1 צפייה בגלריה
אילוס אונס התעללות ילד ילדה ילדים אונס/התעללות
אילוס אונס התעללות ילד ילדה ילדים אונס/התעללות
(צילום: shutterstock)
אינספור קשיים, מדורי גיהנום יש יאמרו, עוברים על נפגעי פגיעה מינית שמגיעים להעיד. הקושי הוא אף גדול בהרבה כשמדובר בקטינים. כעת, מהלך חדשני ופורץ דרך במשרד המשפטים ינסה לעזור להם להגיע לעדות מוכנים יותר נפשית - הכנה של נפגעי עבירה לעדות במציאות מדומה.
הקשיים של קטינים וקטינות נובעים מההליך המשפטי עצמו ונוספים לפגיעה עצמה שכבר חוו. כדי לפתור את קשיים אלו, משרד המשפטים יזם מחקר ראשון מסוגו בקרב תיקי ייצוג קטינים נפגעי עבירות מין חמורות בסיוע המשפטי.
תוצאות המחקר העלו כי אחד האתגרים המורכבים ביותר הוא הבאת הקטינים לעדות בבית המשפט, ומתן העדות באופן מיטבי כך שלא יותיר טראומה בקרב הקטין נפגע העבירה. המחקר הצביע על כך שקטינים רבים מעוניינים להעיד על הפגיעה בהם, אך בשל חשש שלא יעמדו בכך - עדותם נפסלת, או שהתיק נסגר בהסדר טיעון. הקטינים חווים זאת כפגיעה משמעותית בזכויותיהם, והם מסיימים את ההליך כשאינם שבעי רצון, ואף יש לכך השפעה שלילית על מצבם הנפשי.
על רקע זה, משרד המשפטים החל בפיתוח מודל חדשני שנועד להכין קטינים נפגעי עבירה להליכים המשפטיים, בדגש על מתן עדות בבית המשפט. זאת, באמצעות מנגנון וירטואלי שידמה עבור הקטינים את סביבת אולם בית המשפט ואת הדינמיקה הצפויה בהליך המשפטי. הקטינים יוכלו להתנסות בסיטואציות שונות ולחוות את ההליך מראש בסביבה מוגנת ומעצימה.
המהלך, שעלותו מוערכת בכמיליון שקל, יובא לישיבת הממשלה הקרובה על ידי שר המשפטים גדעון סער, במסגרת החלטת ממשלה מקיפה הנוגעת לנפגעי העבירה ולהנגשת ההליך המשפטי עבורם.
לדברי עו"ד לידיה רבינוביץ', מנהלת תחום ייצוג קטינים בסיוע המשפטי, בשנת 2021 יוצגו 6,293 קטינים חדשים בסיוע המשפטי, מהם 122 קטינים נפגעי עבירות מין חמורות. בבחינת כלל תיקי הקטינים בשנה החולפת, מדובר בעליה של 18% בהיקף התיקים שנפתחו בהשוואה לשנת 2020. נכון לסוף שנת 2021, היו מיוצגים על ידי הסיוע המשפטי 13,696 קטינים בהליכים תלויים ועומדים.