משרד הבריאות הנחה לחזור ללימודים במתכונת חצאי כיתות ב-א' ו-ב', ומנהלת האגף לחינוך יסודי במשרד החינוך, אתי סאסי, מסבירה שהמשמעות היא הוספת 13 אלף עובדי הוראה. "זה דורש זמן היערכות, כוח אדם ותקציבים. חסרים מיליארדי שקלים", אמרה סאסי הבוקר (חמישי) לאולפן ynet.
היא ציינה כי "התלמידים מאוד מצפים לחזור, הצוותים, מנהלי בתי הספר, כולם מתרגשים ומצפים לחזור", אך הבהירה: "שר החינוך ומנכ"ל המשרד אמרו שמהרגע שבו יתקבל תקציב, חמישה שבועות מאז אנחנו מתחייבים להחזיר את תלמידי בתי הספר היסודיים. אם אני רוצה להיות אחראית ומקצועית ואכן להביא את האנשים הטובים ביותר לכיתות, אנחנו לא יכולים לאסוף אנשים תוך יום-יומיים. זה לא הגיוני".
7 צפייה בגלריה
כפר יונה
כפר יונה
להחזיר את בתי הספר בחצאי כיתות? "ייקח שבועות"
(צילום: AP)
7 צפייה בגלריה
 מנהלת אגף חינוך יסודי משרד החינוך
 מנהלת אגף חינוך יסודי משרד החינוך
מנהלת האגף לחינוך יסודי במשרד החינוך אתי סאסי
(צילום: עמית הובר)
עוד הוסיפה כי לדברי השר יואב גלנט חסרים בין שישה לשבעה מיליארד שקלים. "אני לא יכולה להגיד לך מדויק. אחרי שנדע מה החלטת משרד הבריאות והקבינט יכריע בנושא, אנחנו משרד החינוך יודעים לעשות את העבודה", הדגישה. היא הבהירה כי לא תחייב מורים לעבור בדיקות קורונה: "מבחינתו זו תהיה המלצה חמה מאוד לצוותי המורים. אני לא חושבת שנחייב. ההמלצות יישלחו למנהלי בתי הספר".
סאסי סבורה שניתן להחזיר את כיתות א' ו-ב' אבל במשרד רוצים "פתרון כולל". לדבריה, "לא יכול להיות שכיתות ג' עד ו' יישארו בבית. צריך להבין שזה במנדט משרד הבריאות. הוא זה ששינה את המתווה. משרד הבריאות כרגע הנחה אחרת וכדי להיערך אחרת, אני אומרת זאת באחריות רבה, וברמה הארצית, יידעו להיערך בצורה רצינית ואחראית לכל הכיתות".
7 צפייה בגלריה
יולי אדלשטיין יואב גלנט
יולי אדלשטיין יואב גלנט
בכירה במשרד החינוך: "משרד הבריאות מזגזג". גלנט ואדלשטיין
(צילום: אבי מועלם)
- אבל בואי נתחיל להחזיר את מי שניתן עם אחוזי הדבקה נמוכים מאוד "המחויבות שלי היא לכלל התלמידים, ואנחנו לא רוצים כל שני וחמישי לשנות תוכנית. אנו מבקשים ממשרד הבריאות מתווה מיידי, עדכני, אחראי, שנוכל להיערך בהמשך להחלטה שלהם. אנו יודעים לעשות את העבודה. אנחנו נחזור כשהדברים יהיו מוחלטים וברורים, שייקח זמן להיערך אליהם, ויהיו משאבים כמו שצריך, כדי שנוכל לעשות את זה עד סוף השנה ולא נזגזג. מי שמזגזג זה משרד הבריאות".

