שמונה ימים למועד הפיזור האוטומטי של הכנסת, השרה להגנת הסביבה עדיין אופטימית וסבורה שאפשר למנוע בחירות: ח"כ גילה גמליאל אמרה הבוקר (יום ג') בריאיון לאולפן ynet כי "בחירות זה הדבר הכי גרוע שאפשר לחשוב עליו", והצביעה על הבעיה, בעיניה, במבנה הממשלה - הפריטטיות בין גוש כחול לבן לגוש הליכוד. "מסתמן שכחול לבן טיפסו על עץ גבוה, ומחכים שנוריד אותם ממנו", היא אמרה.
4 צפייה בגלריה
גילה גמליאל
גילה גמליאל
השרה גמליאל באולפן ynet, הבוקר
(צילום: יובל חן)
לדברי גמליאל, "אנחנו לא רוצים בחירות. אין הבדל בין עכשיו לעוד שלושה חודשים. אפשר לקבע את הזכות שניתנה לכל חברי הכנסת לארבע השנים הקרובות. צריך לעשות התאמות בהסכם כדי לממש את הפוטנציאל שעדיין לא נוצל. יש כאן חברי כנסת טובים מצד כחול לבן אבל חוסר הניסיון מעיב והרצון לפריטטיות מוביל אותנו לחוסר יכולת לתפקד".
השרה להגנת הסביבה אמרה כי יש חוסר אמון הדדי בין שתי המפלגות, ושללה את הטענה כי ראש הממשלה בנימין נתניהו אינו אמין. "הם לא עמדו בהסכם והיו הראשונים להפר אותו", אמרה – ודחתה את הטענה כי הליכוד הפר את ההסכם באי-העברת התקציב לשנת 2021. "הם רצו בנושא המינויים, שהם הגדרת התפקידים הבכירים בכל המדינה, לא לבוא עם הליכוד יד ביד. בזה הם היו הראשונים שהפרו את ההסכם. אבל זה לא סוף העולם ועדיין אפשר לפתור את זה".
4 צפייה בגלריה
בנימין נתניהו ובני גנץ
בנימין נתניהו ובני גנץ
"כל הזמן רוצים לייצר הסכמות על העלאת דברים לדיון". נתניהו וגנץ
(צילום: דני שום טוב, דוברות הכנסת)
- איך בונים אמון? "קודם כל מבינים את הסיטואציה כהווייתה. נכון לעת הזאת עברה חצי שנה, עברו חריקות ביכולת לנהל קואליציה. עדיין אפשר לבנות תקציב דו שנתי ל-2021 ול-2022 ולהעביר את תקנון הממשלה בלי הפריטטיות כי זה יוצר חוסר אמון. לא יכול להיות שאני כשרה לא יכולה להעלות נושאים בלי מקביל שיכול להעלות נושא מטעמו. זה לא סביר ופוגע בציבור".
- למה ראש הממשלה לא מביא את התקציב לממשלה? "התקציב עבר מול כל שרי הממשלה כולל שר הביטחון גנץ שבנו תקציב לשנת 2022 למשרדו. איפה כל השרים האלה היו בזמן אמת כשבנו איתם תקציב? התקציב מוכן זה אומר שהוא קיבל אישור. אי אפשר להעלות נושאים רק בנושאים הפריטטיים. זו חלק מהבעיה של הקואליציה הזו – כל הזמן רצון לייצר הסכמות על כל הדברים בהעלאה שלהם לדיון".
4 צפייה בגלריה
נפתלי בנט
נפתלי בנט
יש שינויים בשיח. בנט
(צילום: מוטי קמחי)
- יש מגעים עם כחול לבן ברמות הגבוהות? "בוודאי שיש. ברמות הגבוהות הם מתקיימים. אני שומעת את השיח הזה בכנסת כל הזמן. אנשים מנסים לייצר פתרונות. יש פה מורכבות טכנית של הצעת חוק שעל מנת לשנות אותה צריך גם הרכב של 60 חברי כנסת. אולי יקרה נס ב-8 ימי החנוכה".
- מה דעתך על העיקוף מימין והמפלגה החדשה שנולדה? "גדעון סער מקבל את רוב המנדטים שמראים בסקרים מכחול לבן המתרסקת. לא יוותר ממנה חצי דבר. היא תהיה שוב אפיזודה חולפת. יש שינויי שיח, גם מטעם האופוזיציה. בנט מדבר על 'לא לעשות חרמות' ונציגים מיש עתיד קוראים למצוא פתרונות".
4 צפייה בגלריה
גדעון סער
גדעון סער
"אצה הדרך". גדעון סער
(צילום: דני שם טוב, דוברות הכנסת)
- נטישת הליכוד של סער היא טעות בעינייך? "כן, לחלוטין. גדעון תמיד פרגן לי שהתמדה היא כוח ההצלחה. זה בעיניי אחת התכונות כדי להיות במפלגה שלנו. אני לא חושבת שראש הממשלה ספג השפלה. בסוף התהליך הוא מינה את כל מי שהיו שרים ונבחרו ברשימה הזו לשרים. הוא קיבל את ההחלטה באופן קר. אצה הדרך בעיניי וחבל".
- האם אנחנו בדרך לסגר? "יש אווירה של סוף עונה. מרגישים שהחיסונים נמצאים כאן ואוטוטו זה מגיע ואנחנו רואים שלא עומדים בהנחיות. אני מקווה שלא. אם זה יגיע לפתחה של הממשלה שוב לא נמהר לעשות סגר. אנחנו מבינים את המצוקה. אני קוראת לשמור ולאכוף את הדברים כדי שנוכל לצלוח גם את הימים האלה".
מכחול לבן נמסר בתגובה: "יפה שהשרה גמליאל דואגת לסביבה וממחזרת דפי מסרים, אבל זה לא ישנה את המצב שהליכוד מפרים במודע את ההסכם, דוחפים לבחירות ומונעים מהציבור תקציב בשעה שהוא הכי זקוק לו. גם גילה גמליאל יודעת - אם לא היה משפט, היה תקציב ולא היו בחירות".

