העיתון הגרמני דר שפיגל דיווח הבוקר על שיפור נוסף במצבו של אלכסיי נבלני, איש האופוזיציה הרוסי שהורעל. לפי הדיווח נבלני, שמאושפז בבית החולים שאריטה בברלין מאז 22 באוגוסט, ממשיך להתאושש וכעת מסוגל לדבר.
4 צפייה בגלריה
תמונה של אלכסיי נבלני
תמונה של אלכסיי נבלני
אלכסיי נבלני. "הצהרותיו יסכנו את האחראים למתקפה"
(צילום: רויטרס)
"נבלני יכול לדבר שוב, וככל הנראה זוכר פרטים שקשורים להתמוטטות שלו. ההצהרות שלו עלולות להיות מסוכנות עבור האנשים שאחראים למתקפה", נכתב בדר שפיגל. לפי הדיווח של העיתון הגרמני, בעקבות השיפור במצבו של נבלני תוגברה האבטחה המשטרתית סביבו, לאור הצפי שמספר המבקרים שלו יגדל. במשטרת ברלין ובבית החולים לא הגיבו לפרסום.
ביום שני דיווח בית החולים בברלין שנבלני יצא מהתרדמת הכפויה שבה היה שרוי, מגיב לסביבה וכבר לא זקוק למכונת הנשמה. בהודעת בית החולים נמסר כי "עדיין מוקדם מדי להעריך את ההשפעות האפשריות לטווח הארוך כתוצאה מההרעלה הקשה שעבר".
4 צפייה בגלריה
מנהיג האופוזיציה הרוסי נבלני מובל לשדה התעופה בסיביר
מנהיג האופוזיציה הרוסי נבלני מובל לשדה התעופה בסיביר
"מוקדם להעריך את ההשפעות לטווח הארוך"
(צילום: רויטרס)
נבלני, יריבו של נשיא רוסיה ולדימיר פוטין, התמוטט ב-20 באוגוסט בטיסה מסיביר למוסקבה. אנשיו טוענים שהסיבה להתמוטטות הייתה תה מורעל ששתה בבית קפה בשדה התעופה בסיביר. הוא הובהל לבית החולים במצב קשה.
אחרי אשפוז של יומיים ברוסיה העבירו אותו פעילי זכויות אדם לברלין. בדיקה שנערכה בגרמניה קבעה שהוא הורעל בחומר הקטלני נוביצ'וק, שפותח בברית המועצות בשלהי המלחמה הקרה ושימש גם להרעלת הסוכן הכפול סרגיי סקריפל ובתו יוליה בבריטניה ב-2018 - הרעלה שמיוחסת לרוסים.
4 צפייה בגלריה
אלכסיי נבלני שותה תה מורעל בשדה התעופה
אלכסיי נבלני שותה תה מורעל בשדה התעופה
רגע ההרעלה? נבלני בבית הקפה בשדה התעופה בסיביר
(צילום: Bild)
בעקבות ממצאי הבדיקה הגרמנית דרשה ממשלת גרמניה הסברים מרוסיה. הקרמלין הכחיש מעורבות בפרשה. הרעלתו של נבלני החריפה את המתיחות בין רוסיה למערב. מזכיר המדינה האמריקני מייק פומפאו אמר אמש כי יש סיכוי גבוה שבכירים רוסים הורו להרעיל את איש האופוזיציה.
ראש ממשלת איטליה ג'וזפה קונטה אמר שפוטין הבטיח לו שהוא יקים ועדה שתחקור את הסיבות לאשפוז של נבלני. בקרמלין הכחישו את דבריו של ראש ממשלת איטליה, ואמרו שייתכן שהוא פירש בצורה שגויה את דבריו של פוטין.
4 צפייה בגלריה
ולדימיר פוטין
ולדימיר פוטין
ולדימיר פוטין. הבטיח ועדת חקירה?
(צילום: AP)
"הנשיא פוטין הבטיח לי שרוסיה מתכוונת לברר מה קרה, ואמר לי שהוא יקים ועדת חקירה ומוכן לשתף פעולה עם הרשויות בגרמניה", אמר קונטה. "שיתוף פעולה זו הדרך הטובה ביותר למנוע אירוע דרמטי עם השלכות שליליות על היחסים בין רוסיה לאיחוד האירופי".
דובר הקרמלין דמיטרי פסקוב אמר בתגובה שרוסיה עדיין לא רואה סיבה לפתוח בחקירה פלילית בנושא. הוא הוסיף שרוסיה טרם קיבלה רעיה שמחזקת את הטענה שנבלני הורעל, ושגרמניה לא מסרה לה את ממצאי הבדיקה שנערכה לו.