"פתיחה של א' ו-ב' תבוא על חשבון כיתות אחרות"

קרן סבג בארי, מנהלת בית ספר יסודי באשדוד, הציגה תמונה אופטימית בהרבה. לדבריה, "אם נדרש להחזיר רק את כיתות א'-ב' בקפסולות ביום ראשון, אז אנחנו יודעים לעשות את זה. אבל אנחנו יודעים שזה לא ייגמר רק בכיתות האלה". היא ציינה: "אנחנו ממש מתגעגעים לילדים ולשגרה וליציבות שאנחנו יודעים לתת לילדים שלנו. נערכנו לפתיחת בתי הספר על פי שלושה מתווים, כמובן על פי מה שיידרש מאיתנו על ידי המשרד, כל מתווה שיינתן, נמצא את הדרך היצירתית לעשות".
7 צפייה בגלריה
בית ספר ניצני אשכול
בית ספר ניצני אשכול
"פתיחה של א' ו-ב' תבוא על חשבון כיתות אחרות". מועצה אזורית אשכול, ארכיון
(צילום: בראל אפרים)
7 צפייה בגלריה
קרן סבג בארי מנהלת בית ספר יסודי אשדוד
קרן סבג בארי מנהלת בית ספר יסודי אשדוד
"כל מתווה שיינתן, נמצא את הדרך לעשות". קרן סבג בארי מנהלת באשדוד
את מרגישה ש"מתעללים" בכם שכל יום יש מתווה חדש? "מתעללים זו מילה קשה ובהקשר של חינוך היא בלתי אפשרית לקבל אותה. בהחלט מאתגרים אותנו. אנחנו באמת נמצאים במציאות לא שפויה שמצריכה מכולנו לייצר כל פעם מחדש מדיניות אחרת. חשוב להבין שכל מערך החינוך בארץ מבין שבתי הספר הם עוגן חשוב עבור הילדים, ההורים והכלכלה. מדובר במחירים שכולנו נצטרך לשלם. אם נחזיר א' עד ג' בקפסולות זה יבוא על חשבון הלמידה מרחוק של ה' עד ו'. אני סומכת בעיניים עצומות על מי שיושב במשרד שלנו למעלה שיחשוב על כל הצדדים".
סיוון וידנפלד, מנהלת בעפולה, אמרה דברים דומים לסבג בארי. "אם כל בית הספר יצטרך לחזור בקפסולות זה עניין של כמה שבועות עד שנגייס כוח אדם למשימה הזאת. כיתות א'-ב' יוכלו לחזור ביום ראשון אם מדובר רק בהם", אמרה.
7 צפייה בגלריה
סיוון וידנפלד מנהלת בית ספר יסודי עפולה
סיוון וידנפלד מנהלת בית ספר יסודי עפולה
"החזרת כל בית הספר בקפסולות - עניין של שבועות". סיוון וידנפלד מנהלת בעפולה
7 צפייה בגלריה
אשקלון
אשקלון
"מכשירים את כל המתקנים ומחלקים לקפסולות". אשקלון, ארכיון
(צילום: AP)
וידנפלד ציינה כי "בבתי הספר אנחנו מאוד פרו-אקטיביים, אנחנו לא מחכים למתווה. כל מתווה שיימסר על ידי קבינט הקורונה ומשרד החינוך, אנחנו בבתי הספר יודעים לבצע אותו בצורה האיכותית והטובה ביותר". היא הדגישה: "אנחנו בבתי הספר כבר מכשירים את כל המתקנים, מחלקים את הילדים לקפסולות ועושים מיפוי צוות ההוראה".
- אתם נערכים ל-א', ב, ג ובסוף יביאו לכם את מתווה ד' "אנחנו עושים דברים לא משנה איזה מתווה יתקבל. יש עקרונות של הפעלת בית ספר שהם יעשו בכל מתווה שיתקבל. אני לא נערכת רק לשלושה מתווים, אני נערכת אל הלא נודע ואני מנסה להיות פרו-אקטיבית ולעשות את כל מה שאני יכולה. אנחנו מצמצמים את תוכנית הלימודים ומתמקדים בעיקר, עושים מיפוי רמזור לתלמידים כדי שנקבל אותם ונדע מה מצבם".