כ-200 בני אדם מארגוני המחאה נגד ראש הממשלה בנימין נתניהו הגיעו בצהריים (ש') לחוף פרישמן בתל אביב, והפגינו נגד הסגר שנכנס אתמול לתוקף לפני כניסת החג.
המפגינים נשאו דגלי ישראל, דגלים שחורים ושלטים שעליהם נכתב, בין היתר, "עם ישראל לא כצאן לסגר" ו"הממשלה נגד העם". במקביל להפגנה נכנסו המפגינים והמפגינות לים כשרחפן משטרתי כרז מעליהם שהשהייה על החוף אסורה. למרות זאת נראה שהשוטרים לא היו בטוחים באשר ליכולתם לתת דו"חות למפגינים. השוטרים שהיו בחוץ התייעצו ואחד מהם נשמע אומר: "אולי ניתן דוחות?", אך המפקד שלו ענה: "אין לך עילה".
יניב סגל, ממארגני ההפגנה מטעם "החזית הוורודה", הסביר כי "נכנסו אתמול לעוד סגר שאנחנו לא מבינים למה אנחנו סגורים, זה לא ברור. אנחנו לא מבינים מה החוקים, מה מותר, מה אסור, למי מותר מה. לחלק מותר יותר, לחלק מותר פחות. הסגר הזה מסריח מכל הבחינות. גם אנשי הרפואה אומרים שזה לא יעזור כי מי שלא קרס בגל הראשון יקרוס בגל השני. אנחנו אמרנו חלאס די - זה סגר פוליטי כמו שמנסים להגביל את ההפגנות בבלפור, מנסים להגביל את כולנו מלצאת לרחוב. אנחנו לא מוכנים לזה. באנו להפגין ועובדה שבאו הרבה אנשים למרות החום הכבד".
6 צפייה בגלריה
הפגנה נגד הסגר בחוף פרישמן
הפגנה נגד הסגר בחוף פרישמן
מפגינים נגד הסגר בחוף בפרישמן
(צילום: מוטי קמחי)
נועם (19), שבשבועות האחרונים מגיעה להפגנות המחאה, אמרה: "אני פה כי אני חושבת שסגר על הים לא עומד לעזור לנו בכלום- ובטח לא למנוע התפשטות של קורונה. הדבר היחיד שהוא הולך לעשות זה שביבי המושחת יישאר עוד בשלטון. הוא לוקח לנו על הדרך את החופש ואת הים ואני לא אתן לחופש הביטוי שלי להיפגע בסגר במדינה הדמוקרטית שאני חיה בה כרגע. אני לא אתן למדינה שלי להתדרדר ולהפוך לדיקטטורה או מונרכיה. אני אלחם כדי שזה לא יקרה ואלחם גם בחופים, ממש כמו שצ'רצ'יל אמר להילחם בחופים, לא אתן לזה לקרות במשמרת שלי".

6 צפייה בגלריה
הפגנה נגד הסגר בחוף פרישמן
הפגנה נגד הסגר בחוף פרישמן
"אנחנו לא פושעים". מפגינים בפרישמן
(צילום: מוטי קמחי)
6 צפייה בגלריה
הפגנה נגד הסגר בחוף פרישמן
הפגנה נגד הסגר בחוף פרישמן
מוחים בחוף עם דגל ישראל. מפגינים בת"א
(צילום: מוטי קמחי)
6 צפייה בגלריה
הפגנה נגד הסגר בחוף פרישמן
הפגנה נגד הסגר בחוף פרישמן
כ-200 בני אדם הגיעו למחות בחוף פרישמן בת"א
(צילום: מוטי קמחי)
אוריאן, שהגיעה להפגנה עם חברתה, אמרה כי באה להילחם עם הערכים שחשובים למרות ההגבלות. "צריך להילחם על מה שחשוב לנו והסיכון להידבק בקורונה בים קטן מאוד. אני נלחמת נגד הסגר שקורה פה ובעד עצמנו. הסיכון להידבק מההפגנה קטן לעומת מה שההפגנה הזאת יכולה לתרום. אני באתי לדרוש שינוי בשלטון, שתהיה הבנה של הצרכים שלנו כאזרחים וכאנשים עצמאיים ושיהיה פה שינו אמיתי".
המפגינים לא שמרו על המתווה שפורסם אתמול לאופן קיום הפגנות, בקבוצות של עד 20 איש ותוך שמירה על מרחק ובשלב מסים אף החלה במקום מסיבת ריקודים. בהזמנה להפגנה שפורסמה בפייסבוק, כתבו המארגנים כי הם מקווים שהמשטרה "תאפשר לנו להתפרש על כל החוף ובכך לקיים את הריחוק והקפסולות הנדרשות".
בהזמנה הוסיפו המארגנים כי "הסגר לא יעצור אותנו, נמשיך להפגין בכל מקום ובכל זמן". לדבריהם, "נתחיל להקשיב כשנבחרי הציבור יפסיקו לשקר. אי אפשר לצפות מאזרחי ישראל לקיים את ההנחיות ,כשנבחרי הציבור מפרים אותם פעם אחר פעם". עוד נכתב כי במהלך ההפגנה מתכוונים הפעילים לשבת כל אחד תחת שמשיה, אוהל או צילייה, להניף שלטי מחאה על החול ולבנות בו מייצגי צוללות. "שוברים את הסגר. שבת מחאה בים!", כתבו.
6 צפייה בגלריה
הפגנה נגד הסגר בחוף פרישמן
הפגנה נגד הסגר בחוף פרישמן
(צילום: מוטי קמחי)
6 צפייה בגלריה
חוף פרישמן ריק בצל הסגר
חוף פרישמן ריק בצל הסגר
(צילום: טל שחר)
אתמול, רגע לפני כניסת החג, הודיעו המשטרה, משרד הבריאות ומשרד המשפטים כי גיבשו מתווה להפגנות בתקופת הסגר. המתווה לא מגביל אמנם את המספר הכולל של המפגינים - אך קובע כי יש לשמור על מגבלות ההתקהלות החלות על שהייה בשטח פתוח גם במסגרת הפגנות. לכן, נכתב, יש להתחלק לקבוצות של כ-20 מפגינים, ככל הניתן, ולשמור על מרחק סביר בין כל קבוצה לקבוצה.
"כתוצאה מכך, גודל מקום ההפגנה עלול להגביל את כמות הקבוצות שיכולות להיכנס בכדי לעמוד במתווה המרחק", כתבו - ועקב מגבלה זו ייתכן שהמשטרה לא תאפשר הפגנות במקומות צפופים יחסית כמו ברחוב בלפור שליד מעון ראש הממשלה בירושלים, והמוחים ייאלצו לעבור לאזור אחר בירושלים.
במתווה נכתב כי "לנוכח זאת, משטרת ישראל תיערך בהתאם על מנת לאפשר למשתתפים בהפגנה לשמור על כללים אלו, בין היתר באמצעות הגדלת השטח המיועד להפגנה. על מנת להקטין את פוטנציאל ההדבקה בהפגנות מרובות משתתפים, יתבקשו מארגני הפגנות למנות סדרנים מבין המשתתפים שתפקידם להזכיר למפגינים את הכללים האמורים, ולסייע בחלוקה לקבוצות עם מרחק סביר ביניהן".
פורסם לראשונה: 13:07, 19.09.20