מחיר התפרצות הקורונה המחודשת בעקבות התפשטות הזן ההודי: מנכ"ל משרד הבריאות פרופ' חזי לוי חתם על תיקון ל"צו בריאות העם", שיאפשר לרשויות, כפי שנחשף ב"ידיעות אחרונות" וב-ynet, להקשיח את הנהלים מול מחוסנים ומחלימים שנדרשים לבידוד. בהתאם לתיקון הצו, ניתן יהיה להטיל קנס בגובה 5,000 שקל על אחראי על ילד מתחת לגיל 12 שמתגורר עמו והפר בידוד.
בהתאם לתיקון לצו שנעשה "בעקבות העלייה בתחלואת קורונה וההתפרצויות האחרונות במקומות שונים בארץ", רופא מחוזי, מנכ"ל משרד הבריאות או ראש שירות בריאות הציבור במשרד הבריאות יוכלו להורות למחוסן או מחלים לשהות בבידוד אם מתקיים אחד מהתנאים הבאים:
  • המחלים או המחוסן היה במגע הדוק עם חולה שנדבק בזן מסוכן של הנגיף או חשש למגע הדוק אגב אירוע תחלואה חריג.
  • המחלים או המחוסן היה במגע הדוק עם חולה ונמצא דרך קבע במוסד שבו נמצאת אוכלוסייה לסיכון בתחלואה קשה, אוכלוסייה לא מחוסנת או אוכלוסייה שידוע שהיעילות של החיסון נמוכה בקרבה.
  • המחלים או המחוסן היה במגע הדוק עם חולה במטוס.
1 צפייה בגלריה
נמל התעופה בן גוריון
נמל התעופה בן גוריון
נמל התעופה נתב"ג. הקשחת נהלים
(צילום: שאול גולן)
עוד נקבע בתיקון לצו כי יש לעטות מסכה בשדה תעופה, מעברי גבול ובמקום שניתן בו טיפול רפואי. במקביל, מנכ"ל משרד הבריאות יוכל להורות על חובת עטיית מסכה במוסד למשך שבועיים כדי למנוע התפרצות של נגיף הקורונה.
בדברי ההסבר של הצו נכתב כי "תמונת התחלואה של השבוע האחרון מאיימת בהתפשטות קהילתית נרחבת, ומחייבת נקיטת אמצעים נוספים למניעת התפשטות נגיף הקורונה בישראל". עוד צוין כי "לנוכח אירועים אלו ואירועים נוספים שהתרחשו בתקופה האחרונה במוסדות בהם מתגוררים בני הגיל השלישי, קיים חשש מהדבקה ותחלואה קשה בקרב אוכלוסייה זו".

קבינט הקורונה החדש

במקביל אישרה היום הממשלה את הקמת קבינט הקורונה החדש. הרכב הוועדה בשלב זה: ראש הממשלה נפתלי בנט, שר החוץ יאיר לפיד, שר הביטחון בני גנץ, שר האוצר אביגדור ליברמן, שר המשפטים גדעון סער, שרת הפנים איילת שקד, השר לביטחון הפנים עמר בר-לב, שר הבריאות ניצן הורוביץ, שרת החינוך יפעת שאשא-ביטון, שר השיכון והבינוי זאב אלקין, השר לשירותי דת מתן כהנא ושרת הכלכלה והתעשייה אורנה ברביבאי.
בכוונת ראש הממשלה בנט לצמצם בחקיקה את הרכב הוועדה בהמשך, על מנת לקיים לדבריו מנגנון עבודה יעיל ודיונים תמציתיים. בנט סיכם עם שר הביטחון גנץ כי במסגרת שינויי הרכב הוועדה, יצורפו אליה בהמשך שרת החדשנות והמדע אורית פרקש-הכהן ושר התיירות יואל רזבוזוב. עד להשלמת הליך החקיקה, השניים יזומנו לדיוני הקבינט.

שר הבריאות ניצן הורוביץ הבטיח במהלך דיון בשאילתות דחופות בכנסת כי מקרה הפרצה בנתב"ג, שאפשרה בסוף השבוע לאלפי ישראלים להיכנס לארץ מבלי לעבור בדיקת קורונה, לא יחזור על עצמו. לדבריו, "סגרנו את התקלה הזאת, אין עכשיו אנשים שנכנסים לארץ בלי בדיקה, אפילו לא אחד".
לקראת התגברות הטיסות בחודשים יולי-אוגוסט, אמר השר הורוביץ: "אנחנו יודעים שבעוד שבוע-שבועיים יתגברו הטיסות, אנחנו ערוכים לכך. ייבנה עוד אולם ונוכל להגיע ל-90 עד 100 עמדות בדיקה. אנחנו גם ערוכים לעומס גדול של אנשים. ראינו שהתחלואה בימים האחרונים נגרמת כתוצאה מכך שאנשים הפרו בידוד והסתובבו והדביקו.
"הווירוס הוא וירוס, זה ילדים בעיקר והם מדביקים. לכן, אנחנו נאכוף בידוד. כבר עכשיו יש תקנה שמאפשרת להטיל קנס של 5,000 שקל על מפירי בידוד, אבל עד עכשיו לא הייתה אכיפה מספקת. לא יהיו הקלות, נחמיר את זה כי מדובר בבריאות הציבור. המשמעות היא שההורים ישלמו, אבל כדאי לדעת את זה".
לפי נתוני משרד הבריאות המעודכנים, 110 ישראלים אובחנו אתמול כחיוביים לנגיף. 64 מתוכם הם תלמידים. 26 מהחולים, בהם ילד אחד, מאושפזים במצב קשה. 18 חולי קורונה מחוברים למכונות הנשמה. ביום שני אובחנו 125 חיוביים לנגיף.
אתמול קיבלו 6,689 ישראלים, רובם בני 12 עד 15, את מנת החיסון הראשונה. מדובר במספר המתחסנים היומי הגבוה ביותר בשבועות האחרונים.
בדו"ח אמ"ן שפורסם הבוקר נכתב בפירוש כי מקור ההדבקה הוא מחו"ל. "מספר המאומתים החדשים עלה באופן חד בימים האחרונים. עלייה זו משקפת בימים האחרונים עלייה בהדבקה משמעותית בקהילה אך משלבת גם הדבקה שמקורה בחו"ל. מקדם ההדבקה אינו מבחין כרגע בין שני מקורות התחלואה אך כאמור בשבוע האחרון רובו מושפע מעלייה משמעותית בתחלואה בקהילה".
באמ"ן קראו לנקוט פעולות מיידיות. "בשלב זה לא ניתן לקבוע עדיין אם ההתפרצות הנוכחית תימשך לאורך זמן, אך ברור שנדרשות פעולות מיידיות לקטיעת שרשראות ההדבקה, לפחות עד להחזרת המצב לקדמותו", נכתב. "בתוך כך, יש לשקול החזרת חובת עטיית מסכות בחללים סגורים, לצד אכיפה הדוקה של הבידוד לכל הנדרשים בכך. בהקשר זה יוזכר כי כלל השוהים על כלי הטיס הנכנס לישראל או יוצא ממנה, נדרשים בעטיית מסכה. בנוסף, נוסעים הנכנסים לארץ ומחויבים בבידוד, נדרשים לעטות מסכה גם לאורך שהותם בטרמינל לאחר יציאתם מכלי הטיס".