פרקליטות מחוז צפון הגישה היום (רביעי) כתב אישום נגד דוד אבו עזיז בן ה-63, שנאשם ברצח עורך הדין אפרים ארנון בן ה-71 בסוף חודש מרץ. לפי האישום, על רקע הליכים משפטיים שניהל המנוח, שבמסגרת עבודתו כעורך דין פעל לסילוק ידו של הנאשם משטחי מקרקעין במתחם תעשייה בנשר, גמלה בליבו של הנאשם החלטה להמית את המנוח. מעצרו הוארך עד להחלטה אחרת. המשטרה עדיין מחפשת אחר חשוד נוסף ברצח, משום שאשתו של ארנון העידה כי שני רעולי פנים דקרו את בעלה. בשנות ה-80 ריצה אבו עזיז עונש מאסר ממושך גם כן בגין רצח.
באישום מפורטים פרטי הרצח, שאירע ב-24 במרץ. הנאשם והאחר הגיעו ברכב, בו נהג הנאשם, לרחוב המקביל לרחוב בו מתגורר המנוח. הנאשם עצר את הרכב בסמוך למדרגות המובילות לבית המנוח, והשניים ניגשו לרכבו של המנוח, שחנה ממול לבית, וחתכו את אחד מצמיגי רכבו של המנוח, באמצעות הסכינים שנשאו עימם. השניים פתחו את שער הכניסה לבית ונכנסו לחצר, שם הסתתרו, והמתינו ליציאת המנוח מהבית. בסמוך לשעה 6:30 יצא המנוח מדלת ביתו, בדרכו לעבודה במשרד, כשהוא מלווה באשתו רותי, שהייתה עדה לרצח.
3 צפייה בגלריה
באדיבות המשפחה
באדיבות המשפחה
עו"ד ארנון
(צילום רפרודוקציה: ליאור אל-חי)
3 צפייה בגלריה
דוד אבו עזיז
דוד אבו עזיז
התנפל בדקירות על עורך הדין. דוד אבו עזיז

בשלב זה, בעוד המנוח עומד בפתח הבית, התנפלו על המנוח ודקרו אותו באמצעות הסכינים שנשאו עימם. לפי האישום, המשיכו לדקור אותו גם לאחר שנפל על הארץ. במהלך הדקירות, ניסתה אשתו של המנוח להדוף אותם, אך ללא הצלחה, ובעודה עושה כן, נפצעה בידיה מהסכינים שהשניים אחזו בידיהם. הנאשם והאחר גרמו למנוח במעשיהם לכ-37 פצעי דקירה וחתך בחלקי גופו השונים. מותו של המנוח נגרם מפצע דקירה בלב. הפרקליטות ביקשה מבית המשפט להאריך את מעצרו של הנאשם עד לתום ההליכים המשפטיים נגדו.
בתו של הנרצח, הדס ארנון שרעבי, אמרה לפני הדיון: "צריך להבין את אדוות ההרס שרצח כזה גורם. למשפחתו, אמא שלי שהייתה נשואה לו 48 שנה, עוד נתנה לו באותו בוקר את רשימת הקניות לפסח, ושנייה אחר כך נאבקה ברוצחים שלו. הוא היה אדם טוב, אדם אהוב, ואנחנו מתקשים להתאושש. צריך להבין שמדובר בעורך דין, שנרצח בגלל עבודתו ככונס נכסים. זה קו אדום שכל קהילת עורכי הדין צריכה לחשוש ממנו. אני מקווה שגם השופטים יבינו את זה. אם זה הגיע אלינו, זה יכול להגיע לכל משפחה". עו"ד אברהם סופר המייצג את משפחת הנרצח, אמר כי מדובר ברצח שני שביצע בן עזיז. "בפעם הראשונה הוא נדון למאסר עולם, ועונשו נקצב לפרק זמן קצר במיוחד. הגיע הזמן לשנות את החוק, שלפחות במקרה של רצח שני לא יקצבו את עונשו".
עורכי הדין צ'רלי סבג ותומר נווה, המייצגים את אבו עזיז אמרו: "טרם קיבלנו את חומרי החקירה נגיב לאחר קבלתם".
3 צפייה בגלריה
הדס ארנון שרעבי
הדס ארנון שרעבי
"אמא נתנה לו את רשימת הקניות לפסח, ושנייה אחר כך נאבקה ברוצחיו". הדס ארנון שרעבי
(צילום: אביהו שפירא)

