שודדי בנק חמושים ברובי סער ובחומרי נפץ פלשו בלילה האחרון לרחובות העיר קמטה שבצפון ברזיל, יום לאחר מתקפה דומה על עיר אחרת בקצה השני של המדינה. השודדים הצעידו שבויים ברחובות ותקפו תחנת משטרה צבאית כדי למנוע מהכוחות המקומיים להתנגד להם.
הרשויות המקומיות במדינת המחוז פארה אמרו כי במתקפה השתתפו לפחות 20 חמושים, ששדדו סניף של בנק ברזיל בעיר הממוקמת באזור האמזונס. לא ברור כמה כסף נגנב מהבנק, אך השוד הנוכחי וגם השוד בלילה הקודם מתרחשים בתחילת דצמבר, תקופה שבה סניפי הבנק בברזיל מתמלאים במזומנים בציפייה למשיכות של בונוסים שמקבלים עובדים לרגל סוף השנה.
2 צפייה בגלריה
שבויים ב רחובות העיר קמטה ברזיל שוד בנק
שבויים ב רחובות העיר קמטה ברזיל שוד בנק
שיירת בני הערובה צועדת ברחוב בקמטה. אחד נהרג בקרב יריות
סרטונים שהופצו ברשתות החברתיות מקמטה הראו קרב יריות ברחובות העיר, שבה כ-140,000 תושבים. באחד הסרטונים נראים כתריסר שבויים מובלים בשיירה בכיכר בעיר. התקשורת המקומית דיווחה כי תחנת משטרה צבאית הותקפה במקביל, במטרה למנוע מהשוטרים בה להגיב במהירות.
"הם נסעו וירו על המשטרה ועל הבתים. זה היה דבר נורא לראות", אמר ג'וניור גאיאה שמתגורר באזור, בראיון לערוץ הטלוויזיה Globo News. "כולנו השתטחנו על הרצפה, חששנו שהם יפלשו לנו לבתים".
2 צפייה בגלריה
כוחות ביטחון בעיר קריסיומה ב ברזיל חסמו אזור שבו נמצאו חומרי נפץ
כוחות ביטחון בעיר קריסיומה ב ברזיל חסמו אזור שבו נמצאו חומרי נפץ
כוחות ביטחון בעיר קריסיומה בדרום ברזיל, שהותקפה לילה לפני. שטרות הכסף התפזרו לכל עבר
(צלום: רויטרס)
לפי הרשויות השודדים הרגו את אחד השבויים, ותושב מקומי אחר נורה ברגלו. הוא מטופל בבית החולים ומצבו מוגדר יציב. במהלך רגעי האימה ראש העיר וולדולי ואלנטה ביקש מהתושבים להישאר בבתיהם. "העיר שלנו תמיד הייתה מקום שקט, ואני מבקש מכולם להישאר בבית", כתב בהודעה בפייסבוק בסביבות השעה 02:30 (שעון מקומי).
החמושים נמלטו בהמשך מהעיר. הרשויות מסרו כי מצאו את רכב המילוט שלהם מחוצה לה, כשבתוכו היו חומרי נפץ. הן מסרו עוד כי כעת רחובות העיר בטוחים, וכי כוחות תגבור הובאו אליה מהאוויר ומהים.

ההסתערות על קמטה מגיעה כאמור לילה אחד בלבד לאחר ההסתערות על העיר הדרומית קריסיומה, שגודלה דומה לזה של קמטה, אם כי הן ממוקמות בצדדים מנוגדים של ברזיל, ולא ברור אם יש קשר בין המקרים. השוד שם נעשה בצורה דומה למדי: גם שם החמושים, כ-30 במספר, הסתערו בשעת לילה מאוחרת על בנק ולקחו שבויים שאותם הצעידו ברחובות, וכדי למנוע מהמשטרה לשלוח תגבורת חסמו את דרכי הגישה לעיר.
התוקפים בקריסיומה השתמשו בחומרי נפץ ולפי דיווחים פוצצו את הכספת בבנק. הם נמלטו מבלי לקחת את כל השטרות, ותושבים מיהרו לאסוף את השטרות שהתעופפו לכל עבר. המשטרה הודיעה שעצרה ארבעה אנשים שאספו את השטרות הללו. שני בני אדם נפצעו במהלך השוד, אחד מהם שוטר.
לברזיל היסטוריה ארוכה של פשיטות שודדים על בנקים, אך בשנה האחרונה חלה דווקא ירידה משמעותית במספרן. לפי ארגון הלובי של הבנקים בברזיל, Febraban, מספר אירועי השוד הללו צנח השנה בכמעט 50%, ל-46 בלבד בתשעת החודשים הראשונים של 2020.