לאחר שהבוקר (ראשון) נחשפה התארגנות של שישה פעילי דאעש, ובהם נער, שתכננו לבצע פיגוע בתיכון מוסלמי בנצרת בגלל שיעורי חינוך מיני - תושבים בעיר נדהמו מסדר הגודל של הפיגועים שסוכלו. "זה היה יכול להסתיים באסון", סיפרו. מפקד ימ"ר צפון במשטרה הסכים איתם ואמר: "הצלנו את חייהם של מאות תלמידים ערבים".
תושבים סיפרו ל-ynet כי הנער שנעצר למד בבית הספר ועזב אותו משום ש"לא רצה ללמוד בתיכון מעורב, שבו לומדים יחד תלמידים ותלמידות". לדבריהם, "בבית הספר חשדו בהתנהגותו, ומשם זה התגלגל לחקירת גורמי המשטרה ושב"כ".
אחד מהתלמידים שלומד בתיכון סיפר כי הוא וחבריו לא שמו לב להתרחשות יוצאת דופן, ולא חשו בסכנת חיים, אך הוא הוסיף: "אם באמת היה תכנון לפגוע בבית הספר, אז תודה לאל שלא נעשה כלום. אירוע מסוג זה יכול היה להסתיים באסון".

5 צפייה בגלריה
ששת הנאשמים, ובית הספר שבו תכננו לבצע פיגוע
ששת הנאשמים, ובית הספר שבו תכננו לבצע פיגוע
ששת הנאשמים, ובית הספר שבו תכננו לבצע פיגוע
(צילום: תקשורת שב''כ, מתוך פייסבוק)
המשטרה ושב"כ חשפו כי העצורים, שנגדם הוגשו כתבי אישום חמורים, תכננו לבצע פיגוע בבית ספר תיכון חאלד סלימאן בנצרת עקב זעמם על התכנים הנלמדים בו, ובהם שיעורי חינוך מיני. בנוסף, הם תכננו לבצע פיגועים במטה המחוז הצפוני של המשטרה בנצרת, בטרמפיאדה גדולה ועמוסה בנוסעים בנהריה ובחורשות שבהם מסתובבים יהודים.
תלמיד אחר סיפר כי ההורים והתלמידים הסכימו על תכני הלימוד, ובהם שיעורי חינוך מיני, והכול היה "בשיח טוב וללא אלימות. לא הרגשנו התנגדות קיצונית". צעיר שמכיר את הנער העצור סיפר כי הוא מתקשה להאמין שזה רצה לפגוע בבית הספר: "ייתכן שהכול שטויות ובסוף הוא ישתחרר. אולי הוא דתי, אבל זה לא אומר שהוא קיצוני. יש הרבה רוצחים בחברה הערבית שעדיין מסתובבים חופשי, שהמשטרה עדיין לא תפסה".
אין קדורה, ראש ועד ההורים בבית הספר, אמר כי בבית הספר עדיין לא יודעים את כל פרטי האירוע: "גם לא הכרנו על המעצרים עד הפרסום בתקשורת. אנחנו צריכים לדבר עם הנהלת בית הספר ולהבין את כל הנקודות, ואחר כך נגיב בעניין". אימן דוכאן, בכיר בעיריית נצרת, ביקש לחכות עד שכל הפרטים יתבהרו: "לא ידענו על המקרה, זאת הפתעה מבחינתנו. נמתין עד שנבין מה התרחש שם".
5 צפייה בגלריה
המחבלים בהארכת מעצרם
המחבלים בהארכת מעצרם
הנאשמים בדיון הארכת המעצר
(צילום: גיל נחושתן)
5 צפייה בגלריה
תיכון ע"ש חאלד סלימאן בנצרת
תיכון ע"ש חאלד סלימאן בנצרת
התיכון בנצרת
(צילום: גיל נחושתן)
תחילת הפרשה במידע מודיעיני שהגיע לשב"כ על התארגנות לא חוקית של צעירים, מרביתם בשנות העשרים לחייהם (וכן נער וצעיר בן 18). מהחקירה עלה כי השישה - מוחמד איהאב סלימאן (25), ג'פאר סלימאן (21), מואמן ניג'ם (20), אחמד בלאל סלימאן (18), ג'האד בכר (20) וקטין נוסף שפרטיו אסורים בפרסום - צרכו תכני דאעש תוך כדי גלישה לאתרים המזוהים עם הארגון, והחלו להזדהות באופן מלא עם מטרות הארגון ורעיונותיו.
בעקבות זאת הם החלו לתכנן סדרת פיגועים, ואחד היעדים שלהם היה התיכון המוסלמי בנצרת, שלשיטתם פועל בדרך של כופרים. פיגוע שכזה היה עלול לסכן מאות תלמידים וצוותי הוראה שעובדים בו. הם גם פעלו לאיתור "בנק מטרות" על מנת לפגוע ביעדים נוספים, ובהם: תחנת אוטובוסים עמוסה בנוסעים בנהריה, תחנת משטרה בנצרת וחורשות שבהן יהודים מסתובבים בשעות הערב והלילה. במקביל, הם ניסו לגייס אמצעי לחימה למימוש מטרותיהם ולגייס עוד פעילים לקידום תוכניותיהם.
