ממרכז למבקשי מקלט שבקשתם נדחתה בדנמרק
(צילום: רויטרס)
בחודש אפריל ביקר ברואנדה שר ההגירה של דנמרק, מטיאס טספאייה – שאביו היגר לדנמרק מאתיופיה. בעקבות הביקור במדינה האפריקנית חתמו דנמרק ורואנדה על הסכמים בנושאי הגירה ומדיניות חוץ. השר אמר לאחר מכן שעוד מוקדם לנקוב בשמה של המדינה שאליה יישלחו מבקשי המקלט שמגיעים לדנמרק.
דנמרק ואוסטריה התחייבו בעבר לתמוך במחנה הפליטים של האו"ם ברואנדה - שהוקם כדי לקלוט פליטים שנתקעו בלוב. מדינות באיחוד האירופי שוחחו על הקמת מחנות פליטים "חיצוניים" בין 2016 ל-2018, אחרי זינוק במספר בקשות המקלט שהוגשו ביבשת. סוגיות משפטיות, הומניטריות, פוליטיות וכלכליות סיכלו את התוכנית.
3 צפייה בגלריה
מהגרים מגיעים לדנמרק ב-2015
מהגרים מגיעים לדנמרק ב-2015
מהגרים מגיעים לדנמרק ב-2015
(צילום: EPA)
החוק החדש של דנמרק צפוי לסבך את המאמצים של האיחוד האירופי לשנות את חוקי ההגירה ובקשות המקלט באירופה - נושא רגיש ושנוי במחלוקת. הנציבות האירופית – הרשות המבצעת של האיחוד – אמרה שהחוק החדש של דנמרק מפר את החוקים הקיימים באיחוד.
מתנגדי החוק הדני חוששים שהעברת מבקשי מקלט למדינות עם פחות משאבים תפגע בביטחונם וברווחתם של הפליטים, ובזכויותיהם.