4 צפייה בגלריה
חיסון קורונה פייזר בית חולים איכילוב תל אביב
חיסון קורונה פייזר בית חולים איכילוב תל אביב
חיסון פייזר. נשקלה האפשרות להתלונן נגד החברות
(צילום: AFP)
חברות ביטחוניות ישראליות פרטיות הציעו לממשלות זרות חיסוני קורונה של פייזר. כך נודע ל-ynet ול"ידיעות אחרונות". זאת, אף שהמדיניות המוצהרת של פייזר היא שהחברה מנהלת משא-ומתן לרכישת החיסונים רק עם ממשלות ולא עם חברות פרטיות או חברות תיווך.
התלונה הראשונה על החברות הישראליות הגיעה למשרד הבריאות מפייזר עצמה, והתברר ששתי החברות כבר שלחו טיוטות הסכמים למדינות הזרות, עם דרישה לחתום על הסכמי סודיות לפני השלמת העסקאות. בעקבות זאת בדקו לאחרונה במשרד אם ההצעות של שתי החברות התבססו על מלאי החיסונים שישראל רכשה או על חיסונים ממקור אחר. על פי גורמים המעורבים בפרשה, נציגי משרד הבריאות אף שוחחו עם בעלי החברות וקיבלו מהם הסברים, כשבין היתר נשקלה האפשרות להגיש תלונות במשטרה נגד שתי החברות.
4 צפייה בגלריה
חיסון קורונה פייזר בית חיל האוויר הרצליה
חיסון קורונה פייזר בית חיל האוויר הרצליה
חיסון קורונה פייזר בית חיל האוויר הרצליה
(צילום: עידו ארז)
החברה הראשונה היא חברת MTS, שבראשה עומדים בין היתר אלוף-משנה (מיל') רועי בארי, שבתפקידו האחרון שימש מפקד מחוז דרום בפיקוד העורף, וניצב-מישנה בדימוס רון גרטנר, שבתפקידו האחרון שירת כקצין אג"מ במשטרה. מדובר בחברה פרטית שמשרדיה נמצאים בהרצליה, ובאתר האינטרנט שלה מצוין כי היא מספקת "פתרונות ביטחון ושירותים במספר תחומים עבור לקוחות בכל רחבי העולם". עוד עולה מהאתר כי בתקופת משבר הקורונה החברה עסקה גם באספקה של ציוד רפואי, כמו מסכות, כפפות, מדי חום וציוד סטריליזציה, אם כי נראה שעיקר עיסוקה הוא בייעוץ בתחום הביטחון.
על פי החשד, MTS הציעה לממשלת שווייץ, באמצעות חברה שווייצרית, אספקה של שלושה מיליון מנות חיסון לקורונה. גורמים המעורבים בפרשה סיפרו שההצעה הועברה לממשלת שווייץ ב-15 במרץ השנה. ב-4 באפריל נפגשו נציגי משרד הבריאות עם בעלי החברה, ואלה סירבו לגלות מה מקור החיסונים שהציעו לספק לשווייצרים. מהחברה נמסר בתגובה: "חברת MTS הינה חברה מובילה בתחום ניהול פרויקטים וניהול מצבי חירום. החברה בחנה אפשרות לשיתוף פעולה עם חברה שווייצרית בנוגע לאספקת חיסונים באירופה, בכפוף למדיניות ההפצה של חברת פייזר באמצעות מפיץ מוסמך מטעמם. בפועל הנושא ירד מהפרק כעבור זמן קצר ולא בוצעה שום עסקה".
4 צפייה בגלריה
חברת M.T.S החברה החשודה כי הציעה לממשלות זרות חיסוני קורונה של פייזר
חברת M.T.S החברה החשודה כי הציעה לממשלות זרות חיסוני קורונה של פייזר
הלוגו של חברת MTS
החברה השנייה היא חברת CDD שבראשה עומד אדם שוסטר. גורמים המעורבים בפרשה סיפרו כי משרד הבריאות גילה שב-19 במרץ הציע שוסטר לממשלות צרפת והולנד מכירה של 30 מיליון מנות חיסון. משוסטר נמסר בתגובה: "החברה שמוזכרת בפנייה נסגרה לפני כשנתיים והיא לא קשורה לשום פעילות בתחום החיסונים. בנוסף, אין אף עסקת חיסונים שנחתמה או שבוצעה על-ידי". שוסטר הכחיש תחילה כי נעשה בירור בעניינו, אך לאחר שעומת עם העבודה שנציגי משרד הבריאות נפגשו עימו בביתו, הוא הסביר: "ב'פגישה' לא היה מאומה והיא ארכה דקות בודדות. אנשי משרד הבריאות הלכו כלעומת שבאו לאחר שהבינו שמדובר בטעות מוחלטת".
ממשרד הבריאות נמסר בתגובה: "בעקבות מידע שהתקבל בתחילת חודש אפריל לגבי חשד שחיסונים נמכרים על-ידי חברות פרטיות בארץ לממשלות שונות באירופה, האגף לאכיפה במשרד פתח בבדיקה הכוללת תחקור של שתי חברות ישראליות המעורבות. החברות הודיעו שהם אכן היו במגעים עם ממשלות זרות ועם נציגים של חברת פייזר לצורך מכירה של חיסונים. בירור מול חברת פייזר העלה שהחברות לא מאושרות ולא מוכרות להם. גם מדינה אירופית הודיעה שהיא אינה מקבלת חיסונים מחברות פרטיות. החברות הישראליות לא רצו לספר מה מקור החיסונים שיש בידם לכאורה, וכן הודיעו שזה לא מהמלאי של החיסונים בישראל.
"יודגש כי המלאי הלאומי של חיסונים נגד נגיף קורונה נמצא בתנאים הנכונים במחסני חברת סלא, וההקצאות והוצאת החיסונים לקופות ולגורמים המחסנים נעשה אך ורק באישור משל"ט משרד הבריאות, על פי תוכנית הקצאת חיסונים מדי שבוע, תוך פיקוח על הביצוע. לא הייתה שום הקצאת חיסונים לחברות פרטיות. עוד יצוין כי אסרנו על החברות לעסוק בתחום".