דו"ח מבקר המדינה שפורסם היום (ג') העלה תמונת מצב מדאיגה בכל הקשור לשיקומם של אסירים פליליים. לפי הדו"ח, עשרות אלפי אסירים שוחררו בשנים האחרונות ללא מגבלות פיקוח או טיפול, ואסירים רבים נוספים שהורשעו בעבירות של אלימות במשפחה כלל לא נמצאים בתוכניות טיפול מתאימות בכלא.
עם סיום ריצוי עונשם בבתי הסוהר ניצבים בפני אסירים משוחררים אתגרים רבים להשתלבות מחודשת בחברה ובקהילה. האינטרס החברתי הוא לשקם כל אסיר משוחרר על מנת למנוע ממנו לחזור לפשיעה, ולסייע לו להשתלב בחברה בצורה מיטבית ולהצליח להתפרנס בכובד. דו"ח מבקר המדינה מציג רשימה מדאיגה של כשלים באופן שבו מתבצע תהליך השיקום.
לפי הדו"ח, 32,621 אסירים פליליים תושבי ישראל שוחררו מבתי הסוהר בין השנים 2016-2020, כ-77% מהם שוחררו ללא מגבלות פיקוח או טיפול.
2 צפייה בגלריה
אילוס אילוסטרציה אסיר סוהר בית סוהר כלא
אילוס אילוסטרציה אסיר סוהר בית סוהר כלא
אילוסטרציה
(צילום: shutterstock)
בדיקה שנערכה באמצע שנת 2020 העלתה כי כ-37% מהאסירים שנכלאו בגין עבירות אלימות במשפחה לא טופלו באף אחת ממסגרות השיקום הרלוונטיות של שירות בתי הסוהר בתחום זה. שיעור המועדות בקרב אסירים שטופלו בתוכנית שיקום בכלא עמד על 30.2% לעומת 39.9% בקרב אסירים שלא השתתפו בתוכניות. העובדה שעשרות אלפי אסירים שוחררו מבלי שהשתתפו בתוכניות השיקום עלולה לסכן את בני משפחותיהם.
2 צפייה בגלריה
בית הסוהר שטה
בית הסוהר שטה
בית כלא. כ-37% מהאסירים שנכלאו בגין עבירות אלימות במשפחה לא טופלו באף אחת ממסגרות השיקום הרלוונטיות
(צילום: נדב אבס)
למרות החובה שקבע המחוקק ב-2012, נכון ליולי 2020 טרם הותקנו תקנות להסדרת השיקום לאסירים, מה שפוגע ביכולת של שב"ס ליישם באופן מוסדר ומסודר את המדיניות שנקבעה. בנוסף, במערכות המידע הממוחשבות של שב"ס חסר מידע רלוונטי על צורכי האסירים בכל הנוגע לתהליך שיקומם, ועל מידת שילובם בתוכניות השונות.
לפי הדו"ח, כ-57% מהצרכים הטיפוליים שהוגדרו לאסירים בכלא לא קיבלו מענה, ואותם אסירים לא שולבו בקבוצות או במחלקות לפי הצורך הטיפולי שהוגדר להם. בדיקת המבקר העלתה עוד כי מלבד המחלקות לטיפול בעברייני מין, שאר המחלקות הטיפוליות אינן ממצות את פוטנציאל הכליאה שלהן, ושיעור המקומות הריקים באותן מחלקות עומד על 19-34 אחוזים.
בעוד שתפיסת שב"ס גורסת כי יש להתמקד בהכנת אסירים השפוטים לזמן מאסר קצר לקראת השחרור, פחות מ-2% מהם השתתפו בפעילויות הכנה כאלו בשנים 2018-2019.
מבקר המדינה בחן גם את תוכנית העבודה של הרשות לשיקום האסיר וגילה כי רכיבים מהותיים בתוכנית שהוכנה לשנים 2017-2018 לא מומשה בפועל, לרבות פיקוח על אסירים משוחררים ששוקמו במוסדות תורניים וקידום העסקת אסירים משוחררים על ידי החברה הכלכלית של המרכז לשלטון מקומי.
