5 צפייה בגלריה
פעילות צה"ל מעבר לגדר סוריה
פעילות צה"ל מעבר לגדר סוריה
הצעירה חצתה באזור שבו גדר ישנה. הגבול עם סוריה
(צילום: יואב זיתון)
הצעירה הישראלית שהוחזרה לישראל ביום שישי לפנות בוקר חצתה לסוריה בתחילת החודש באזור מעלה גולני, שבו יש "גדר מתריעה" ישנה. הגדר סיפקה התרעה - אולם זו לא טופלה כראוי. כך עולה מהתחקיר הראשוני של אוגדת הבשן (210). צה"ל החליט שלא לנקוט צעדים אישיים או משמעתיים נגד מפקדים.
5 צפייה בגלריה
הישראלית על הגבול עם לבנון
הישראלית על הגבול עם לבנון
צולמה מהצד הלבנוני באוקטובר. הצעירה הישראלית בגבול לבנון
5 צפייה בגלריה
הישראלית על הגבול עם לבנון
הישראלית על הגבול עם לבנון
בצה"ל כינו אותה "עבריינית". הישראלית על הגבול עם לבנון
ב-1 בפברואר הגיעה הצעירה למג'דל שמס שבמורדות החרמון, בכוונה לחצות לסוריה. היא חצתה את הכפר טיפסה במדרון שמעליו עד שהגיעה לגדר מתריעה ישנה של צה"ל. הגדר האינדיקטיבית פעילה בחלקה - אך יש בה גם חלקים אחרים שבהם היא אינה פעילה.
הצעירה טיפסה במדרון עד למיקום שנקרא מעלה גולני, שם הגדר מסתיימת, אך החליטה לעבור את הגבול בחלק שבו עדיין יש גדר. היא טיפסה על הגדר, קצת מתחת למעלה גולני, והגדר נתנה התרעה לחמ"ל פלוגתי של גדוד המוצב ברמת הגולן. בחמ"ל לא דיווחו על כך - לא לגדוד, לא לחטיבה ולא לאוגדה. פה כנראה היה הכשל העיקרי.


עם זאת, בחמ"ל כן דיווחו לחמ"ל של תצפיתניות הצופות על האזור. הן הגיבו כראוי, אך לא זיהו את הצעירה בין הסלעים וסבך השיחים. כך הצליחה הצעירה להגיע לכפר הדרוזי-סורי חאדר.
מפקד בכיר בגזרה אומר: "מצאנו שגיאות ותקלות, אך לא מצאנו לנכון לטפל באופן אישי או משמעתי. לא היו שם כשלים משמעתיים או מבצעיים חמורים, אלא שגיאות ובעיות אובייקטיביות שמהן הפקנו לקחים. כתוצאה מזה אנחנו מעבים את המכשול ואת האיסוף המודיעיני בגזרה".
בצה"ל מציינים שהצעירה "עבריינית", וכבר ניסתה לחצות את הגבול כפי שפורסם - גם לעזה וגם לירדן. אתמול אף התברר כי בחודש אוקטובר, בימי מתיחות שיא עם חיזבאללה, היא נסעה בכביש הצמוד לגבול עם לבנון ותועדה מהצד הלבנוני. ישראל החליטה לסיים את הפרשה מהר, כדי למנוע מצב שבו האזרחית תנוצל על ידי חיזבאללה או האיראנים כדי לנסות לסחוט ויתורים מישראל בתמורה לשחרורה.
5 צפייה בגלריה
הצעירה הישראלית ביריחו
הצעירה הישראלית ביריחו
חיסוני ספוטניק ביותר ממיליון דולר. הצעירה הישראלית עם ילדים פלסטינים ביריחו
5 צפייה בגלריה
הצעירה הישראלית בג'יסר אזרקא
הצעירה הישראלית בג'יסר אזרקא
הצעירה בג'סר א-זרקא
לפי דיווחים זרים, בתמורה להשבת הצעירה הסכימה ישראל לממן ביותר ממיליון דולר רכישה של חיסוני "ספוטניק" מתוצרת רוסיה עבור סוריה. הדבר הובא לידיעתם של שרי הממשלה בישיבה שבה אישרו את פרטי העסקה, ובה גם נדרשו לחתום על הסכמי סודיות שאוסרים עליהם לדבר על פרטי העסקה. את החיסונים רוסיה תספק לסוריה, ואין מדובר בחיסונים ממלאי ישראלי ולא בחיסונים שיגיעו מהחברות "פייזר" ו"מודרנה" שעימם חתמה ישראל על חוזים. סוריה, מצידה, הכחישה את הדיווח.
במסגרת העסקה הסכימה ישראל להחזיר לסוריה שני רועי צאן, ולקצר באמצעות חנינה מהנשיא ריבלין את עבודות השירות שנגזרו על ניהאל אל-מקת ממג'דל שמס, אחותו של "זקן האסירים הסורים" שנידונה לשלוש שנות מאסר על תנאי בשנה שעברה לאחר שהורשעה במעקב וצילום של חיילי צה"ל בגבול.