מחר (ראשון) תתקיים פסגה נוספת בקהיר שבה ישתתפו ראש ה-CIA וויליאם ברנס, ראש ממשלת קטאר מוחמד א-תאני, ושר המודיעין המצרי עבאס כאמל. למרות ההערכה כי לבסוף יצטרף אל השלושה גם ראש המוסד דוד (דדי) ברנע, בישראל טרם החליטו אם להוציא משלחת לשיחות במצרים. הסיבה: חמאס מקשיח עמדות, וטרם מסר תשובה רשמית להצעת המתווכות העדכנית.
2 צפייה בגלריה
נשיא ארה"ב ג'ו ביידן
נשיא ארה"ב ג'ו ביידן
נתניהו, ביידן וסינוואר. "חמאס מקשיח עמדות בגלל מסרי ארה"ב"
(צילום: SAUL LOEB / AFP, EPA, EPA)
בישראל יש מי שקושר בין הקשחת העמדות של ארגון הטרור, לבין המשבר מול נשיא ארה"ב ג'ו ביידן והממשל האמריקני כולו. לטענת גורמים, השיחה הקשה בין ביידן לראש הממשלה בנימין נתניהו, שבה לפי הודעת הבית הלבן לא קשר הנשיא בין הפסקת אש מיידית לשחרור החטופים העבירה מסר ברור לחמאס: ניתן להגיע להפסקת אש גם בלי עסקה. לאחר מכן אמנם הבהירו האמריקנים כי אין שינוי במדיניות שלהם והפסקת אש צריכה להגיע יחד עם שחרור חטופים - אך בישראל לא רוצים להשתתף ב"הצגה ריקה מתוכן".
במקביל, בישראל יש גם זעם גדול על קטאר, בצל הפנייה האמריקנים לדוחא וקהיר ללחוץ על חמאס להתגמש ולקבל את הצעת המתווכות - שבה לדברי גורמים ישנה התגמשות גדולה בנוגע לסוגיית חזרת העזתים לצפון הרצועה. לדברי גורמים, אם חמאס לא יקבל את ההצעה הפעה, המשמעות היא שחמאס לא רוצה להקל על האוכלוסייה בעזה - וגם לא לשחרר חטופים, אלא רק רוצה בהפסקת המלחמה.
2 צפייה בגלריה
עבאס כמאל, מוחמד א-תאני, ווילאם ברנס, דוד ברנע,
עבאס כמאל, מוחמד א-תאני, ווילאם ברנס, דוד ברנע,
הערכה: ברנע יצטרף לפסגה בקהיר
(צילום: יריב כץ, AP, EPA)
בישראל טוענים כי עד כה קטאר לא סיפקה את הסחורה, לא הפעילה לחץ על החמאס, לא הגלתה אף בכיר מארגון הטרור ו"לא סגרה חשבונות". מכאן גם נובעת העובדה שראש הממשלה נתניהו מיהר לאשר את סגירת ערוץ אל-ג'זירה בישראל, לאחר חודשים של סחבת. לפי גורמים, קטאר למעשה משחקת משחק כפול, ועליה ללחוץ על חמאס.
במקביל, ארגון הטרור עדכן בצהריים בהודעה רשמית כי משלחת מטעמו, שבראשה יעמוד חליל אל-חיה, סגנו של יחיא סינוואר, תצא לשיחות המו"מ לעסקה בקהיר, בעקבות הזמנת מצרים. בהודעת חמאס צוין כי התנועה דבקה בעקרונות שהציגה למתווכות כבר בחודש שעבר, שלפיהם הוא דורש נסיגה מלאה של צה"ל מהרצועה והפסקת אש מקיפה. "אלו דרישות טבעיות לסיום התוקפנות ולא נוותר עליהן", מסרו בחמאס.
"הדרישות של עמנו ושל כוחותינו הלאומיים כוללות עצירה מלאה של התקיפות האוויריות, הוצאת כוחות צה"ל מעזה, החזרת העקורים למקום מגוריהם, חופש תנועה של אנשים, אספקת סיוע ומחסה - ובסוף עסקת חילופי שבויים".