מגמת ההתייצבות בנתוני התחלואה בקורונה בימים האחרונים, באה לידי ביטוי בצה"ל כשיום אחרי יום נרשמת ירידה במספר המאומתים בשירות חובה וקבע. קצין רפואה ראשי בצה"ל, תת-אלוף פרופ' אלון גלזברג, אמר הבוקר (יום ד') בריאיון ראשון לאולפן ynet כי בצבא "עוד לא לגמרי נמצאים בחגיגות הסיום", אך יחד עם זאת ציין כי אנשיו כבר מתחילים לסכם את השפעות גל האומיקרון.
תא"ל גלזברג הדגיש בריאיון כי ללא קיצור הבידודים - הכשירות בצה"ל הייתה עלולה להיפגע. "זו הייתה המלצתנו, ולשמחתי המומחים במשרד הבריאות חשבו כך. מנכ"ל משרד הבריאות פרופ' נחמן אש עשה פה צעד אמיץ - לא רק לטובת צה"ל. היה לנו פה 'Say' שלנו כי חשבנו שזה קריטי גם לנו, וזאת אגב החלטה מאוד לא פשוטה. היו 14 ימי בידוד לאומיקרון רק לפני כמה שבועות, ועכשיו ירדנו לחמישה. זה שינוי גדול".
- שמענו על הרבה מאוד מקרים שבהם מפקדים דרשו מפקודים מאומתים להגיע לבסיסים. "ההנחיות שלנו השתנו כל כך הרבה פעמים, ומה שהיה נכון לעכשיו - לא היה נכון אחרי שעתיים וקשה לכולנו לעקוב. אני מקבל את העובדה שבארגונים גדולים לוקח זמן לפעמים להנחיות לחלחל. אנחנו צבא גדול, ארגון כבד בהיבט הזה, מורכב מאנשים מצוינים, אבל כל אחד עם דעתו ומחשבותיו ולפעמים זה קצת בורח לנו. ידענו לאזן ולתקן את זה, זה ארגון שמאוד חשוב לו ללמוד ולהשתפר. אני לא נותן לנו ציון 100, אבל השתדלנו מאוד, ובמבחן התוצאה הצלחנו לשמור על כשירותו של צה"ל".
2 צפייה בגלריה
מבצע מיוחד בצה"ל להרכבת ערכות בדיקה לכ-2 מיליון תלמידים בישראל
מבצע מיוחד בצה"ל להרכבת ערכות בדיקה לכ-2 מיליון תלמידים בישראל
"בארגונים גדולים לוקח זמן לפעמים להנחיות לחלחל"
(צילום: דובר צה"ל)
הקצין הבכיר, שנמנה בעצמו עם ראשוני המאומתים בגל הנוכחי, סיפר על ההתמודדות הלא-פשוטה: "לא יודע למה, אבל אני הצלחתי להיות חולה ממש. חום גבוה, תופעות מוזרות של שינוי הטעם. אני חובב גדול של גלידה ועוגות שמרים, והייתי חייב לבדוק את כל הטעמים כדי לראות שזה לא ברח. זו מחלה, זה לא קל לאף אחד".
- לאילו מסקנות הגעתם? "די מהר היה ברור שהעלייה בנתוני התחלואה תהיה מאוד מהירה, השאלה הייתה כמה מהר תהיה הירידה. אנחנו חזינו שזה ייקח קצת יותר מהשבועיים שדיברו עליהם בהתחלה, ואכן לצערי זה מה שקרה. באופן עקרוני, מבחינתנו בצה"ל האתגר המאוד גדול היה לשמר את הכשירות של הצבא לנוכח הידבקות מאוד מאוד גדולה. נוכחנו לדעת שבאופן עקרוני ובגדול צעירים ובריאים עוברים את זה יותר בקלות, לשמחתי זה גם מה שקרה".
- קיים חשש שהגל הבא יהיה מידבק מאוד אבל עם רמת תחלואה יותר מורכבת? "חד משמעית. הסכנה בווירוס הזה היא בשלושה ממדים - כמה הוא מדביק, כמה הוא בורח מהחיסון וכמה הוא מסוכן. הסכנה היא השילוב המסוכן ביניהם. פה קרו שניים מהשלושה - כלומר, מאוד מידבק ובורח מהחיסון, אבל לא תחלואה קשה. זה לא סוד שצה"ל מסתכל שנים על סכנת הפנדמיה ולכן תודעתית הייתה לנו איזושהי מוכנות.
"חשבנו בגל הזה שאם ננהג כמו בגלים הקודמים זה לא ייתן לנו תוצאה טובה, ועל כן היינו מאוד אגרסיביים מההתחלה בדיפרנציאליות, מה שהיה בשוליים בגלים קודמים. היו פה מערכים מאוד חשובים לנו שהגנו עליהם מאוד חזק. כשאני חולה ולא מגיע למשרד זה פחות קריטי מאשר לוחמי הצוללות. לכן הגנו על לוחמי הצוללות לפני שהגנו על הקרפ"ר".
2 צפייה בגלריה
תא"ל אלון גלזברג בטקס חילופי קצין רפואה ראשי, 2020
תא"ל אלון גלזברג בטקס חילופי קצין רפואה ראשי, 2020
"היינו מאוד אגרסיביים מההתחלה בדיפרנציאליות". תא"ל גלזברג
(צילום: דובר צה"ל)
תא"ל גלזברג התייחס גם למבצע "יד ביד" שבמסגרתו חיל הרפואה מסייע באשפוז ביתי לאזרחים חולי קורונה. "זו כמובן החלטת ממשלה, שר הביטחון הורה והרמטכ"ל נתן אישור. יש פה פילוסופיה שלמה מאחורי הסיפור הזה של למה נכון שאנחנו נהיה אלה שנעשה את זה. אנחנו פרושים חזק בפריפריה מאשר המערכת הלאומית שיותר קשה לה. המטפלים שלנו צעירים ובריאים, לומדים מהר מערכות מידע חדשות, קל להם לעבור בין מערכות מידע של קופות החולים.
"אנחנו רואים את עצמנו חלק מהמערכת הלאומית, חושבים שזה נכון שנתרום את חלקנו, יש לנו יתרון יחסי בזה דווקא כי אנשינו צעירים. כבר עכשיו טיפלנו במאות חולים ורובם אגב במצב קשה. הפרט הרוויח כי הוא נשאר לאשפוז בבית, בסביבה הטבעית שלו. מדינת ישראל הרוויחה, כי לחסוך 300 מיטות של חולים קשים זה המון. אני מאמין גדול במודל אשפוזי הבית, ויש פה הזדמנות טובה לפתח אותו וללמוד תוך כדי ולהשתפר".