2 צפייה בגלריה
תקיפה מינית
תקיפה מינית
אילוסטרציה
(צילום: shutterstock)
עונשים מקלים במיוחד נגזרו על תושבי רהט שחטפו את קרובת משפחתם מכיוון שהחליטה לעזוב את הבית ולצאת לחיים עצמאיים. במסגרת הסדר טיעון הם נשלחו לתשעה ושישה חודשי מאסר בפועל, וטענו כי פעלו מתוך "כוונה טובה".
לפי כתב האישום מקורי, חאמד אלעביד חטף את אחותו יחד עם אחיו אחמד ובן דודה ריפעת בחודש יוני האחרון. זאת לאחר שהיא עברה להתגורר לבדה בעיר אחרת מבלי לספר למשפחתה היכן היא מתגוררת.
קרובי המשפחה הצליחו לאתר את הצעירה וניסו לשכנע אותה לחזור הביתה, אך היא סירבה. בעקבות זאת הם חטפו אותה בזמן שהשתתפה ביום גיבוש של מקום עבודתה בחוף הים. חאמד תפס אותה, והיא צעקה לעזרה וניסתה לברוח. הוא סתם את פיה וקשר את ידיה, הכניס אותה לרכב ויחד הם נסעו למתחם המגורים של המשפחה ברהט. הצעירה הצליחה להתכתב עם המנהלת שלה בעבודה ולשלוח לה את מיקומה, וזו הזעיקה שוטרים שהגיעו למקום וחילצו אותה.
במסגרת הסדר הטיעון עם הפרקליטות הוסכם כי על חאמד (24) יוטל עונש של תשעה חודשי מאסר בפועל בלבד עבור עבירת "סחיטה בכוח". האחיין אסד (21) יישלח לשישה חודשים בכלא, על אח אחר נגזרו ארבעה חודשים ועל אח נוסף חודשיים מאסר. הם הורשעו בעבירה של "סיוע לסחיטה בכוח".
השופט יואל עדן הודיע כי הוא שוקל שלא לקבל את ההסדר נוכח חומרת המעשים וביקש שהצדדים יצדיקו אותו. בסופו של דבר, עדן מתח ביקורת על ההסדר המקל, אך רק במקרים נדירים מתערב בית המשפט בהסדרי טיעון. השופט הסביר כי השיקול המשמעותי בקבלת ההסדר הוא למנוע מהמתלוננת את הצורך להגיע לבית המשפט ולהתעמת עם בני משפחתה.
2 צפייה בגלריה
השופט יואל עדן
השופט יואל עדן
השופט יואל עדן
(צילום: אתר בתי המשפט)
עו"ד ליאור רונן, שייצג את האחיין הסביר: "הייתה בעיה שניסו לפתור, אך הפתרון היה בדרך לא נכונה. לשמחת כולנו לא נגרם שום אירוע חמור או נזק בלתי הפיך. הנאשם רצה להגן על אחותו, רצה להחזירה הביתה. היום הוא מבין שהמעשה שעשה, על אף הכוונה הטובה, הוא עבירה על החוק". האחיין עצמו אמר בבית המשפט: "אני מצטער. רציתי לעשות משהו טוב. לא ידעתי שזו עבירה. למדתי שכל אחד מחליט מה שהוא רוצה. זה לא הולך ככה, כל אחד והחיים שלו. כל אחד שולט בחיים שלו".
סנגורו של האח עו"ד איא אלעתאונה הסביר כי הוא ביצע את המעשים מתוך "תפיסה חברתית לא נכונה" והוסיף: "זו התרבות, שבה רואים את האישה שאמורה ליישר קו עם המשפחה הגרעינית שלה - תפיסה לא נכונה שהיא בעוכרנו כחברה בדואית ואנו סובלים ממנה".
נציגת הפרקליטות הסבירה: "המקרה נולד מתוך כוונה של המשפחה להחזיר את המתלוננת הביתה. הוא התרחש בשם הסולידריות שגילו הנאשמים לצורך להחזיר את אחותם הביתה. המטרה שלנו היא להעביר מסר שזו לא הדרך, גם אם הכוונה הייתה טובה".
במקרה שאישה בסביבתכם נמצאת במערכת יחסים אלימה, הפנו אותה או התקשרו בעצמכם לקו החירום של משרד הרווחה בטלפון 118 או 077-9208560. המוקד מאויש במשך 24 שעות ביממה ומעניק שירות בעברית, ערבית, רוסית ואמהרית.