בכתב האישום נכתב כי אחד מהנאשמים שיתף סרטון המתעד שייח המטיף נגד לימודי חינוך מיני בבתי הספר. בעקבות זאת גמלה בהם ההחלטה לפעול נגד התיכון בנצרת, והם תכננו לפוצץ את עמודיו באמצעות פצצות ולהביא לקריסתו, לפגוע באוטובוסים שמסיעים תלמידים ובמורה שמלמד חינוך מיני. הם יצאו לסיור מקדים כדי לבחון כיצד ניתן להשליך בקבוקי תבערה לעבר האוטובוסים. כהכנה לפעילותם הם החליטו שכל אחד מהם יחסוך לפחות אלף שקל בחודש, עד שירכשו את הנשק.
5 צפייה בגלריה
תחנת משטרה מטה מחוז צפוני בנצרת
תחנת משטרה מטה מחוז צפוני בנצרת
אחד מהיעדים של העצורים. מטה המחוז הצפוני של המשטרה
(צילום: גיל נחושתן)
במפגש משותף הציע אחד הנאשמים לבצע פיגוע נגד כוחות המשטרה בנצרת, והיתר הסכימו לכך. הם דנו באפשרות לביים אירוע ולהזמין כוחות משטרה לאזור מגוריהם ואז לתקוף את הכוחות ולחטוף את נשקם. הם שוחחו גם על מתווה נוסף - תקיפת תחנת משטרה באמצעות רימונים, ירי לעבר השוטרים ואז חטיפת נשקיהם.
על פי כתב האישום, במהלך חודש אפריל האחרון, לאחר מות מנהיג דאעש ומינוי מחליפו, פורסמה ברשתות קריאה להישבע אמונים למנהיג החדש. הקטין, שפרטיו אסורים בפרסום, נשבע אמונים לארגון, ובהמשך הציע לשלושה נאשמים נוספים לצאת ולהילחם בשורות דאעש בחו"ל, אך הם השיבו שהם מעדיפים להישאר בארץ ולבצע פיגועים בשטח ישראל.
מואמן ניג'ם בן ה-20 הציע לבצע פיגוע שבמהלכו יתקפו באמצעות אלות וסכינים יהודים שמתאמנים מדי בוקר במסלול המיועד לאופניים ולריצה, הסמוך ליישובים ציפורי ושמשית. ארבעת הנאשמים האחרים הסכימו להצבעה, וכולם תכננו להוציאה לפועל.
5 צפייה בגלריה
הוצאה להורג של ״כופר״
הוצאה להורג של ״כופר״
הוצאה להורג של טייס ירדני ואימוני דאעש אפריקה. התכנים שנמצאו אצל הנאשמים
(צילום: תקשורת שב''כ)
מני בנימין, מפקד ימ"ר צפון במשטרה, אמר ל-ynet כי "בפעילות נחושה של שב"כ וימ"ר צפון, הצלנו את חייהם של מאות תלמידים ערבים בנצרת. לשמחתי הצלחנו לעצור את ההתארגנות לפני שהוציאה לפועל את תוכניותיה השטניות. מזעזע לחשוב שאזרחים ישראלים תכננו לקטול מאות תלמידים ערבים, חיילים ושוטרים".
במכשירי הנייד שלהם נתפסו תכנים של דאעש, בהם תמונת מייסד הארגון אבו בכר אל בגדאדי, האדם שהפיץ את משנתו שממשיכה להיות מופצת גם לאחר שחוסל. בחירתם בתמונה של אל בגדאדי, ולא של מנהיגי הארגון שבאו אחריו, ממחישה את החיבור שלהם לאידיאולוגיה על פני הארגון עצמו. בנוסף, נמצאה תמונת הטייס הירדני השבוי שהארגון שרף בעודו בחיים, יחד עם הכיתוב "לשרוף את השורפים (הכופרים)". תמונה נוספת שנמצאה היא של אימוני הארגון דאעש אפריקה, שמחזיקים בערוצי טלגרם פעילים שבהם הם משתפים חדשות אודות הארגון, סיכום פיגועים ודברי דת והסתה לטרור.
במשטרה ובשב"כ אמרו שמדובר בסיכול משמעותי של התארגנות שהייתה עלולה לגרום לפגיעות קשות, וציינו שארגון הטרור דאעש ממשיך להפיץ את תכניו בקרב אזרחי ישראל באמצעות הרשתות החברתיות. עם תום החקירה הגישה פרקליטות מחוז צפון כתבי אישום נגד השישה, המייחסים להם קשירת קשר למעשה טרור, הכנה למעשה טרור, קשירת קשר לסחר באמצעי לחימה וחברות בארגון טרור. לצד זאת הוגשה בקשה למעצרם עד לתום ההליכים.