הניתוק המהיר של בריטניה מיבשת אירופה וממדינות נוספות, בעקבות הזן החדש של נגיף הקורונה המתפשט כעת בממלכה המאוחדת, הביא הבוקר (יום ב') לחשש בלונדון מאפשרות של מחסור במוצרי מזון ומכאוס תחבורתי בנמלי תחבורה מרכזיים.

5 צפייה בגלריה
מסיבת עיתונאים של ראש ממשלת בריטניה בוריס ג'ונסון מודיע על הגבלות קורונה
מסיבת עיתונאים של ראש ממשלת בריטניה בוריס ג'ונסון מודיע על הגבלות קורונה
ערוכים בלי קשר, בגלל הברקזיט. בוריס ג'ונסון
(צילום: AFP)
מאז הכריז בסוף השבוע ראש הממשלה בוריס ג'ונסון על סגר בלונדון ובאזורים נוספים בדרום אנגליה עקב המוטציה החדשה של הקורונה המשתוללת באזורים הללו – מוטציה שלפי הערכות מידבקת ב-70% יותר מהזן הרגיל של הקורונה – רשימה ארוכה של מדינות הכריזו על ביטול טיסות והגבלות תנועה נוספות עם בריטניה. בין המדינות הללו: צרפת, גרמניה, איטליה, הולנד, אוסטריה, שווייץ, אירלנד, בלגיה, ישראל, קנדה, נורבגיה והודו.
את המכה הקשה ביותר הנחיתה ההחלטה של צרפת לאסור למשך יומיים, עד אשר יהיה מידע נוסף בנוגע למוטציה, כניסה של אנשים ומשאיות מבריטניה לשטחה. צרפת ניתקה בכך את עורק המסחר המרכזי של בריטניה עם יבשת אירופה, ואף שנהגי משאיות רשאים עדיין להיכנס עם סחורות לממלכה, הם לא צפויים לעשות זאת עקב החשש שלא יוכלו לחזור חזרה.
שר התחבורה הבריטי, גרנט שאפס, אמר הבוקר כי ההחלטה הצרפתית הייתה מפתיעה. הוא הוסיף כי הוא נמצא בקשר עם עמיתו הצרפתי ופועל לבטל את הגבלות התנועה שהטילו המדינות השונות בהקדם האפשרי. עם זאת, הוא ציין כי בריטניה ערוכה לאפשרות של שיבושים בנמלי התעבורה השונים, במיוחד לאור ההכנות שלה לאפשרות של פרישה בתחילת השנה החדשה מהאיחוד האירופי בלי הסכם סחר. האפשרות הזו, של מה שמכונה "ברקזיט קשוח", הופכת ממשית מרגע לרגע, לאור המבוי הסתום בשיחות, שבבריסל אמרו כי היו אמורות להסתיים כבר אתמול על מנת שלוח הזמנים הצפוף יאפשר את האישור של הסכם הסחר גם בפרלמנט האירופי וגם בפרלמנט הבריטי.
5 צפייה בגלריה
שיירה של משאית משאיות באזור נמל דובר ב בריטניה עקב השבתת התעבורה עם צרפת בשל גילוי זן חדש של נגיף קורונה
שיירה של משאית משאיות באזור נמל דובר ב בריטניה עקב השבתת התעבורה עם צרפת בשל גילוי זן חדש של נגיף קורונה
חשש מכאוס בנמלים. שיירות של משאיות בדובר, הבוקר
(צילום: MCT)
הממשלה הבריטית אכן הפעילה הבוקר תוכנית מגירה שנועדה למצב של "ברקזיט קשוח", כדי למנוע כאוס תחבורתי באזור נמל דובר שבקנט – שם עוברות אלפי משאיות מדי יום לצרפת וממנה אל בריטניה. במסגרת התוכנית שהופעלה הבוקר אלפי משאיות הופנו אל קטע מסוים של כביש מהיר, כדי למנוע עומסי תנועה כבדים בשאר הדרכים. משאיות נוספות הונחו שלא להגיע לנמל הסגור.
הבוקר צפוי ראש הממשלה בוריס ג'ונסון לנהל ישיבת חירום עם שריו, שתעסוק בעיקר במה שבלשכתו כינו "הזרימה השוטפת של סחורות אל ומחוץ לבריטניה". ברשת "סקיי ניוז" דיווחו שבממשלתו של ג'ונסון יש חשש ממשי מתרחיש שבו – אם הניתוק מאירופה יימשך ימים ארוכים – ייווצר מחסור במוצרי מזון מסוימים בתוך כמה שבועות. ברשת החדשות הבריטית דיווחו גם על חשש ממחסור בחיסונים נגד קורונה, אולם שר התחבורה שאפס התראיין ל"סקיי ניוז" בהמשך והבהיר שלא צפויה בעיה באספקת חיסונים לממלכה. זאת משום שלדבריו החיסונים האלו מובאים לבריטניה במכולות לא מאוישות, שממשיכות להגיע מבלגיה גם כעת. הוא ציין שעד כה חוסנו בממלכה כחצי מיליון בני אדם.
