משפחת רוכב אופנוע שנהרג בתאונת דרכים לפני כשנה וחצי פנתה לממלא-מקום פרקליט המדינה בבקשה להחמיר את סעיף העבירה שמיוחס לנהג הרכב הפוגע. הנהג, מנצור קטלן, מואשם בגרימת מוות ברשלנות שדינה עד שלוש שנות מאסר - אולם משפחתו של אייל ויטקובסקי (60) מבקשת להאשים את קטלן בהמתה בקלות דעת שדינה עד 12 שנות מאסר.
התאונה שבה מצא ויטקובסקי את מותו אירעה בתל אביב ב-17 בספטמבר 2019. הוא פונה אז במצב קשה לבית חולים, וכעבור כמה שעות נאלצו הרופאים לקבוע את מותו. תחילה הועלתה סברה כי נהגת פגעה במנוח. בתום חקירתה היא הואשמה בגרימת מוות ברשלנות. נטען כי היא פנתה שמאלה ממקום אסור וגרמה לתאונה הקטלנית.
3 צפייה בגלריה
 אייל ויטקובסקי
 אייל ויטקובסקי
המנוח אייל ויטקובסקי
(באדיבות המשפחה )
אלא שלאחר מכן אירעה תפנית: לרשויות האכיפה התברר כי קטלן, בן 41 מגבעת שמואל, הוא זה שנהג ברכב הפוגע. עוד נטען כי קטלן איים על אשתו על מנת שתיקח על עצמה את האשמה בתאונה וכך היא עשתה. במשך חודשים קטלן המשיך לאיים עליה שלא תחזור מגרסתה. לבסוף התגלתה האמת, כתב האישום נגדה בוטל וגרימת התאונה יוחסה לבעל.
משפחת המנוח פונה כעת לממלא-מקום פרקליט המדינה עמית איסמן, ומבקשת ממנו לעיין מחדש בנוסח כתב האישום, ולהחמיר באופן משמעותי את סעיף העבירה שמיוחס לנהג. "מיד לאחר התאונה, כשאייל שוכב פצוע קשה על הכביש, הנאשם החל בשיבוש הליכי המשפט", ציינה האלמנה רונית במכתב שהועבר לאיסמן באמצעות עו"ד טלי איזנברג.
3 צפייה בגלריה
 אייל ויטקובסקי ומשפחתו
 אייל ויטקובסקי ומשפחתו
אייל ויטקובסקי ומשפחתו
(באדיבות המשפחה )
עוד צוין במכתב כי קטלן "דרש מאשתו לומר שהיא נהגה, הוא שיקר למשטרה ש'אשתו פנתה מהנתיב הנכון', העלים את ילדיו מרכבו, ואיים על אשתו לבל תחשוף את האמת. מעשיו של הנאשם ואמרותיו מביאות למסקנה שהיה מודע בפועל למעשיו ולסיכון הרב שבהם, בעת שפנה בנתיב הלא נכון, שידע שרמזור הפונים שמאלה הוא אדום".
לדברי עו"ד איזנברג, "בעקבות מעשיו נאלצה מרשתי יחד עם ילדיה, להתמודד עם מציאות קשה בלי בן זוג, בלי אב וסב אהוב, המחשבה כי הנאשם עלול היה לברוח מעונש קשה מנשוא, והמחשבה שכעת ייהנה מההפקר ויקבל עונש קל מדירה שינה מעיניהם". בשאלת היסוד הנפשי לעבירה אצל קטלן היא מציינת כי עצם העובדה כי גלגל אחריות לתאונה על אשתו "יש בה ללמד על מצבו הנפשי בזמן האירוע, וההבנה כי הפנייה שמאלה מותרת רק מהנתיב הימני".
3 צפייה בגלריה
עו"ד עמית איסמן
עו"ד עמית איסמן
ממלא-מקום פרקליט המדינה עמית איסמן
(באדיבות משרד המשפטים)
במכתב נחשפה טענה נוספת שמעידה לכאורה על התנהלותו הבעייתית של קטלן. "כבר במהלך השבעה", צוין, "הנאשם הרהיב עוז להגיע לבית המשפחה, לדמות עצמו מתאבל ומבקש לנחם, תוך שהוא ממשיך לשקר ולהונות את המשפחה ורשויות החקירה ולשבש הליכים. באחד מדיוני המעצר התברר כי הנאשם הקליט פגישה זו עם האלמנה בשבעה".

"הדיח את אשתו באמצעי לחץ"

בכתב האישום שהגישה פרקליטות מחוז תל אביב במאי בשנה שעברה, נאמר כי קטלן ובני משפחתו בילו בפארק סמוך לרחוב ראול ולנברג בעיר. סמוך ל-22:15, כשעזבו את המקום, פנה קטלן שמאלה במקום אסור, חסם את נתיב הנסיעה של ויטקובסקי והתנגש בו חזיתית.
"הנאשם הפעיל מסכת לחצים ואיומים על אשתו על-מנת שתטען בפני השוטרים שהיא הייתה זו שנהגה ברכב". לפי הפרקליטות, "בזמן התאונה היו ברכבו של קטלן ילדיהם של אחותו יחד עם בנו, ואחותו שהגיעה למקום פעלה לשיבוש החקירה ולהסתרת המידע על נוכחותם על-מנת שלא יפלילו את אחיה".
בפרקליטות ציינו אז עוד כי גם אחרי שהתבשר על מותו של ויטקובסקי, המשיך קטלן לשבש את החקירה והדיח את אשתו באמצעי לחץ ובאיומים כדי שתדבק בגרסתה השקרית. "במשך כמה חודשים", נכתב, המשיך קטלן לאיים שלא תחזור בה מגרסתה - ואף ניפץ את הטלפון שלה שהכיל ראיות מפלילות נגדו". פרט לעבירת גרימת מוות ברשלנות, ייחסה הפרקליטות לנאשם גם שיבוש מהלכי משפט, הדחה בחקירה בנסיבות מחמירות והשמדת ראיה.
לקטלן עבר פלילי ותחבורתי מכביד - לחובתו 30 הרשעות תעבורה בעבירות שונות, בין היתר בגין נהיגה בזמן פסילה שבגינה נידון למאסר בפועל למשך שישה חודשים.
עו"ד אילן ציבולבה הגיב בשמו של קטלן: "התבקשתי לטפל בתיק, אך הנושא טרם הוסדר סופית. אוכל להגיב לאחר שאקבל את הייצוג".