דבר הסכסוך המשפטי עם הנאשם התגלה כבר בחקירת המשטרה. עו"ד ארנון היה בעל משרד עורכי דין שעסק בעיקר בתחום הנדל"ן. עו"ד ארנון נרצח לעיני אשתו רותי. היא סיפרה כי שני רעולי פנים ארבו לו בחצר הבית והתנפלו עליו בדקירות בצאתו לעבודה. "זה היה דבר איום ונורא, אפרים לא אמר כלום בזמן שתקפו אותו, הוא לא הספיק להוציא הגה וגם הם לא הוציאו הגה", אמרה. "אף אחד לא אמר מילה. לא ידוע לי שהיו עליו איומים מצד מישהו. הוא שיתף בהכול".
"לא הספקנו לצאת מהבית ובחצר כבר היו שני רעולי פנים ודקרו אותו", סיפרה רותי. "צרחתי, קראתי לבת שלי ולבעלה. צרחתי: 'בואו!'. חשבתי שהם באו לגנוב, אז ניסיתי לסלק אותם עם היד. קראתי לחתן שלי, הבת שלי עלתה ולקח 20 שניות והם כבר לא היו פה. רצחו אותו, דקרו אותו בהיסטריה. הוא נפל על המדרגות".

הרכב השכור הסגיר את הנאשם

ראש מחלק התשאול בימ"ר חוף, סנ"צ יוני חג'ג', תיאר את השתלשלות החקירה. לדבריו, הנאשם וחשוד נוסף תועדו בקרבת הבית יותר משעה לפני הרצח. "הם היו מכוסים מכף רגל ועד ראש, לבושים בדובונים, כובעים על הראש. הם מתועדים מתעסקים ברכב של הקורבן. בדיעבד התברר כי פינצ'רו את רכבו, כדי לעכב אותו". הקצין הוסיף כי מהעדויות עולה שהשניים התנפלו עליו כשיצא מביתו. "הם דקרו אותו עשרות רבות של פעמים. לא היה פה שום דבר אחר חוץ מרצח בכוונה תחילה", הבהיר.

החקירה החלה זמן קצר לאחר הרצח והוטלה על הימ"ר, שהחל באיסוף ופיענוח עשרות מצלמות אבטחה באזור הבית ולאורך מסלול הבריחה של הרוצחים. בראש צוות החקירה עמד רפ"ק שי פלג. צוותו הצליחו לאתר צילומים של השניים בורחים לכיוון רכב עם וו גרירה. הצוות הצליח לזהות את נתיב הבריחה של השניים. הרכב הייחודי יחסית, שברולט מליבו בצבע בז', תרם לפענוח התיק שכן יש רק 10 רכבים כאלה בארץ, ואחד בצפון. "מדובר ברכב שהיה שייך חברת השכרה. הגענו לחשוד, שרכש את הרכב שלושה ימים קודם לכן", ציין.
סנ"צ חג'ג' תיאר כי החוקרים הצליחו לשחזר את מסלול הרכב באמצעות מצלמות האבטחה. בין היתר איתרו את החשודים בנסיעה ליער אליקים, שם נמצאו בתום חיפושים מעילי הדובון ועליהם כתמי דם של הקורבן. באתר אחר בו עצר הרכב, בדליית אל כרמל, נמצא זוג נעליים, כאשר על נעל אחת כתמי דם של הקורבן, ובנעל השנייה נמצאו שרידי דנ"א של הנאשם. במשטרה ציינו כי מדובר ברצח מתוכנן, תוך השקעה כספית ותכנון.
לפני שנתיים הייתה פנייה בעניין הסכסוך על אותו מגרש בנשר. למקום הוזמנה משטרה, כשעו"ד ארנון הגיע לשטח ואבו עזיז לא אפשר לו להיכנס. "זה סכסוך משפטי עמוק מאוד. הוא היה מוכר, אבל לא היה איומים, אלא ברמה של דרישה לפינוי מהשטח. עמדה להתקבל החלטה מבית המשפט על פינויו מהשטח". הנאשם היה מאיים על מעורבים אחרים בשטח.
ראש לשכת עורכי הדין, עו"ד אבי חימי, בתגובה על הממצאים החדשים בחקירת רצח עו"ד אפרים ארנון: "הממצאים מחקירת מעשה הרצח המתועב מזעזעים, וצריכים להדיר שינה מאזרחי המדינה. עורכי הדין הם חוליה חיונית ומשמעותית במערכת המשפט ושלטון החוק. פגיעה בציבור עורכי הדין – היא פגיעה בשלטון החוק, ובתפקודה ויציבותה של מערכת המשפט. לשכת עורכי הדין התריעה שוב ושוב על ההסלמה בתופעת האיומים וגילויי האלימות כנגד עורכי דין בשל עניינים הקשורים למילוי תפקידם, אך למרבה הצער קריאותינו נפלו על אוזניים ערלות".
בעקבות מקרה הרצח לשכת עורכי הדין הכריזה על השבתה בבתי המשפט ביום ראשון הקרוב למשך כחצי שעה (12:00-11:30).