5 צפייה בגלריה
דין שושני וסתיו הררי ז"ל
דין שושני וסתיו הררי ז"ל
דין שושני וסתיו הררי. המשפחות תובעות מיליוני שקלים
יותר מתשעה חודשים חלפו מאז נלכדו וטבעו למוות במעלית בניין מגוריהם סתיו הררי ודין שושני, זוג צעיר - בני 25 בלבד, שבסך הכול רצו להגיע לרכבם שבחניון התת קרקעי. הם מצאו את מותם במעלית בשל הצפה של מי גשמים. כעת בני משפחתם תובעים מיליוני שקלים בטענה לרשלנות של עיריית תל אביב-יפו, המשרד לביטחון הפנים, הרשות לכבאות והצלה, חברות הביטוח, חברת המעליות ובעל הבניין. התביעה הוגשה הבוקר (יום ה') לבית המשפט המחוזי בלוד.
"עניינה של תובענה זו בהזנחה חמורה פושעת ומתמשכת בת שנים של אזור דרום תל אביב שכנותיה הדרומיות - שכונת התקווה והארגזים, תוך פגיעה בוטה בתושבים המתגוררים בשכונות אלו, אשר הגיעה לשיאה ב-4 בינואר השנה, בו מצאו את מותם באסון המעליות בבית המשותף ברחוב נדב 2 דין וסתיו בני 25 במותם", כותבים עורכי הדין, בתביעה אזרחית שהגישו מטעם ציון ושלומית שושני ויצחק ובתיה הררי, הורי המנוחים.
5 צפייה בגלריה
כמעט שבוע אחרי, ההרס בחניון הבניין ברחוב נדב בו נהרגו סיון וסתיו
כמעט שבוע אחרי, ההרס בחניון הבניין ברחוב נדב בו נהרגו סיון וסתיו
ההרס בחניון שהוצף ממי גשמים. "העירייה אינה דואגת לניקוז וטיפול בדרום העיר"
(צילום: מוטי קמחי)

5 צפייה בגלריה
הצפות בתל אביב
הצפות בתל אביב
טענות גם נגד שירותי הכבאות שהגיעו למקום
(צילום: יחידת התיעוד המבצעי כב"ה)
"במשך עשורים עיריית תל אביב ורון חולדאי מתעלמים באופן מכוון מחובתם ואחריותם לטיפול בהסדרת תשתית המים והביוב בתל אביב ואינם דואגים לניקוז וטיפול במי הנגר העילי באזורים אלו, תוך התעלמות מהצפות ומחדלים חוזרים ונשנים אשר גרמו לנזקים בדרום העיר וחושפים את התושבים לסיכון חיים ממשי שלמרבה הצער התממש".
בתביעה הוזכר גם דו"ח מבקר מדינה שבו נמתחה ביקורת על העירייה ונאמר שתשתית הניקוז בה הוזנחה שנים. "התובעים גם מזכירים החלטה בבית משפט עליון דחתה טענה לפיה כמות גשם חריגה בזמן קצר היא כוח עליון", ציינו עורכי הדין. נטען עוד כי פעולות העירייה מיד לאחר האסון - סימון ביובים באדום ברחוב האסון, טיפול במדרכות בסמוך, וניקוי תשתיות ניקוז קיימות - מעידות שלעצמן על רשלנות העירייה, שבדיעבד במטרה לנסות ולרפא את רשלנותה ולמלט עצמה מאחריות לאסון ולמותם ומחדליהם הרבים נקטה בפעולות אלו.
5 צפייה בגלריה
הצפות בתל אביב
הצפות בתל אביב
מי הגשמים הציפו את החניון התת-קרקעי
(צילום: איתי בלומנטל)
5 צפייה בגלריה
משפחותיהם של דין שושני וסתיו הררי
משפחותיהם של דין שושני וסתיו הררי
שרשרת של מחדלים שהסתיימה במוות טראגי. הלווית הזוג
(צילום: שאול גולן)

התביעה כאמור אינה נגד העירייה בלבד, ועורכי הדין מפנים אצבע מאשימה גם לחברת המעליות שינדלר-נחושתן, רשות הכבאות ובעל הבניין. "מחדלים הזועקים לשמיים בהפרת החובות החוקיות והמוסריות על כל אלה אשר אחראים באופן מכריע למות המנוחים", נכתב בתביעה שמתייחסת לכישלון בחילוצם של דין וסתיו במשך שעה שלמה בהם עמדו חיים וחסרי אונים במעלית המוצפת.
הטענה כנגד חברת המעליות היא כי רק אחרי דקות ארוכות נשלח למקום טכנאי, שהגיע ללא ציוד מתאים לחילוץ. עוד נטען לגבי רשות הכבאות שלא הכריזה "נוהל סופה" כמתחייב באותו יום, והאירוע סווג במוקד "כאירוע שנפתח בשוגג". המחלצים הגיעו אחרי שעה לאחר שהובאו פיזית על ידי דיירי הבניין למקום. הטענה כלפי בעל הבניין שלא בנה רמפה כמתחייב ותרם לדבריהם תרומה מכרעת לכניסת מי הנגר העילי לחניון.
עורכי הדין קובי קפלנסקי וחן גלעד, ממשרדו של עו"ד משה קפלנסקי, מסרו: "אסון המעלית הוא מהתיקים הקשים ביותר והמקוממים ביותר בהם טיפל משרדנו בשנים האחרונות. כפי שמפורט בכתב התביעה האסון בו קיפחו את חייהם דין וסתיו ז"ל הוא תוצאה ישירה של שרשרת מחדלים ומעשי רשלנות של עיריית תל אביב-יפו, חברת המעליות שינדלר, רשות הכיבוי ובעל הבניין. המשפחות מצפות שבית המשפט ימצה את הדין עם הנתבעים".

התגובות

מעיריית תל אביב נמסר בתגובה: "לבנו עם משפחות שושני והררי שאיבדו את היקר להן מכול ואנו משתתפים בצערן על הטרגדיה הנוראה. איננו סבורים כי נכון להתייחס בתקשורת להליכים משפטיים תלויים ועומדים. התביעה, כמובן, תיבחן לגופה והעירייה תגיב לה בבית המשפט כנדרש".
תגובת רשות הכבאות וההצלה: "טרם קיבלנו לידנו את כתב התביעה המדובר. לאחר קבלתו ובחינה מעמיקה של הפרטים נשיב כמקובל לבית המשפט".
מחברת המעליות "שינדלר נחושתן" נמסר בתגובה: "אין בידינו מידע על התביעה שהוזכרה, ולכן איננו יכולים להגיב על כך".
אלפרד ג'דיד, בעל הבניין, הגיב: "הכל בנוי לפי ההיתר. אין כל סטייה. יש לי טופס 4, טופס גמר. הכל תקני והכל היה לפי חוק".