8 צפייה בגלריה
משלחת החילוץ הישאלית הגיעה למיאמי
משלחת החילוץ הישאלית הגיעה למיאמי
הקהילה היהודית מכינה עצמה לאובדן 34 מחבריה. המשלחת הישראלית מגיעה לאזור הבניין
(צילום: AFP)
צוות של פיקוד העורף נחת אתמול (יום ראשון) במיאמי יחד עם שר התפוצות נחמן שי, ויצא מיד לאתר קריסת בניין "שאמפליין" בסרפסייד הסמוכה לעיר. לבושים במדי צה"ל, עם דגל ישראל על הדש, התקבלו החיילים במחיאות כפיים - למרות התחושה הכללית של אובדן תקווה למצוא ניצולים מבין הנעדרים הרבים. המשלחת זכתה לתשומת לב מיוחדת גם מראש העירייה, ראש המחוז ומושל פלורידה - שהדגישו את החשיבות שרואות המשפחות היהודיות בנוכחות הצוותים הישראליים במקום.
המשלחת הישראלית כוללת מהנדסים בעלי ניסיון בטיפול במקרי הרס של מבנים בקנה מידה עצום, אם כי ספק אם אפילו הם נתקלו אי פעם במה שראו כשהגיעו לשדרות קולינס שבסרפסייד. "זו זוועה בלתי נתפסת", אמר אחד מחברי המשלחת, "אני אדם אופטימי מטבעי, אבל אני לא רואה איך אנחנו מוצאים כאן מישהו חי. בכל מקרה, הגענו לכאן לעשות את כל מה שאפשר, ונעשה זאת".

8 צפייה בגלריה
משלחת החילוץ הישאלית הגיעה למיאמי
משלחת החילוץ הישאלית הגיעה למיאמי
ראש המחוז מצפה לניסים. המשלחת הישראלית
(צילום: AFP)
8 צפייה בגלריה
משלחת החילוץ הישאלית הגיעה למיאמי
משלחת החילוץ הישאלית הגיעה למיאמי
"מפקד הצוות אמר למשפחות שאנשי החילוץ של המחוז עשו את הדבר הנכון". אנשי פיקוד העורף
(צילום: AFP)
8 צפייה בגלריה
 "כשאנחנו חוזרים בידיים ריקות, גם לנו קשה". המחלצים בהריסות הבניין
 "כשאנחנו חוזרים בידיים ריקות, גם לנו קשה". המחלצים בהריסות הבניין
"כשאנחנו חוזרים בידיים ריקות, גם לנו קשה". המחלצים בהריסות הבניין
(צילום: רויטרס)
נכון להלילה עומד מספר ההרוגים באסון על תשעה, אך מספר הנעדרים עומד על 150 - ובשל הזמן הרב שעבר מאז הקריסה, שהתרחשה בלילה שבין רביעי לחמישי, הסיכויים למצוא ניצולים בין ההריסות אפסיים.
בסוכנות הידיעות רויטרס ציינו כי מבין צוותי החיפוש שפועלים בסרפסייד, המשלחות שהגיעו מישראל וממקסיקו חשובות במיוחד - שכן "הישראלים מגיעים מאומנים ממלחמות, והמקסיקנים מאסונות טבע". מלבד קהילה יהודית גדולה, באזור ישנה גם קהילה אמריקנית-לטינית משמעותית - וגם קרובי המשפחה של הגברת הראשונה של פרגוואי נמנים עם הנעדרים.
גורמים מקומיים אמרו לרויטרס כי לצוותים מישראל וממקסיקו יש תפקיד חשוב גם בגלל השמירה על רעננות כוח האדם שמבצע את החיפושים, וכי הנוכחות של כוחות בינלאומיים היא גם סמלית - שכן הם עשויים להעניק נחמה מסוימת, במיוחד לקהילה היהודית המקומית. מושל פלורידה רון דה-סנטיס אמר כי "קיבלנו צוות קטן מישראל. הרבה משפחות שיקיריהן נעדרים רצו בכך".
8 צפייה בגלריה
דניאלה לוין קווה ונחמן שי
דניאלה לוין קווה ונחמן שי
תמיכתו משמעותית לקהילה היהודית. השר שי עם ראש מחוז מיאמי-דייד
(מתוך הטוויטר של דניאלה לוין קווה)
8 צפייה בגלריה
הטלפון של סבא וסבתא הנעדרים התקשר יותר מ-30 פעמים. ההריסות ליד מיאמי
הטלפון של סבא וסבתא הנעדרים התקשר יותר מ-30 פעמים. ההריסות ליד מיאמי
הטלפון של סבא וסבתא הנעדרים התקשר יותר מ-30 פעמים. ההריסות ליד מיאמי
(צילום: AFP)
ראש עיריית סרפסייד, צ'ארלס בורקט, ציין כי אנשי המשלחת הישראלית נועדו עם משפחות הנעדרים. "המשפחות רצו לדעת אם המשלחת הישראלית חושבת שהצוות של מחוז מיאמי-דייד עשה את הדבר הנכון", אמר בורקט. "המפקד מהצוות הישראלי לא היסס, הסתובב ואמר - 'הם עשו בדיוק את הדבר הנכון'".
ראש מחוז מיאמי-דייד, דניאלה לוין קאווה, אמרה ל-ynet ו"ידיעות אחרונות": "אנחנו מודים מעומק ליבנו לצוותים שמגיעים מישראל. אלה המומחים הגדולים יותר בעולם, והם עשו בעבר דברים שאפשר להגדיר כניסים. אנחנו מתפללים לניסים עכשיו". ראש המחוז גם הודתה לשר שי, ואמרה כי תמיכתו "משמעותית מאוד לקהילה היהודית שנפגעה בטרגדיה הזו".
המשלחת הישראלית כוללת בין היתר קצינים שינסו לעזור לקהילה היהודית המקומית המגובשת והשבורה, שנכון לעכשיו מכינה את עצמה לאובדן של 34 מחבריה. לאחר ההערכה הראשונית, יוחלט במשרד הביטחון אם לשגר לארה"ב משלחת נוספת.
חברי צוות החילוץ המקסיקני מכונים בארצם "טופוס" - חפרפרות - ונחשבים לגיבורים. הם השתתפו בחילוץ אנשים מהריסות באסונות ברחבי העולם, כולל אחרי הפיגועים במגדלי התאומים ב-11 בספטמבר 2001. חברי היחידה, שהוקמה אחרי רעידת האדמה שזרעה הרס במקסיקו סיטי ב-1985, ידועים כחסרי פחד וכמי שמסכנים את חייהם כדי לעזור לאחרים - ובין היתר השתתפו בחילוצים גם בהאיטי, בנפאל ובפיליפינים.