"השבתת התעבורה מצרפת לבריטניה, כולל המטענים הנלווים לה, מציבה קשיים בפני יכולתה של בריטניה לייבא ולייצא סחורות בתקופה העמוסה של חג המולד", הזהיר אנדרו אופי, בכיר באיגוד הקמעונאי של בריטניה. לאזהרות הצטרף הבוקר איגוד המובילים הצרפתי, שמסר כי המוני נהגי משאיות תקועים כעת בנמלים הבריטיים. "הם תקועים בחניוני משאיות בלי שירותים – זה הופך לקטסטרופה", אמרו באיגוד. "אף נהג לא ירצה להגיע כעת לבריטניה, אז היא הולכת לראות את אספקת הסחורות שלה מתייבשת".
5 צפייה בגלריה
מחסום ב נמל דובר ב בריטניה השבתת התעבורה עם צרפת בשל גילוי זן חדש של נגיף קורונה
מחסום ב נמל דובר ב בריטניה השבתת התעבורה עם צרפת בשל גילוי זן חדש של נגיף קורונה
מחסום בדובר. האם גם אספקת החיסונים תיפגע?
(צילום: רויטרס)
5 צפייה בגלריה
שלט על השבתת התחבורה בין בריטניה ל צרפת בצפון-מערב אנגליה
שלט על השבתת התחבורה בין בריטניה ל צרפת בצפון-מערב אנגליה
שלט באנגליה: "הדרכים לצרפת נסגרו. תישארו בבית"
(צילום: AFP)
החשש והתסכול התבטא גם בכותרות העיתונים שהתפרסמו הבוקר בממלכה. "האיש החולה של אירופה", נכתב בשער הצהובון "דיילי מירור", לצד תמונתו של בוריס ג'ונסון. בשער "הסאן" התנוססה הכותרת "לצרפתים אין שום מרסי".
הבוקר נשמעה גם, כצפוי, ביקורת חריפה מהאופוזיציה בלונדון על אופן התנהלותו של ג'ונסון. כמה מחוקקים דרשו לכנס באופן מיידי את הפרלמנט, שהתפזר לרגל חג המולד. "אנחנו לא יכולים להרשות לעצמנו את אותה איטיות שהפגינה הממשלה הזו לאורך המגפה הזו. ראש הממשלה חייב להסביר בדחיפות איך הוא הולך להשתלט על המצב", אמרה רייצ'ל ריבס, שחברה בממשלת הצללים של הלייבור. שר הצללים לענייני מסחר בינלאומי ביל אטרסון הוסיף: "הטיסות הופסקו. המעבורות נסגרו. מנהרת התעלה נחסמה. אם למישהו היה ספק עד כמה המשבר הזה חמור – שיתעורר".
הזן החדש המתפשט כעת בבריטניה אחראי לפי מומחי בריאות לכ-60% ממקרי ההדבקה באזור לונדון. פטריק וולאנס, מדען המייעץ לממשלת בריטניה, אמר אמש שהזן הזה הפך כעת לזן הנפוץ ביותר של הקורונה באזורי ההתפשטות שלו, ושהוא הוביל לעלייה חדה במספר האשפוזים של חולי קורונה בדצמבר. ככל הנראה הוא הופיע לראשונה באמצע ספטמבר בלונדון או בקנט שבדרום-מזרח אנגליה.
אף שהוא מידבק הרבה יותר מהזן "הרגיל", אין לפי שעה ראיות שהזן החדש קטלני יותר או שהוא עמיד בפני החיסונים שפותחו. היווצרות מוטציות של נגיפים במהלך התפשטותם, יש לציין, היא אירוע המתרחש כדבר שבשגרה, ומדענים גילו עד כה מוטציות רבות של נגיף הקורונה המטלטל את העולם מאז תחילת השנה. אולם לרבים מהשינויים שמביאים להיווצרות המוטציות הללו אין שום השפעה על מידת הקלוּת שבה מתפשט הנגיף או על חומרת התסמינים.
בלונדון מדגישים את העובדה שהמוטציה החדשה התגלתה במדינות נוספות בעולם, בהן איטליה, הולנד, דנמרק ודרום אפריקה. שר התחבורה שאפס טען הבוקר כי העובדה שהזן החדש התגלה דווקא בבריטניה נובעת מכך שהרשויות בה ביצעו ניתוח מדעי מקיף יותר מרשויות אחרות בעולם.