שלושת הנאשמים המרכזיים בפרשת רצח סמר חטיב, אם לשלושה מיפו שנורתה למוות במכוניתה סמוך לראשון לציון ב-2018, הגיעו היום (רביעי) להסדר טיעון מקל: הם לא הורשעו ברצח אלא בסעיפים קלים יותר והצדדים סיכמו כי ירצו 10 שנות מאסר כל אחד.
מדובר בתיק בו הוגש כתב אישום נגד שישה נאשמים. שלושת הנאשמים המרכזיים - תושב לוד (18), שהיה קטין בעת ביצוע העבירות, מוחמד חג'אג' (32) ויוסף דסוקי (22), הגיעו להסדר טיעון עם הפרקליטות שלפיו למרות שהואשמו בין היתר ברצח בכוונה תחילה, הם הורשעו רק בסיוע לרצח, סיוע לחבלה חמורה בכוונה ועבירות נלוות. חמישה מהנאשמים - הקטין, מוחמד, יוסף, עלי וחסיב - הם קרובי משפחתו של חג'אג'.
במסגרת ההסדר הם צפויים לרצות 10 שנות מאסר כל אחד, כפי שצוין וישלמו פיצוי בסך מיליון שקלים. היום הוצג ההסדר בבית המשפט המחוזי בתל אביב בפני השופטים בני שגיא, אברהם היימן ועודד מאור. בתום דיון קצר הורשעו הנאשמים. גזר הדין עליו כבר מסכימים הצדדים יינתן בהמשך.
6 צפייה בגלריה
מהומה בבית המשפט המחוזי בתל אביב, חשודים ברצח סמר חטיב
מהומה בבית המשפט המחוזי בתל אביב, חשודים ברצח סמר חטיב
חלק מהנאשמים בבית המשפט
(צילום: מוטי קמחי)
6 צפייה בגלריה
מהומה בבית המשפט המחוזי בתל אביב, חשודים ברצח סמר חטיב
מהומה בבית המשפט המחוזי בתל אביב, חשודים ברצח סמר חטיב
הנאשמים בדיון בבית המשפט
(צילום: מוטי קמחי)
על-פי כתב האישום המקורי, שהוגש על ידי עורכי הדין אורן פז ונועה בר, בין השנים 2017-2012 ניהלו חטיב ואדם בשם עיסאם חג'אג' קשר זוגי. ביולי 2017 התגלע סכסוך בין בני הזוג והם נפרדו.
לפי האישום המקורי, הקטין, מוחמד, יוסף ועלי "קשרו קשר לגרום למותה של המנוחה על-ידי הטמנת מטען חבלה מתחת לרכבה והפעלתו. ב-27 במאי 2018 הטמינו ארבעתם מטען חבלה מתחת לרכבה, שחנה ליד ביתה, בכוונה לגרום למותה. עם זאת, התוכנית לא צלחה. בסמוך לכך, קשרו הקטין, מוחמד ויוסף קשר נוסף לגרום למותה של המנוחה על-ידי ירי לעברה".
למחרת, ב-28 במאי 2018, עקבו השלושה אחר חטיב וחברתה שנסעו ברכב. מוחמד ויוסף ירו לעברן עשרות יריות בצומת עין הקורא, ליד כביש 431. כתוצאה מכך, נהרגה חטיב וחברתה נפצעה באורח קשה.
אלא שכפי שצוין כתב האישום תוקן, כך שלא נטען עוד כי הנאשמים הם שרצחו את חטיב וניסו לרצוח אותה יום לפני כן, וגם לא הם שירו בחברתה שנפצעה. לפי האישום המתוקן שבו הודו, הם קשרו קשר עם אנשים אחרים שזהותם לא ידועה לפגוע בה.
6 צפייה בגלריה
סמר כטיב
סמר כטיב
"היה אפשר למנוע את הרצח". סמר חטיב

"היה אפשר למנוע את הרצח הזה, היו צריכים לשמור עליה"

אחת מחברותיה של חטיב טענה בשיחה עם ynet כי לאחר גילוי המטען היא דרשה מהמשטרה ליווי צמוד, אולם נענתה בשלילה. "היה אפשר למנוע את הרצח הזה, היא ידעה שינסו להרוג אותה", אמרה. "היו צריכים לשמור עליה. מה יעשו הילדים שלה?".
במשטרה טענו מנגד כי לאחר נטרול המטען שהתגלה ברכבה הציעו לה הגנה, אולם היא סירבה ואף חתמה על מסמך בעניין. בין היתר הוצע לה לעבור למקלט אך גם לכך סירבה בכל תוקף. בנוסף, כאשר נתבקשה להעלות שמות חשודים שמנסים לפגוע בה, סירבה לשתף פעולה.
6 צפייה בגלריה
עו"ד רצון דרחי
עו"ד רצון דרחי
עו"ד רצון דרחי
6 צפייה בגלריה
עו"ד שילה ענבר שחר חצרוני תמיר סננה
עו"ד שילה ענבר שחר חצרוני תמיר סננה
עורכי הדין תמיר סננס, שילה ענבר ושחר חצרוני
תגובת עו"ד רצון דרחי, בא כוח הנאשמים ברצח: "העונש המקל שנגזר על הנאשמים במסגרת הסדר הטיעון הוא הוכחה חותכת לכך שהנאשמים לא ביצוע את הרצח של המנוחה, כפי שנטען על ידיהם לאורך כל הדרך, וכפי שגם הפרקליטות נאלצה להודות לבסוף שזהו אכן מצב הדברים".
עורכי הדין תמיר סננס, שילה ענבר ושחר חצרוני, ממשרד נוי סננס שפרלינג וחצרוני שייצגו שני נאשמים אחרים בתיק, מסרו כי "בעקבות משא ומתן ממושך ולאחר ניהול חלק מן ההליך הובהר כי הנאשמים לא היו אלו שביצעו את הרצח. יש לברך על הסדר הטיעון במסגרתו התקבלו טענותינו".
תגובת הפרקליטות: "במסגרת הליך גישור שהתקיים עם הנאשמים ברצח סמר חטיב ז"ל, בשל קשיים ראייתים מהותיים סיכמו הצדדים על הסדרי טיעון, שבמסגרתם יודו ויורשעו שלושת הנאשמים המרכזיים בסיוע לרצח ובעבירות נלוות נוספות, וייגזרו על כל אחד מהנאשמים 10 שנות מאסר בפועל. בנוגע לשלושת הנאשמים הנוספים, אשר הואשמו מלכתחילה בעבירות נלוות, הושגו הסדרי טיעון פרטניים אשר בחלקם אינם כוללים הסכמות לגבי העונש.
בנוסף, סוכם כי טרם מתן גזר הדין, כלל הנאשמים ישלמו פיצוי בסך 1.1 מיליון שקלים לשלושת ילדיה הקטינים של המנוחה ולנפגעת העבירה הנוספת שנפצעה במהלך האירוע".