הפרקליט הצבאי הראשי, אלוף שרון אפק, אמור להכריע בימים הקרובים אם להגיש כתב אישום נגד מ', לוחם הנח"ל שהרג בשוגג את חברו לפלוגה יונתן גרנות ז"ל בעבירת המתה בקלות דעת, המקבילה להריגה.
אתמול ערך הפצ"ר שימוע ללוחם ושמע את טיעוניו. מ' הודה שאחז בנשק הרוגר אך סיפר שלא דרך אותו, לא נקר (לחץ על ההדק - י"ז) ובטח לא הכניס לתוכו מחסנית. לדבריו, כוונתו הייתה רק לבחון את הכוונת הטלסקופית של הרובה לפיזור הפגנות, ולכן הביט דרכה לעבר מגדל מים. לפי העדויות שהצטברו, מ' אכן לא הכניס מחסנית לכלי הנשק, לא נגע בנצרה ואף לא דרך את הרובה.
2 צפייה בגלריה
יונתן גרנות
יונתן גרנות
יונתן גרנות ז"ל
כעת הוויכוח הוא לגבי סוגית הנקירה. בצבא התחזקה הערכה כי בבית הבליעה של הרובה היה עוד קודם כדור שלא פורק, ככל הנראה בגלל ליקוי בפריקת הנשקים כמה שעות קודם לכן בסיום המטווח. שני מפקדים שהיו אמונים על כך כבר נחקרו באזהרה וטרם הוחלט האם להאשים גם אותם במעורבות בתוצאת האסון.
בפרקליטות הצבאית יכריעו כאמור אם להאשים את מ' בעבירת המתה בקלות דעת, שעונשה המרבי הוא 12 שנות מאסר והיא מוגדרת כפשע, או בעבירת גרימת מוות ברשלנות, המוגדרת עוון, ועונשה המרבי הוא 3 שנות מאסר בפועל. כך או כך, מ' פעל בניגוד לפקודות הבטיחות כאשר כיוון את כלי הנשק בתוך בסיס צבאי ולא לשימוש באימון.
ביום ראשון נפגשו אנשי התביעה הצבאית עם משפחתו של גרנות, הציגו בפניהם את זכויותיהם כנפגעי עבירה ושמעו את עמדתם ביחס להליכים, כמתחייב בחוק.
לפי חלק מהעדויות, גם חיילים נוספים ביחידתו הרימו את הנשק כדי להתרשם מהכוונת הטלסקופית של הרובה, שדורש הסמכה ייחודית. בצבא אמרו כי בניגוד למקרים דומים בעבר, עד כה לא עלה הרושם שבגדוד 50, שבו אירע האסון, היו תקריות בטיחות משמעותיות לאחרונה או תרבות חוזרת של התנהגות פסולה מבחינה בטיחותית. עם זאת נבדקת תקרית בטיחות אחרת של שימוש פסול בנשק שהתרחשה כשבוע לפני האסון.
2 צפייה בגלריה
גרנות והחייל היורה
גרנות והחייל היורה
גרנות והחייל היורה
(צילום: בראל אפריים)
בתוך כך, מ', שבימים האחרונים הוחלט להעלות את מינון התרופות שהוא נוטל בשל הרעה במצבו הנפשי, עדיין במעצר לפחות עד הדיון בעניינו שייערך מחר בבית הדין הצבאי בקסטינה.
אתמול פורסם ב-ynet וב"ידיעות אחרונות" מכתב הסליחה שכתב מ' לטלי גרנות, אמו של יונתן, לצד מכתב שכתבה אמו של מ', שאביו נפטר מאירוע מוחי בטרם התגייס לצה"ל. "ליבנו שבור איתכם והכאב הנורא שלכם הוא כאבנו", כתבה האם. "האובדן אינו נתפס והראש עדיין מסרב להאמין. אנו מתפללים לעילוי נשמתו של יונתן ולחיזוק הנפש שלכם". עורך דינו של החייל החשוד, אל"מ במיל' רן כהן, מסר בתגובה כי "החייל ומשפחתו הלומי צער בעקבות הטרגדיה הנוראה ושולחים את תנחומיהם למשפחתו היקרה של יונתן ז"ל".