כלי תקשורת בעולם עוסקים ביממה האחרונה בהרחבה – חלקם תוך מתיחת ביקורת – בפעולת ההטעיה שביצע בסוף השבוע צה"ל, ושבמסגרתה פרסם הצבא הודעה לעיתונות שממנה השתמע כי כוחות קרקעיים נכנסו לעזה. אתמול דווח כי הודעה זו גרמה להמוני מחבלי חמאס להיכנס למנהרות ולהיערך לקרב – ואז הסתערו עליהם מטוסי צה"ל בהפצצות והרגו רבים מהם. באופן רשמי טענו בדובר צה"ל כי הניסוח המעורפל של ההודעה יתוחקר בעקבות ה"אי-הבנה" שנוצרה ממנו.
9 צפייה בגלריה
תקיפת צה"ל ברצועה
תקיפת צה"ל ברצועה
הפצצת צה"ל בעזה. כלי תקשורת מיהרו לדווח: "יש כניסה קרקעית"
(צילום: AFP)
9 צפייה בגלריה
הודעת דובר צה"ל על כניסה קרקעית לעזה
הודעת דובר צה"ל על כניסה קרקעית לעזה
ההודעה העמומה של דובר צה"ל: "כוחות אוויר וקרקע תוקפים כעת ברצועה"
9 צפייה בגלריה
פושים בעולם על כניסה קרקעית לעזה
פושים בעולם על כניסה קרקעית לעזה
הודעת ה"פוש" ששלח "וול סטריט ג'ורנל" לקוראיו: "הצבא הישראלי מודיע כי החל במבצע קרקעי בעזה"
9 צפייה בגלריה
פושים בעולם על כניסה קרקעית לעזה
פושים בעולם על כניסה קרקעית לעזה
הדיווח ששלח "וושינגטון פוסט" למנוייו: "כוחות ישראליים נכנסו לרצועה"
סוכנות הידיעות AP, שדיווחיה מתפרסמים כלשונם באלפי כלי תקשורת ברחבי העולם, פרסמה אמש כתבה תחת הכותרת "הצבא הישראלי מואשם שניצל את התקשורת כדי להערים על חמאס". בכתבה צוין כי "אף שהצבא ניסה להמעיט במשמעות האירוע והציג אותו כאי-הבנה, פרשנים צבאיים ישראלים המעורים היטב בפרטים ציינו כי התקשורת נוצלה כחלק מתחבולה שמטרתה הייתה לפתות את לוחמי חמאס לתוך מלכודת מוות, וייתכן שעשרות מהם נהרגו בה".
ב-AP ציינו כי אנשי הסוכנות בחנו היטב את הודעת צה"ל, קיימו שיחות טלפון עם בכירים בצבא ונשענו על דיווחים מעזה עצמה עד שקבעו לבסוף כי אין פלישה קרקעית ולכן לא דיווחו שיש כזו; אבל בסוכנות ציינו גם כי שלל כלי תקשורת גדולים אחרים בעולם כן מיהרו לדווח שהכניסה הקרקעית יצאה לדרך. לפי הסוכנות, חלק מהכתבים הזרים טענו כי כשביקשו מצה"ל הבהרות בנוגע לנוסח המעורפל של ההודעה, שממנו אפשר היה להבין שהחלה פלישה קרקעית, הצבא לא רק המשיך לשמור על ערפול – אלא במקרים מסוימים אף שיקר להם. "חלק מהכתבים האלה הרגישו שהתקשורת הזו נוצלה ככלי שרת", דיווחה AP.
9 צפייה בגלריה
כוחות צה"ל בדרום
כוחות צה"ל בדרום
כוחות צה"ל בדרום. הצבא: "נתחקר את האי-הבנה"
(צילום: AFP)
לפי הסוכנות, כתבת ה"וול סטריט ג'ורנל" פלישה שוורץ סיפרה כי דיווחה על כניסה קרקעית אחרי שקיבלה מדובר צה"ל לתקשורת הזרה יונתן קונריקוס אישור מפורש לכך שכניסה כזו החלה. בציוץ בטוויטר טענה הכתבת כי קונריקוס "אמר לי ישירות 'יש כוחות קרקע בעזה'. על הבסיס הזה התפרסמה הכתבה הראשונה שבה נטען כך. הוא חזר בו מההצהרה הזו שעתיים אחר כך ואז שיניתי את הדיווח כדי לתת לזה ביטוי".
