כמו בישראל גם בלבנון זועמים בימים אלה על שורה של מעשי רצח שבוצעו בשבועות האחרונים נגד נשים, כשברקע העלייה המדאיגה במספר המקרים המדווחים של אלימות במשפחה שם מאז תחילת מגפת הקורונה. זעזוע מיוחד התעורר בעקבות רצח הדוגמנית זיינה קנג'ו, שנחנקה בביתה בביירות על-ידי בעלה, איברהים רזאל. הוא הספיק לברוח לטורקיה, והוצא נגדו צו מעצר.
2 צפייה בגלריה
זיינה קנג'ו. הייתה נשואה כמה חודשים
זיינה קנג'ו. הייתה נשואה כמה חודשים
זיינה קנג'ו. הייתה נשואה כמה חודשים
רצח קנג'ו התרחש אחרי שכבר התלוננה במשטרה על אלימות מצד רזאל וביקשה להתגרש ממנו. את הכעס של רבים הגבירה החלטתו של ערוץ טלוויזיה לבנוני לאפשר לבעל להתארח בשידוריה ולמסור את גרסתו לאירועים. ארגוני נשים טענו כי זו עוד דוגמה לתרבות האשמת הקורבן הפושה במדינה.
"לעתים קרובות מדי התקשורת הלבנונית עוזרת להנציח את הרעיון שגברים יכולים לחמוק מעונש על הפשעים האלה", אמרה חיאת מירשד, מנהלת הארגון הפמיניסטי הלבנוני Fe-Male. ערוץ הטלוויזיה "אל-ג'דיד" שידר בנוסף הקלטה שבה נשמע רזאל משוחח עם אחותה של קנג'ו, וטוען בפניה כי לא התכוון להרוג אותה – אלא רק כיסה את פיה כדי שתחדל לצעוק כשרבו.
רצח קנג'ו, שהייתה נשואה לרזאל רק כמה חודשים, מצטרף לעוד שני מעשי רצח של נשים שעלו לכותרות בלבנון בשבועות האחרונים. הראשון היה זה של אישה בשנות ה-50 לחייה, שנרצחה על-ידי נער בן משפחתה שניסה לאנוס אותה. השני היה של ווידאד חסון, שנמצאה מתה בצפון לבנון אחרי שנחנקה.
2 צפייה בגלריה
לבנון ביירות כספומט משבר כלכלי מחאה
לבנון ביירות כספומט משבר כלכלי מחאה
לבנון: משבר כלכלי, נגיף, סגר. את המחיר הנורא משלמות נשים
(צילום: AP)
"אסור להתייחס אל מעשי הרצח האלה כאל מקרים מבודדים", אמרה מירשאד מ-Fe-Male. "הם חלק מסדרת פשעים שמתבצעים נגד נשים וילדות מדי יום ביומו בגלל המערכת הפטריארכלית והמנטליות שמצדיקה את הפשעים האלה".
מעשי הרצח באים דווקא אחרי שלבנון זכתה לשבחים על הרפורמות שחוללה בחוקים שנועדו למנוע אלימות נגד נשים. בין השאר אסרה בחוק תקיפות מיניות שלהן ותיקנה את חוק הגירושים. עם זאת, חוקים אחרים עדיין מפלים את האישה, וכך בחוקים שאותם אוכפים בתי דין דתיים מופלות נשים בעניינים כמו גירושים וחזקה על ילדים.
במסגרת תיקונים לחוק הלבנוני שאושרו בדצמבר נקבע כי חוק האלימות במשפחה יחול גם על אלימות "הנובעת מנישואים", אבל בחוק לא הובהר אם הוא חל גם על נשים גרושות, וכך נותרה לקונה משפטית. "נתקלנו במקרים רבים שבהם גברים התגרשו מנשים אחרות שהם התעללו בהן כדי לחמוק מהעמדה לדין בבתי משפט אזרחיים", מספרת מנאל מג'ד, עורכת דין בארגון לבנוני לזכויות נשים. "לנשים עדיין יש מעט דרכים להגן על עצמן מפני תוקפים שנהנים מעמדת כוח עליהן".
לפי דו"ח של הרשויות בלבנון, מספר מקרי האלימות במשפחה שדווחו ב-12 החודשים האחרונים היה כפול ממספר המקרים שדווחו בשנה שלפני כן, וגם מספר הנשים שנרצחו באירועים כאלה עלה, אם כי עדיין אין נתונים מדויקים על כך.
הדו"ח של הרשויות עולה בקנה אחד עם דיווחיהן של מדינות אחרות בעולם על עלייה דרמטית במספר מקרי האלימות במשפחה מאז תחילת מגפת הקורונה, ששלחה את אזרחי העולם לסגרים ארוכים בבתיהם, על כל המתחים הנפשיים והכלכליים הכרוכים בכך.
לבנון, יש לזכור, סובלת בשנים האחרונות גם ממשבר כלכלי קשה, שמגפת הקורונה רק החריפה אותו. האו"ם הגדיר לאחרונה את העלייה במקרי האלימות במשפחה מאז התפרצות הנגיף כ"מגפת צללים".