טורקיה עצרה עשרה אדמירלים לשעבר, שחתמו על עצומה שמתנגדת לפרויקט התעלה "המטורף" של הנשיא רג'פ טאיפ ארדואן באיסטנבול. האדמירלים שייכים לקבוצה של יותר מ-100 קצינים לשעבר בחיל הים, שהביעו חשש שהתעלה תגרום נזק ביטחוני לטורקיה.
בעצומה הביעו הקצינים תמיכה בהסכם מונטרה, שנחתם לפני 85 שנה ומסדיר את השיט במצרי הבוספורוס והדרדנלים - שמחברים את הים התיכון ואת הים השחור. אמנת מונטרה, שנחתמה ב-1936, מעניקה לטורקיה את השליטה על הבוספורוס והדרדנלים בגבולותיה. בעתות שלום היא מבטיחה את הגישה של כלי שיט אזרחיים לשני המצרים, מסדירה את השיט של אניות משא זרות, ומגבילה את מספר ספינות המלחמה שרשאיות לשוט במצרים.
3 צפייה בגלריה
נשיא טורקיה רג'פ טאיפ ארדואן
נשיא טורקיה רג'פ טאיפ ארדואן
נשיא טורקיה רג'פ טאיפ ארדואן
(צילום: AFP)
"הסכם מונטרה העניק לטורקיה את האפשרות לשמור על ניטרליות במלחמת העולם השנייה", אמרו אנשי הצבא לשעבר. הם חוששים ש"תעלת איסטנבול" תגרום לארדואן לפרוש מאמנת מונטרה, ומהסכמים בינלאומיים אחרים. בחודש שעבר ארדואן פרש מ"אמנת איסטנבול", שבמסגרתה טורקיה ומדינות נוספות התחייבו להיאבק באלימות נגד נשים.
ב-2011 הודיע ארדואן לראשונה על פרויקט תעלת איסטנבול, פרויקט שאותו כינה "מטורף". הפרויקט השאפתני נועד להיות התשובה הטורקית לתעלת פנמה או לתעלת סואץ. ב-2018, כשהממשלה חשפה את המסלול המתוכנן של התעלה, היא ציינה שאחת המטרות היא להפחית את העומס ממיצר הבוספורוס - מנתיבי השיט העמוסים בעולם.
3 צפייה בגלריה
מסלול התעלה שנחשף ב-2018
מסלול התעלה שנחשף ב-2018
מסלול התעלה שנחשף ב-2018
בחודש שעבר אישרו גורמים טורקים את הקמתה של תעלת איסטנבול, באורך 45 ק"מ. הפרויקט מעלה תהיות לגבי המחויבות הטורקית לאמנת מונטרה. כאמור, האדמירלים חוששים שבניית התעלה החדשה תוביל לפרישה מההסכם, ובנוסף תכעיס את רוסיה.
ארדואן אמר היום שהצהרתם של האדמירלים לשעבר חורגת מגבולות חופש הביטוי – ושהיא למעשה קריאה מרומזת להפיכה. "תפקידם של אדמירלים לשעבר הוא לא לפרסם הצהרות שמרמזות על הפיכה פוליטית", אמר ארדואן. "במדינה שהעבר שלה מלא בהפיכות, ניסיון נוסף של אדמירלים לשעבר לבצע הפיכה הוא לא דבר שנוכל לקבל, לעולם". גורמים טורקים אמרו שהצהרת הקצינים היא קריאת תיגר על הממשלה.
3 צפייה בגלריה
פרויקט נדל"ן באזור שבו תוקם התעלה
פרויקט נדל"ן באזור שבו תוקם התעלה
פרויקט נדל"ן באזור שבו תוקם התעלה
(צילום: AFP)
צבא טורקיה ביצע שלוש הפיכות בין 1960 ל-1980, והוביל לסילוקה מהשלטון של הממשלה האיסלאמיסטית הראשונה, ב-1997. הצבא חילוני באופיו, והשפעתו על הפוליטיקה נמצאת בדעיכה מאז שארדואן ומפלגתו האיסלאמיסטית עלו לשלטון ב-2002.
לפי ארדואן, הקצינים "טועים לחלוטין" כשהם מקשרים את בניית התעלה לאמנת מונטרה. הוא ציין שטורקיה - לפחות כרגע - לא תפרוש מהאמנה. "נכון לעכשיו, אין לנו שום כוונה לפרוש מאמנת מונטרה. אם הצורך יעלה בעתיד – אנחנו יכולים בקלות לשנות כל אמנה".