המשמעות – הרשות לשיקום האסיר לא עמדה בחלק מהיעדים שהוגדרו בתוכנית העבודה. בדיקת מבקר המדינה העלתה כי בעיית התפקוד ברשות נובעת בעיקר ממחסור במשאבים בשנים האחרונות. הדו"ח מצא עוד כי פחות ממחצית האסירים שהשתחררו שחרור מוקדם הופנו על ידי היחידה הייעודית בשב"ס, או פנו בעצמם, לקבלת טיפול ברשות לשיקום האסיר.
לפי דו"ח המבקר, בין השנים 2016-2020 שוחררו בשחרור מנהלי 20,802 אסירים, המהווים כ-64% מכלל המשוחררים תושבי ישראל באותן השנים. אסירים אלה אינם מחויבים בקבלת תוכניות טיפול ושיקום לאחר שחרורים, למרות שהם עלולים לסכן את הציבור.
"ראוי ששירות בתי הסוהר והרשות לשיקום האסיר, בשיתוף משרד המשפטים, יבחנו את גיבושו של מתווה שיעודד ויתמרץ את רוב האסירים המשוחררים להשתתף בהליכי טיפול, ליווי, שיקום או פיקוח", המליץ המבקר. "בפרט אסירים שרמת הסיכון הנשקפת מהתנהגותם עלולה להיות גבוהה ביחס לנפגעי העבירה או לכלל הציבור".
תגובת שב"ס: גורמי השיקום בשב"ס פועלים בהתאם לתהליכים מקצועיים באשר לצרכיו הטיפוליים של אסיר כבר מכניסתו למאסר תוך בניית מענה רב שלבי ומותאם בין היתר למשך תקופת מאסרו, מצבו הנפשי של האסיר, יכולותיו הקוגניטיביות ורמת מודעותו לבעיותיו.
הקביעה בדו"ח כי 57% מהצרכים לא קיבלו מענה, אין בה כדי לשקף את המענה לצרכים, אלא יש לראותה כחלק מתמונה הוליסטית. שב"ס הציב לעצמו כיעד לשלב ולהעלות כל העת את מספר הכלואים בגין אלמ"ב המשתתפים בתכניות טיפול ושיקום. הטיפול במחלקות לאסירים בעלי רקע של אלימות במשפחה ניתן הן בקבוצה והן פרטנית מתאפשר בהתאם לאורך מאסרו של האסיר, שיתוף הפעולה והמוטיבציה שלו לכניסה לטיפול.
לא כל האסירים יכולים להגיע למחלקה ייעודית ולהם מותאם טיפול במסגרות טיפוליות, בכלל בתי הסוהר ובתי המעצר העוסקות באלימות במשפחה ואלימות, בעיקר במאסרים קצרים ולקראת שחרורם. לאסירים הנשפטים לתקופת מאסר קצרה פותחו בשב"ס סדנאות טיפול והכנה ממוקדים מתוך הנחה שהאסיר לא יוכל להפיק תועלת מתהליכים אחרים בשל קוצר הזמן.
נדגיש שנעשה שימוש באמצעים נוספים להכנת האסיר לקראת שחרור וביניהם: תוכניות מידע לכלל האסירים באמצעות רדיו 'פוקס' (תחנת רדיו שמשדרת לכלל האסירים בארץ) הנוגעות לזכויותיהם, חלוקת דפי מידע, הפנייה למקורות מידע ותיווך ברמה הפרטנית לאסירים הנדרשים לכך. לאוכלוסיות ייחודיות ניתן מענה תואם כדוגמת סל שיקום והפנייה למוסדות בקהילה.
הרחבת מענה לאסירים השפוטים לזמן קצר נמצאת על סדר היום הן בשב"ס והן בשיתופי פעולה עם מוסדות שיקום בקהילה, לרבות פיתוח מענה סדור בתיאום מול הרשות לשיקום האסיר. מהתייחסות הגורמים הרלוונטיים בלשכה המשפטית עולה כי ב-2016 הותקנו תקנות בתי הסוהר (פעילות פנאי או חינוך), תשע"ז-2016. פעילות התקון כוללת שיקום תעסוקה פנאי וחינוך.
בכל הנוגע לתקנות השיקום שב"ס פועל לקידומן, והעביר לפני כחצי שנה נוסח עדכני של התקנות ללשכה המשפטית במשרד לבט"פ. לאחרונה, אישר השר את טיוטת התקנות, והן ממתינות לתשובת משרד המשפטים אם יש צורך בהפצתן לציבור טרם העלאתן לאישור ועדת הפנים.