3 צפייה בגלריה
מתפללים בבתי הכנסת עם התו הירוק
מתפללים בבתי הכנסת עם התו הירוק
מתפלל בבית כנסת עם תעודת חיסון
(צילום: AFP)
משרד הבריאות הודיע אתמול (ראשון) באופן רשמי כי החל מהשבוע הבא יוצבו בדיקות מהירות בכניסה למקומות הדורשים תו ירוק – אך טרם פרסם באופן רשמי מתווה מסודר בנושא, וברקע סימני שאלה רבים.
"בהתאם לסיכום בין שר הבריאות יולי (יואל) אדלשטיין, מנכ"ל המשרד פרופ' חזי לוי וממונה הקורונה פרופ' נחמן אש, סוכם כי החל מיום ראשון הקרוב מערך הבדיקות המהירות ייכנס לתוקף", נמסר היום מהמשרד. "מתווה הבדיקות המהירות צפוי לשמש לטובת כניסה לפעילויות תו ירוק, כפעולה משלימה לכניסת מחוסנים ומחלימים, באופן המופרד מבדיקות ה-PCR (הבדיקות הרגילות, א"י) הלאומיות. כניסה לפעילויות תו ירוק תתאפשר למחוסנים, מחלימים ולאנשים שהציגו בדיקה שלילית מבדיקה מהירה שנערכה במקום בלבד".
עוד הדגישו במשרד כי בניגוד לטענות קודמות, לא ניתן יהיה להגיע לאתרים עם אישור של בדיקות שליליות שלא נעשו במקום (בקופות החולים או במוקדי פיקוד העורף, לדוגמא). כאמור, משרד הבריאות עוד לא פרסם את כל הפרטים באופן רשמי, אך כפי הנראה כעת, כך צפוי לפעול מערך הבדיקות המהירות.
3 צפייה בגלריה
בדיקה מהירה קורונה
בדיקה מהירה קורונה
בדיקה מהירה לקורונה. ארכיון
(Ellume Health)
למי מיועדת הבדיקה? הבדיקה מיועדת לכל מי שלא התחסן או שאינו מוגדר מחלים ואין לו תו ירוק ובהם גם בני 16 ומטה. זהו הציבור העיקרי שאליו מיועדות הבדיקות.
תוך כמה זמן מתקבלת תוצאה? עד 15 דקות. בבדיקות מסוימות תוצאה עשויה להתקבל תוך דקות ספורות אך על פי רוב, תוצאה סופית של הבדיקה צפויה להתקבל עד 15 דקות לאחר ביצועה.
איפה הבדיקות יתקיימו? בשלב זה עוד לא ברור באיזו פריסה הבדיקות יהיו זמינות ומה יהיה קצב הגידול בזמינות שלהן, אך הבדיקות המהירות מיועדות לכל אתרי התו הירוק ובהם חדרי כושר ומועדוני ספורט, אירועי ספורט ותרבות, מסעדות וברים וככל הנראה גם מועדונים, לכשייפתחו.
3 צפייה בגלריה
בדיקת קורונה מתחם היבדק וסע מד"א מזרח ירושלים
בדיקת קורונה מתחם היבדק וסע מד"א מזרח ירושלים
בעלי תוצאות חיוביות יופנו למתחמי בדיקות
(צילום: AFP)
כמה זה יעלה? בשלב זה עוד לא ברור מה יהיה מחירה הסופי של הבדיקה. בהודעת משרד הבריאות אתמול נמסר כי "משרד הבריאות מקדם עבודה משותפת עם משרדי האוצר והכלכלה על מנת לבחון את הדרך לאפשר שמירה על רמת מחירים נאותה לבדיקות המהירות". לדבריו של ראש מטה מגן ישראל, תומר לוטן, "על הנייר הבדיקות עולות בין 80-50 שקלים. אנחנו מעריכים שככל שהמיזם יימשך המחירים ירדו וננקוט פעולות כדי לוודא זאת, אך ייתכן שזה ייקח זמן".
לכמה זמן הבדיקה תקפה? לוטן השיב כי "רק לאותו אירוע שבמסגרתו מתבצעת הבדיקה ולא לאירועים עתידיים. אנחנו בוחנים בהמשך הרחבה של תוקף הבדיקה באמצעות מוקדים נוספים עד ל-48 שעות".
האם מחלימים שלא התחסנו חייבים בבדיקה מהירה? לא. אין תהליך של שלילת תו ירוק ממי שיש לו.
מי אחראי על הזמנת הבדיקות? בתי העסק השונים יוכלו להזמין ספקי בדיקות מהירות שאושרו וייכללו ברשימה שתפורסם באתר משרד הבריאות.
האם בעלי העסקים יחויבו בהזמנת הבדיקות? לא.
מה עושים אם קיבלתי תוצאה חיובית? מי שקיבל תוצאה חיובית בבדיקה המהירה יחויב בבידוד באופן מיידי, ובביצוע בדיקת קורונה רגילה (PCR) בקופת החולים שבה הוא חבר, או באחד ממוקדי הבדיקות של פיקוד העורף. הבדיקה הזו תכריע אם הוא חיובי, מחויב בבידוד ומוגדר כחולה מאומת.
על איזה סוג של בדיקה מדובר? "יש בדיקות מהירות מסוגים שונים, ובהן PCR, בדיקות לגילוי אנטיגן ובדיקות לגילוי נוגדנים", מסביר פרופסור יהודה אדלר, יועץ לענייני קורונה בראשון לציון והרצליה. "יש הרבה חברות והרבה בלבול. במשך תקופה מאוד ארוכה לא היו בדיקות עם אמינות מספיק גבוהה, אך כיום משרד הבריאות אשר לשימוש מספר חברות ובדיקות, בדגש על בדיקות אנטיגן".
 פרופ' יהודה אדלר פרופ' יהודה אדלר
מדוע הבדיקות המהירות נחוצות? "הבדיקות נחוצות בדגש על האתר שבו מתבצעת הבדיקה כדי לקבל החלטות קליניות מהירות, למשל בבית חולים. מישהו מאושפז שמפתח סימנים ורוצים לדעת אם לטפל או לבודד, או מקרה של יולדת שמגיעה באופן דחוף. גם במקומות כמו אולמות, מקומות עבודה ובתי ספר, שאין חובה להתחסן כדי להיכנס אליהם, הבדיקות נחוצות".
פורסם לראשונה: 22:34, 14.03.21