2 צפייה בגלריה
חיסון קורונה בשיבא
חיסון קורונה בשיבא
"זו האוכלוסייה הפגיעה ביותר". תחילת מבצע החיסונים בבתי האבות
(צילום: AFP)
חשיפת "ידיעות אחרונות": משרד הבריאות החליט לא לחסן בשלב זה מחלימים מקורונה, בשל מחסור במידע ובנתונים וחשש מפני תופעות לוואי. ואולם למרות ההנחיה, קשישים השוהים בבתי אבות ושחלו במחלה דווקא קיבלו את הזריקה.
על פי נתוני משרד הבריאות, עד כה חוסנו 219 אלף בני אדם בבתי האבות - מתוכם 66 אלף במנה השנייה. ההערכה במערכת הבריאות היא כי רבים מהדיירים שחוסנו הם מחלימים, ובהם גם כאלה שהיו מודעים לכך שהחלימו מהמחלה. הסיבה לכך, כפי שהסבירו גורמים במערכת הבריאות, היא "קושי לוגיסטי" בהפרדת המחלימים מאלה שלא חלו. בנוסף, נטען שקיימת בעיה במהימנות הבדיקות שבוצעו, בעיקר בתחילת המגפה.
2 צפייה בגלריה
גליה רהב
גליה רהב
"חוסר ההיגיון בבתי אבות הגיע לכך שרוצים לחסן אנשים שעכשיו החלימו". פרופ' רהב
(צילום: דנה קופל)
יש לציין כי ביום חמישי קיימה ועדת התעדופים של משרד הבריאות ישיבה נוספת, והוחלט בה לא לשנות את המדיניות הקיימת ולדבוק בזו שאינה מאשרת חיסון למחלימים.
אחרי מאות התפרצויות קטלניות וכשלים במערך הבדיקות, עכשיו כאמור מתגלה כי גם במבצע החיסונים הקשישים בבתי האבות, שנמצאים בקבוצת סיכון, עלולים לשלם בבריאותם. בני משפחה של דיירים, שחשבו שסוף-סוף יוכלו לנשום לרווחה נוכח החיסונים, מודאגים מכך שהם ייפגעו שוב.
"אימי בת ה-90 דמנטית ומתגוררת במחלקה סיעודית בבית אבות", מספר עודד. "היא נדבקה לפני כמה חודשים בבית האבות, והייתה מאושפזת במרכז רפואי גריאטרי בתוך המוסד, כך שאין ספק שהם היו מודעים לכך שהייתה חולה. לא מזמן הגעתי לבית האבות להאכיל אותה, כפי שאני עושה מדי יום, וראיתי שמחסנים את כל הדיירים. האח הראשי במחלקה הסיעודית הסביר לי שהוא מחסן אותה נגד קורונה. לא ידעתי שיש הוראה לא לחסן אנשים שחלו, כך שלא התנגדתי. חששתי שתחלה בפעם השנייה, ולכן אפילו שמחתי שתחוסן. אני לא יודע איך להגיב לבשורה שיכול להיות שזה מסוכן עבורה. המצב קטסטרופה".
אלירן גולוד, מנכ"ל עמותת משפחות הקשישים בבתי האבות, אומר: "בני משפחה סיפרו לי שהצוותים הגיעו לחסן את יקיריהם בשעות הערב, כאשר הקשישים כבר במיטה. מדובר באנשים שלא תמיד יכולים להגן על עצמם, ולכן דווקא במוסדות האלה ההנחיות היו צריכות להיות ברורות. מדובר באוכלוסייה הפגיעה ביותר. כואב לי על בני המשפחה המודאגים שייאלצו שוב לחיות באי-ודאות עד שנבין אם נגרם נזק לקשישים".

לדברי פרופ' גליה רהב, מנהלת היחידה למחלות זיהומיות במרכז הרפואי שיבא, יש לעשות הבחנה בין הקבוצות השונות בבתי האבות. "בתקופה האחרונה היו המון התפרצויות שם", אומרת פרופ' רהב, החברה בוועדת התעדופים של משרד הבריאות. "בבית אבות שהייתה בו התפרצות לאחרונה לא מחסנים, אבל אם יש בית אבות שחיסן מנה ראשונה ולא הייתה התפרצות, אז כן מחסנים במנה שנייה. יש בעיות לוגיסטיות ויש בעיות שאינן לוגיסטיות. אנחנו בדיון אם חיסון מחלימים הוא מסוכן או לא. כבר היו שני מקרים שראינו תופעה דלקתית קשה בקרב מחלימים, וגם בעולם היו תופעות דומות".
"בגדול, אנחנו לא רוצים לחסן כרגע מחלימים", הוסיפה. "לא הסכמנו לחסן המון אנשי צוות רפואי שהחלימו ורצו לקבל זריקה. באופן אישי אני לא בעד לחסן מחלימים, אבל צריך לציין שבבתי האבות קשה לדעת מי מחלים ומי לא. חוסר ההיגיון שם הגיע למצב קשה, שרוצים לחסן אנשים שעכשיו החלימו".
תגובת משרד הבריאות: “ההנחיה העקרונית היא שאין לחסן בשלב זה מחלימים, בגלל הצורך בתעדוף החיסונים לאנשים שלא חלו. קיימת החרגה לגבי דיירי בתי אבות, בשילוב של שתי סיבות: מדובר בקבוצת סיכון מוגברת, וייתכן שתחלואה בעבר לא ייצרה הגנה מספקת; ומבחינה לוגיסטית, מאוד מסובך להגיע כמה פעמים לאותו מוסד אם התעדוף לגבי מחלימים ישתנה”.
מהעמותה לגריאטריה בישראל נמסר כי המוסדות הגריאטריים נערכו באופן מהיר ליישום תהליך החיסונים ופעלו על פי הנחיות משרד הבריאות.
לאחר פניית ynet ו"ידיעות אחרונות", ולאחר שאישר כי מחלימים בבתי האבות מתחסנים באופן חריג, הודיע המשרד כי "הוחלט לאחר דיון כי מחלימים מקורונה אשר קיבלו מנת חיסון ראשונה לא יקבלו את השנייה, זאת משום שהחלימו ואין צורך במנה נוספת". יובהר כי על פי נתוני משרד הבריאות עד כה חוסנו 66 אלף דיירי בתי אבות במנה השנייה, ובהם גם מחלימים רבים.