ב-AP טענו כי ההודעה המטעה של דובר צה"ל העמיקה את המתיחות בין הצבא הישראלי לבין התקשורת הזרה, וציינו כי מערכת היחסים ביניהם היא ממילא מערכת יחסים רעועה לא פעם.

"אם ניצלו אותנו, זה לא מתקבל על הדעת"

ב"ניו יורק טיימס" דיווחו על תרגיל ההטעיה הצה"לי בכותרת: "התקשורת שהוּנתה, והפלישה לעזה שלא הייתה". בעיתון האמריקני דיווחו כי "דובר של הצבא הוביל את התקשורת הבינלאומית להאמין שכוחות ישראליים נכנסו לעזה. הם לא. אבל הצבא רצה שחמאס יחשוב שהם כן". אנשי "ניו יורק טיימס" הודו כי הם עצמם נמנו עם כלי התקשורת שהתפתו להאמין שיש כניסה קרקעית, ודיווחו עליה לקוראיהם.
9 צפייה בגלריה
פושים בעולם על כניסה קרקעית לעזה
פושים בעולם על כניסה קרקעית לעזה
"פוקס ניוז": "הצבא הישראלי החל מבצע קרקעי", רשת RT הרוסית: "כוחות קרקע ישראליים 'תוקפים' ברצועת עזה"
9 צפייה בגלריה
פושים בעולם על כניסה קרקעית לעזה
פושים בעולם על כניסה קרקעית לעזה
גם ה"גרדיאן" הבריטי מיהר לדווח: "ישראל פתחה במבצע קרקעי"
ב"טיימס" דווח הלילה כי ב"מסיבת עיתונאים מתוחה" אמר הדובר קונריקוס שההודעה המטעה נבעה מטעות שלו וכי הייתה זו טעות כנה, משום שהוא לא הבין נכונה את המידע המגיע מהשטח. "אלא שבמסיבת העיתונאים בעברית שנערכה במקביל הצבא זכה לשבחים על כך שפיתה את לוחמי חמאס אל רשת המנהרות", דווח בעיתון.
לפי הדיווח ב"ניו יורק טיימס", במסיבת העיתונאים של התקשורת הזרה עם קונריקוס אתמול, נציגיהם של כלי תקשורת גדולים שדיווחו בטעות על פלישה קרקעית, בהם "וושינגטון פוסט", "וול סטריט ג'ורנל" וסוכנות הידיעות AFP, "המטירו על קונריקוס שאלות בניסיון להבין אם הצבא הפך אותם לכלי שרת בידיו וכיצד יוכלו לבטוח בהודעות הצבא בעתיד".
9 צפייה בגלריה
צה"ל בגבול רצועת עזה
צה"ל בגבול רצועת עזה
ב-NRP שואלים: "אם לא הטעו אותנו בכוונה, אז מה הסיפור?". חיילי צה"ל ליד הרצועה
(צילום: gettyimages)
ב"טיימס" הדגישו כי קונריקוס הוא דובר צבאי ותיק הידוע בנטייתו לדייק. לפי העיתון, מחאה מיוחדת התעוררה בשיחה הזו מצד כתבים מכלי תקשורת המחזיקים עיתונאים בעזה. הם טענו כי מעשה כזה מציב אותם בסכנה גדולה. כתב רשת NRP האמריקנית בירושלים, דניאל אסטרין, אמר: "אם הם ניצלו אותנו, זה בלתי מתקבל על הדעת. אם לא – אז מה הסיפור, ולמה התקשורת הישראלית מדווחת בהרחבה שרימו אותנו?".