סגן שר האוצר כהן: "בדרך לקטסטרופה כלכלית"

סגן שר האוצר יצחק כהן מש"ס אמר בריאיון לאולפן ynet שהוא צופה "קטסטרופה כלכלית", כלשונו, ב-1 בינואר. "אם לא יעבור חוק היסוד שבא למסגר את התקציב של 2020 כפי שהוצג, נהיה במצב מאוד מאוד קשה. התקציב ההמשכי יתבסס על התקציב שאושר במרץ 2018, שאין בו את 'קופסאות' הקורונה", הוא הבהיר.

לדבריו, כחול לבן מונעת את העברת חוק היסוד. "זה המינימום כדי שמשרדי הממשלה והכלכלה יוכלו לפעול. אם ימשיכו להתנהל בהיעדר חוק היסוד הזה תהיה קטסטרופה כלכלית כי יצטרכו לחזור אחורה. ראש הממשלה הביא את זה לשולחן הממשלה אבל חברי כחול לבן כנראה לא הבינו את המשמעויות. אין לזה קשר להסכם פוליטי. יש פה כלכלה. אם זה לא יקרה אני לא רוצה לתאר מה יהיה".
- לאן נעלמתם במשחק הזה? דרעי נתן ערבות. מה המשמעויות של בחירות? "אריה דרעי הוא הגננת. הוא רוצה לאחד ומנסה לתכלל, להוביל. אחרי שלוש פעמים לא יקרה שום דבר. הגושים יישארו בתיקו וכל אחד שמקווה לשינוי דרמטי – זה לא יקרה. חבל לחיות באשליות. דרעי מנצל את כל זמנו לגשר ולהסביר, להכניס אותם לתלם. לפעמים לצערי הוא לא מצליח.
- הסכמים צריך לכבד, אבל נתניהו לא רוצה. "חייבים לכבד. אני לא יודע אם נתניהו לא רוצה, אף אחד לא יודע. הסכמים בהגדרה מוכרחים לכבד. אני לא מטיל את האחריות על אף אחד. במבט היסטורי, כשינתחו את התקופה הזו, אף אחד לא ייצא טוב".