ראש הממשלה נפתלי בנט קרא לבני הנוער להתחסן נגד הקורונה ב"מרוץ נגד הזמן", וכדי לאפשר להם לקבל את הזריקה לפני המועד האחרון של מתן המנה הראשונה ב-9 ביולי, מתחמי חיסונים רבים ברחבי הארץ נפתחו גם במהלך השבת. זאת בניגוד לשבת שבעברה, שבה הם נותרו סגורים ברובם ורק מעטים מבני הנוער קיבלו את מנת החיסון של פייזר.
4 צפייה בגלריה
בני נוער מתחסנים
בני נוער מתחסנים
בני נוער מתחסנים
בשבת שעברה התחסנו 2,176 ישראלים בלבד היות שרק מרכזי חיסונים מעטים פעלו ביום זה - והפעם הודיע משרד הבריאות כי מרכזי חיסון רבים יהיו פתוחים ברחבי הארץ. בין היתר מדובר במרכזי חיסון בירושלים, תל אביב, חיפה, חולון, בת ים, כפר סבא, חדרה, נתניה, נצרת, ראשון לציון, מודיעין, נהריה, סכנין, טמרה, כפר קאסם, ראשון לציון, אשדוד, שגב שלום, עראבה, שפרעם, כפר כנא, ירכא ועין קניא שבצפון רמת הגולן.
בביקור שערכנו באחד המתחמים שפתחה השבת קופת החולים כללית בחולון, ראינו הורים רבים שהגיעו לחסן את ילדיהם. "זה חשוב למען המאמץ של כולם", אמר אחד האבות שהגיע עם ילדו למתחם.
אגם, בת 14 שהגיעה גם היא עם אביה למקום, סיפרה: "פחדתי להתחסן. פחדתי שיכאב לי אבל עכשיו אני רואה שזה כלום ולא כואב". אגם פנתה לבני גילה: "כדאי לכם להתחסן בשביל שנשמור על עצמנו".
אביה של אגם, יוסי, סיפר כי לא הגיע למתחם בשבת מתוך דחיפות מסוימת, אך הודה: "רצינו לסיים עם זה כי הייתה התלבטות. אנחנו ההורים התלבטנו היות ששמענו שיש חשש מדלקת שריר הלב, אז חשבנו על זה אבל החלטנו שהסיכון הוא נמוך מאשר לחלות, ושלא נדע מה יקרה לה. אני חושב שצריך להתחסן, כולם צריכים להתחסן".
צבי שטיירמן, שהביא את בנו בן ה-13 להתחסן, שיתף: "אני חושב שהסיכון בחיסון הוא נמוך, והחיסון הוא טוב גם אישית לילד וגם לכלל האוכלוסייה, כדי שתהיה חסינות עדר לכולם. העלייה בתחלואה עודדה את הרצון לחסן את הילד, אנחנו רוצים לתרום למאמץ של כולם. צריך שכולם יהיו מחוסנים וכך זה יעלים את בעיית הקורונה. הבן שלי לא חשש להתחסן, הוא היה בסדר גמור עם החיסון, רק התעצל לקום בבוקר, זה הכול".
4 צפייה בגלריה
בני נוער מתחסנים
בני נוער מתחסנים
"הסיכון בחיסון נמוך מזה של המחלה". מתחסנים בחיפה, גם בשבת
(צילום: שמיר אלבז)
הילי הבר, בת 12, הגיעה עם הוריה מירב וניר, והאחים הצעירים. האם אמרה כי לא הייתה שלמה עם ההחלטה לחסן. "יש חששות להתחסן, ויש חששות שלא להתחסן. בסופו של דבר אנחנו כאן, וזה בלחצים כבדים של בעלי. הוא אחראי, לטוב ולרע. התייעצנו והחלטנו שזה הדבר הנכון לעשות - להתחסן".
דרור וייס, בעוד חודש בן 15, סיפר שהוא מהאחרונים בקרב חבריו שהגיעו להתחסן. "הולכים להתחסן כדי לא להידבק בקורונה", אמר בפשטות, "נכון, יש דיבורים על התופעות לוואי, אבל זה לא ממש רציני ולא מרתיע. צריך להתחסן". אמו, איריס, שיתפה כי היא חוששת יותר ממנו.
4 צפייה בגלריה
בני נוער מתחסנים
בני נוער מתחסנים
"הילד לא חשש, רק התעצל לקום בבוקר"
(צילום: שמיר אלבז)
4 צפייה בגלריה
בני נוער מתחסנים
בני נוער מתחסנים
ההורים חוששים יותר מהילדים. הנוער מתחסן
אחראית מתחמי חיסוני ילדים במחוז תל אביב, אילנית אקב, אמרה כי ההחלטה לפתוח את המתחם בשבת נועדה להעלות את כמות המתחסנים ולאפשר למטופלים "יותר אופציות" להתחסן, עבור מי שלא יכול לעשות זאת במהלך השבוע.
"הסברנו למטופלים את חשיבות המבצע, את המטרה להעלות את כמות המתחסנים והילדים המתחסנים", ציינה, "נשלחו הודעות טקסט ונעשו שיחות לאוכלוסיית יעד כדי שיבואו. אנשים מגיעים בקצב שלהם, יש פה מספיק מתחסנים ומספיק מחסנים ואנחנו מצפים שיבואו".
במוקדי החיסון של קופת חולים כללית במחוז חיפה והגליל המערבי התחסנו משעות הבוקר כמעט 200 ילדים ובני נוער בגילאי 16-12. בחיפה פעלו שני מוקדים, וגם בנהריה, בסכנין ובטמרה.
במרפאת רש שבמרכז הכרמל המתין למחוסנים צוות אחיות, רופא ואנשי מנהלה. האחות אתי פינטו, העובדת במרכז בריאות הילד במרפאה, סיפרה כי בשעתיים הראשונות מאז שנפתח המוקד הגיעו כ-20 בני נוער עם הוריהם. "המספרים מעודדים", אמרה, "כללית פותחת מתחמים נגישים וזמינים וחשוב מאוד שכולם יגיעו להתחסן. זה יעזור לנו להמשיך באורח החיים הנורמלי, בחיים רגילים שכולנו רוצים, למגר את התחלואה ולהוביל לכך ששנת הלימודים תיפתח כסדרה בספטמבר.
"יש מעט חששות בקרב ההורים, אבל אנחנו מסבירים שהחיסון נבדק מבחינה מדעית, מבחינת הבטיחות שלו", הוסיפה פינטו, "בארה"ב חוסנו כבר יותר מ-3 מיליון בני נוער. אנחנו מעודדים להתחסן. בעקבות ההתפרצויות של השבועות האחרונים, ההורים מבינים שהדרך היחידה להגן על הילדים היא לחסן אותם".