מתיחות עם המשפחות: "חוסר אונים"

בתוך כך, לוין קאווה הודיעה שמשפחות הנעדרים וההרוגים יוכלו לבקר באתר הקריסה. "זה יהיה אירוע פרטי מאוד", הדגישה. "אנו עובדים מול המשפחות, ותהיה אפשרות לביקור".
שלשום נפגשו האחראים על צוותי החיפושים עם משפחות הנעדרים שממתינות במלון גראנד ביץ'. הפגישה הייתה קשה, ובמהלכה התלוננו המשפחות על כך שהן כמעט לא מקבלות עדכונים - כמו גם על הקצב האיטי מאוד שבו מתנהלים החיפושים. בין המשתתפים בפגישה היה מושל פלורידה, שאישה נסערת במיוחד אמרה לו: "אתה לא עושה מספיק, דמיין שילדיך היו שם. אחרי שתצא מכאן תלך להצטלם יפה. אני יודעת שאתה עושה מה שאתה יכול, אבל זה לא מספיק".

8 צפייה בגלריה
נחמן שי ומשלחת החילוץ הישראלית
נחמן שי ומשלחת החילוץ הישראלית
המשלחת הישראלית
מגי קסטרו משירותי הכבאות של מחוז מיאמי-דייד אמרה ל-CNN כי היא מבינה לליבן של המשפחות: "הן נמצאות במצב מאוד אמוציונלי, אני אפילו לא יכולה לדמיין מה זה להיות במצבן. קרובי הנעדרים מרגישים אי-ודאות וחוסר אונים ולא יכולים לעשות שום דבר בעצמם. אין להם איפה לאחסן את הרגשות האלה, אז אם הם צריכים להוציא אותן עלינו, זה בסדר. אנחנו מוכנים להתמודד עם זה".
"אנחנו עובדים שעה אחר שעה בתקווה שנציל אנשים", הוסיפה קסטרו. "אנחנו רוצים להחזיר את הנעדרים לקרוביהם. כשאנחנו חוזרים בידיים ריקות, קשה גם לנו".
במצב חוסר הוודאות הנורא, נאחזות המשפחות בכל שביב של תקווה. ג'ייק סמואלסון, שסבו וסבתו, ארני ומרים נוטקין, גרו בקומה השלישית בבניין, סיפר כי לטלפון של אמו הגיעו כמה שיחות מהטלפון הקווי של נוטקין, שהיה ליד מיטתם - אבל כשענתה לטלפון כל ששמעה מהצד השני היה רעש סטטי. המשפחה קיבלה בסך הכול 16 שיחות כאלה ביום חמישי ועוד 15 בשישי. "ישבנו שם בסלון, כל המשפחה, ופשוט היינו המומים. כל שיחה כזו הפכה לנו את המעיים כי אתה יושב שם ולא יודע אם זה הם או מישהו אחר או מה בדיוק גורם לצלצולים", אמר סמואלסון. "אנחנו מנסים לעשות רציונליזציה של מה שקורה כאן ולקבל תשובות". טכנאי טלפון שניסו להתקשר למספר של סבא וסבתא של סמואלסון שמעו רק צליל המסמן שהקו תפוס.
אף שהסיכויים למצוא ניצולים נעשים קטנים יותר ויותר ככל שחולף הזמן, כוחות ההצלה מתעקשים כי הם עדיין מגדירים את המבצע כ"חיפוש וחילוץ" ולא כמבצע "מציאת גופות" (Recovery) - כלומר הם עדיין מאמינים שיש סיכוי למצוא ניצולים.
בינתיים הוחלט בארה"ב כי הוועדה שהייתה אחראית לחקירת הקריסה של מגדלי התאומים ב-11 בספטמבר 2001 תבדוק את המידע הנוגע לבניין בסרפסייד, ותחליט אם יש עילה לפתיחת חקירה פדרלית. הסוכנות הפדרלית לניהול מצבי חירום הודיעה שחיילים מחיל ההנדסה של צבא ארה"ב יגיעו גם הם לסייע במאמצי החיפושים. הסוכנות הדגישה גם שהממשל ידאג לכל המשאבים שיידרשו כדי לטפל באסון, והבטיחה לסייע גם למשפחות.
פורסם לראשונה: 22:23, 27.06.21