שידור חי מוועדת החינוך

מאבקי הכוחות בשבועות האחרונים בין שר החינוך יואב גלנט, לבין יו"ר ועדת החינוך, התרבות והספורט בכנסת ח"כ רם שפע (כחול לבן), הובילו לכך שהדיון בוועדה בפתיחת שנת הלימודים נדחה ולבסוף התקיים בשבוע שעבר ללא נוכחות השר או מנכ"ל משרדו, עמית אדרי. צפו בשידור החי מהדיון הבוקר בוועדה.
כעת מתברר כי בין היתר, מה שעומד מאחורי מאבקים אלה הוא אי-ההסכמה בין השר ליו"ר הוועדה באשר לתשלומי ההורים בשנה הבאה. לדברי שפע זה כחודש שהשר גלנט מבקש ממנו לאשר את תשלומי ההורים, אלא שהוא לא מוכן לאשר את הסכום הכולל בלי לדון בדברים. זאת בשל הסעיפים שלא יכולים להתרחש השנה בגלל מגבלות הקורונה, כמו טיולים שנתיים, מסיבות סיום ומסיבות כיתתיות אחרות.
4 צפייה בגלריה
חוזרים ללימודים בפרדס חנה כרכור
חוזרים ללימודים בפרדס חנה כרכור
"אין סיבה לשלם כשמשרד הבריאות לא מאשר פעילויות"
(צילום: AFP)
4 צפייה בגלריה
יואב גלאנט ורם שפע
יואב גלאנט ורם שפע
יו"ר הוועדה רם שפע ושר החינוך יואב גלנט
(צילום: תקשורת שר החינוך)
הבוקר (ב') צפוי להודיע שפע כי ביום רביעי יתקיים דיון בוועדה במטרה לקצץ משמעותית את תשלומי ההורים, לאור השינויים שגרמה מגפת הקורונה במערכת החינוך.
תשלומי ההורים מורכבים מתשלומי חובה ותשלומי רשות המאושרים מדי שנה במהלך חודשי הקיץ על ידי ועדת החינוך בכנסת. תשלומים אלה מסתכמים בכ-4 מיליארד שקלים. הוועדה יכולה להחליט אם לאשר או לא 1.4 מיליארד שקלים מהסכום הכולל.
למעשה, ליו"ר וועדת החינוך יש אפשרות לקיים דיון בסעיפי תשלומי הרשות ועל ידי הצבעה של חברי הועדה לקבוע מה מהם ישולם ואיזה סעיפים יוסרו. הצבעת רוב של חברי הועדה יכולה להביא לקיצוץ משמעותי בתשלומי ההורים גם ללא אישורו של שר החינוך.
4 צפייה בגלריה
ועדת החינוך והספורט
ועדת החינוך והספורט
ועדת החינוך והספורט בשבוע שעבר. גלנט ואדרי נעדרו
(צילום: עדינה ולמן, דוברות הכנסת)
מדי שנה התשלומים גורמים למאבקים ולוויכוחים רבים בטענה שהם לא תואמים את חוק חינוך חינם ויוצרים פערים בין הורים שיכולים לשאת בהוצאות לכאלה שאין ביכולתם לשלם. בשנת הלימודים שעומדת להיפתח בצל הקורונה התשלומים אלה מקבלים זווית נוספת, לאור העובדה שיש פעילויות שההורים נדרשים לשלם עליהן, אך אינן יכולות להתקיים בהנחיות משרד הבריאות.
"אין סיבה שהורים ישלמו סכומים כאלה לבית הספר, על ספרי הלימוד, על הטיול השנתי, על הצגת תרבות כשמשרד הבריאות בכלל לא מאשר לעשות את כל אלה בגלל הקורונה", אמר שפע.
לאור התפשטות נגיף הקורונה, סוכם בין משרד הבריאות ומשרד החינוך כי לא יתאפשרו טיולים שנתיים עד להודעה חדשה. הסכום שהורים מוציאים על טיול שנתי עבור ילד אחד יכול לעמוד על 616-252 שקלים. שפע ביקש לבטל את הסעיף הזה, אך השר גלנט דורש שהתשלום לא יבוטל למרות שהטיולים לא יתקיימו.
בנוסף, יו"ר הוועדה ביקש לבטל את סעיף התשלום על המסיבות הכיתתיות ומסיבות הסיום, שעלותם בין 200-54 שקלים לילד, למרות שאלה לא מאושרים על ידי משרד הבריאות ומשרד החינוך. אך גם כאן השר הביע התנגדות. לדברי שפע השר חושש שאם סעיפים אלה יוסרו, הם לא יאושרו גם בשנים הבאות.
ביום רביעי בוועדת החינוך, התרבות והספורט, יתקיים דיון בקיצוץ תשלומי ההורים. "אנחנו רוצים להוריד להורים 500 שקלים לכל ילד, מדובר בהרבה מאוד כסף עבור מיליון הורים, שגם ככה מתמודדים עם תקופה לא פשוטה מבחינה כלכלית", אמר שפע. בימים הקרובים תתקיים הצבעה שתאפשר קיצוץ משמעותי בתשלומי ההורים, בשאיפה להסיר את סעיפי התשלום שאינם רלוונטים לשנת הלימודים בצל הקורונה.
4 צפייה בגלריה
יפה בן דוד, אייל דורון, חיים ביבס, פרופ' עמוס רולידר ויואב גלנט
יפה בן דוד, אייל דורון, חיים ביבס, פרופ' עמוס רולידר ויואב גלנט
(צילום: אורי דוידוביץ', עידו איז'ק, ארז בייט, ראובן קופוצ'ינסקי)
חוזרים ללימודים בצל הקורונה - יום שידורים מיוחד: ביום רביעי הקרוב, 12 באוגוסט, ייערך כנס וירטואלי של ynet ו"ידיעות אחרונות" שיתמקד באתגרים הייחודיים שאיתם מתמודדת מערכת החינוך לקראת פתיחת שנת הלימודים, ובו ייקחו חלק שר הבריאות יולי אדלשטיין, שר החינוך יואב גלנט, מזכ"לית הסתדרות המורים יפה בן דויד, יו"ר מרכז השלטון המקומי חיים ביבס ועוד רבים. הראיונות, הדיונים וההרצאות יועברו בשידור חי מאולפן ynet החל מהשעה 11:00.