הרפובליקה של מרכז אפריקה הודיעה היום (ב') שרוסיה ורואנדה שלחו מאות לוחמים למדינה, בעקבות ניסיון הפיכה לקראת הבחירות שיהיו בשבוע הבא.
ממשלת הרפובליקה, מדינה חסרת יציבות ואחת העניות בעולם, האשימה בסוף השבוע את הנשיא לשעבר פרנסואה בוזיזה בניסיון הפיכה - בעזרת שלושה ארגוני מורדים. לפי הממשלה כוחות המורדים החלו להתקדם לעבר הבירה בנגי, אך ניסיון ההפיכה כשל. כוחות האו"ם הפועלים ברפובליקה הודיעו בשבת שהמורדים נבלמו, והמצב נמצא בשליטה.
דובר הממשלה ברפובליקה של מרכז אפריקה מסר כי רוסיה "שלחה כמה מאות חיילים ונשקים כבדים" למדינה, במסגרת הסכם שיתוף הפעולה בין המדינות. "גם רואנדה שלחה כמה מאות גברים שנמצאים בשטח והחלו להילחם", אמר דובר הממשלה.
5 צפייה בגלריה
נשיא רוסיה ולדימיר פוטין מסיבת עיתונאים שנתית מקוונת
נשיא רוסיה ולדימיר פוטין מסיבת עיתונאים שנתית מקוונת
נשיא רוסיה ולדימיר פוטין. "שלח מאות חיילים להילחם באפריקה"
(צילום: AP)
משרד ההגנה ברואנדה אישר את הודעת הרפובליקה. רואנדה מסרה שהמהלך הוא בתגובה לתקיפת אנשיה בכוחות האו"ם על ידי המורדים שתומכים בבוזיזה, ששלט ברפובליקה מ-2003 עד 2013. רואנדה לא הוסיפה פרטים על פעילות הכוחות בשטח, אך ציינה שהם יסייעו "להבטיח שהבחירות הכלליות שיהיו ביום ראשון יהיו בטוחות ולא אלימות".
הקרמלין לא אישר את ההודעה על שליחת החיילים, ומסר שהוא עוקב אחר המשבר במדינה האפריקנית. "בוודאי שאנחנו עוקבים אחר המצב ומנתחים אותו", אמר דמיטרי פסקוב, הדובר של הנשיא ולדימיר פוטין. הוא תיאר את המשבר ברפובליקה של מרכז אפריקה כ"סיבה לדאגה גדולה". גם במשרדי החוץ וההגנה של רוסיה לא אישרו שכוחות נשלחו למדינה האפריקנית.
5 צפייה בגלריה
חיילים מאבטחים את נשיא הרפובליקה של מרכז אפריקה פוסטן ארקנז' טואדרה עצרת בחירות
חיילים מאבטחים את נשיא הרפובליקה של מרכז אפריקה פוסטן ארקנז' טואדרה עצרת בחירות
נשיא הרפובליקה של מרכז אפריקה בעצרת בחירות
(צילום: AFP)
בימי ברית המועצות מוסקבה תמכה בכמה מדינות באפריקה. ממשל פוטין מנסה בשנים האחרונות להגביר את השפעתה של רוסיה ואת קשריה ביבשת. בשנתיים האחרונות גברה הפעילות הכלכלית והדיפלומטית של רוסיה ברפובליקה של מרכז אפריקה. מוסקבה עוזרת לחברות רוסיות לנצל את מאגר המינרלים באזור - במיוחד זהב ויהלומים.
חברות אבטחה פרטיות רוסיות מאבטחות את נשיא הרפובליקה, פוסטן ארקנז' טואדרה, ומאמנות את כוחות הביטחון המקומיים. לפי דיווחים, בכמה ארצות ביבשת פועלים שכירי חרב מטעם החברה הצבאית הפרטית "ואגנר", שמזוהה עם הקרמלין. לפני כשנתיים נרצחו ברפובליקה שלושה עיתונאים רוסים, שהגיעו כדי לחקור אם מדובר בשכירי חרב או באנשי צבא.