הזלזול הצה"לי בתקציבים הוביל לאובדן של מאות אלפי שקלים – ולחקירה פלילית: ביחידת ההונאה של המשטרה הצבאית (מצ"ח) חוקרים בימים אלה חשד שלפיו אזרחית הועסקה במשך שלושה חודשים לפחות כיועצת חיצונית בתוך מטה חיל האוויר ללא כל אישור העסקה או מכרז לחברה שממנה נשלחה. ל-ynet נודע כי קצין בדרגת אלוף-משנה וקצין בדרגת סגן-אלוף נחקרים בחשד לחריגה מסמכות והתרשלות.
החקירה נמצאת בעיצומה, וממצאיה הראשונים כבר הועברו לבחינת הפרקליטות הצבאית שתכריע בקרוב אם להגיש נגד שני הקצינים כתבי אישום. בחיל החליטו שלא להשעות את השניים מתפקידיהם חרף ההתנהלות החמורה המיוחסת להם. אחד מהקצינים אף קודם בשנה החולפת בתפקידו.
1 צפייה בגלריה
מטה חיל האוויר בקריה תל אביב
מטה חיל האוויר בקריה תל אביב
מטה חיל האוויר בקריה תל אביב
(צילום: יואב זיתון)
שמו של ראש מטה חיל האוויר לשעבר וכיום ראש אגף אסטרטגיה ואיראן במטכ"ל, אלוף טל קלמן, עלה בתחקירים שנערכו בחיל בנושא אולם יובהר כי הוא לא חשוד בדבר. לפי התחקירים, אלוף קלמן היה זה שאישר את העסקת היועצת בזמן אמת. בצה"ל סירבו להתייחס לפרטים, אך אישרו כי בנושא מתנהלת חקירה שממצאיה הועברו כאמור באחרונה לפרקליטות הצבאית.
תחילת הפרשייה ב-2017. בחיל האוויר נוהל אז פרויקט תקשובי שתכליתו לחזק ולייעל מערכים במטה החיל ובמערך ההגנה האווירית. במסגרת הפרויקט העסיק החיל אזרחים כיועצים חיצוניים. אחת מהם נשלחה על ידי חברת טכנולוגיה וניהול מידע מהגדולות בארץ. משימתה של היועצת הייתה ניתוח מערכות כהכנה לנדבכים בפרויקט.
ואולם, עם סיום עבודתה של היועצת, ביקשו בחיל האוויר להמשיך להעסיקה בחלק אחר של הפרויקט. לפי תחקיר שערך ראש מטה חיל האוויר הקודם, אלוף תומר בר, ראש המטה דאז קלמן אישר את העסקתה המחודשת של היועצת בהיקף של עד מיליון וחצי שקלים, והנחה קצין רלוונטי בדרגת אלוף-משנה "לתקצב ולטפל בנושא".
לחברה ניתן פטור ממכרז בגלל הסכום הנמוך יחסית של היקף העסקה, כך שהיה צריך לחדש את הפטור הישן מול הגורמים במנהל הרכש של משרד הביטחון. עלות עסקת היועצת: 222 שקלים לשעת עבודה. עסקה בסך של מיליון וחצי שקלים נחשבת לחסרת חשיבות בצה"ל ובפרט בחיל האוויר משום שפרויקטים מול חברות אזרחיות נאמדים בדרך כלל במיליארדי שקלים.
בחיל האוויר לא חיכו אפוא לאישור ממשרד הביטחון, והיועצת עבדה במשך כשלושה חודשים עד לבלימת העסקתה. "במנהל הרכש הורו לעצור את פתיחת החוזה החדש בטענה כי הפטור הנוכחי אושר בטעות היות ובשנת 2015, בעת אישור הפטור הקודם, הייתה הבנה שהפטור ההוא יהיה האחרון במסגרת הפרויקט", נכתב בתחקיר שערך ראש מטה חיל האוויר לשעבר אלוף בר.

מדיניות של חסכנות והתייעלות

במנהל הרכש במשרד הביטחון כעסו על התנהלות חיל האוויר והבעיה המביכה הגיעה עד לפתחו של ראש המנהל אבי דדון. המדיניות שהנהיג דדון הייתה של חסכנות והתייעלות: צמצום ככל הניתן של תופעת מכרזי היחיד כדי לעודד תחרות בין הספקים הפרטיים שמוכרים שירותים או מוצרים לצבא.
בעקבות גישתו המחמירה של דדון, חסכה מערכת הביטחון בשנה שבה טופל המקרה (2017) 43 מיליון שקלים ביחס ל-2,000 עסקאות שהוכנסו לקטגוריה של "ספק יחיד". דדון הבהיר לחיל האוויר כי הפטור הקודם במכרז שהוענק היה "החריג והאחרון" לפרויקט המתמשך, ולכן העסקתה של היועצת לא תאושר בתנאים אלה.
עבודתה של היועצת נקטעה וחיל האוויר נאלץ לשלם על השגגה לחברה הפרטית כחצי מיליון שקלים. "לא היה נכון לאשר את העסקת היועצת ללא הזמנה חתומה, גם אם העסקה הייתה המשך לנושא שהחברה עובדת בו כבר בחיל האוויר", הודו בתחקיר המסכם שבוצע במטה חיל האוויר.
עוד צוין בתחקיר המסכם כי "נכון היה להרים דגל על ידי הגורמים התקציביים בחיל האוויר ולעצור את העסקת היועצת עד לסגירת ההזמנה. גורמי הארגון בחיל האוויר, בהם סגן-אלוף ואלוף-משנה רלוונטיים, לא היו מודעים שהיועצת עובדת מבלי שסוכמה העסקתה והיו בטוחים שמעצם נוכחותה במטה חיל האוויר היא מועסקת מתוך חוזה שריר וקיים".
אלא שבנקודה זו, כך עלה בחקירת מצ"ח, חל חוסר דיוק בלשון המעטה: הנחקר בדרגת רב-סרן, שאמון במסגרת תפקידו על ניהול תקציבים, פנה למפקדיו בזמן אמת והתריע כי היועצת עובדת ללא אישורי העסקתה או הזמנה חתומה.
עו"ד עידן פסחעו"ד עידן פסח
עו"ד עידן פסח ממשרד קוזניץ, פסח ושות' שמייצג את אחד החשודים, מסר: "מחומר החקירה שנאסף בתיק עולה כי גורמים בכירים ביחידה התרשלו בתפקידם והובילו לבזבוז משאבים מיותר. מרשנו הוא שעמד בזמן אמת מול מפקדיו והתריע בפני מפקדים בכירים כי אין להמשיך ולהעסיק את היועץ החיצוני בהיעדר אישור מסודר ולאחר כלל הליכי המכרז המתנהל. אנו תקווה כי הפרקליטות הצבאית תשכיל להבין כי מרשנו פעל למעלה מן המצופה ממנו ותנקה אותו מכל חשד, ויפה שעה אחת קודם".
מדובר צה"ל נמסר בתגובה: "בנושא נפתחה חקירה שממצאיה הועברו לבחינת הפרקליטות הצבאית".