משדר מיוחד מאולפן ynet

אין שינוי בתוואי "ריקוד הדגלים", על אף יום של מהומות קשות בהר הבית וברחבי ירושלים: במשטרה החליטו כי המצעד המסורתי המתקיים ביום ירושלים יעבור כמתוכנן בשער שכם ובעיר העתיקה. שינוי יהיה בהתאם להערכת מצב, רק אם תהיה התרעה קונקרטית. במקביל התפתחו עימותים בשכונת שייח ג'ראח לאחר שחברי סיעת הציונות הדתית הגיעו לסיור למקום. משדר מיוחד באולפן ynet.
בעקבות הערכת מצב, התקבלה בצהריים החלטה לפנות את בית המשפט המחוזי בירושלים, שסמוך לשכונת שייח ג'ראח. לפנות בוקר אירעה סמוך לבית המשפט תקרית של השלכת אבנים. כמו כן נתלה דגל פלסטין על שער הכניסה. במקביל, בהתאם להערכת המצב בצה"ל, הוחלט על תגבור אוגדת עזה בכוחות נוספים.

17 צפייה בגלריה
עימותים
עימותים
העימותים בשייח ג'ראח
(צילום: עידו ארז)
17 צפייה בגלריה
עימותים
עימותים
(צילום: עידו ארז)
סיעת הציונות הדתית התכנסה כאמור בשכונת שייח ג'ראח. יו"ר המפלגה, ח"כ בצלאל סמוטריץ', אמר: "אחרי מתק שפתיים, דיברו עם הטרור, מחולליו ותומכיו, והתוצאה הייתה גל טרור שהכה במדינת ישראל. מבקשים להפוך אותם לשותפים, ללשון מאזניים ומי שימליכו כאן מלכים וממשלות. הם מפיחים את התקווה לטרור והוא מרים את הראש ומכה בישראל, כמו שהוא מכה בתושבי ירושלים, יפו ורמלה".
סמוטריץ' אמר עוד: "תתפקחו, תסתכלו ימינה ושמאלה, תפתחו את העיניים ותעצרו רגע. הפתרון הוא לא ממשלה שנתמכת על טרור. שלבו ידיים למדינה ימנית. מי שנכנע לטרור מזמין את האלימות. המשכנו את הבריחה מגוש קטיף וחצי מדינה תחת איום של טילים. מי שיברח מהטרור ייתן לטרור דלק להמשיך. אנחנו נותנים לצד השני להרים את הראש. צריך לבנות ממשלה יציבה שתבהיר מי בעל הבית במדינת ישראל". גם חברי הרשימה המשותפת ערכו את ישיבת הסיעה בירושלים.
17 צפייה בגלריה
הכותל המערבי
הכותל המערבי
חוגגים את יום ירושלים בכותל המערבי
(צילום: AFP)
במשטרה הדגישו כי במהלך היום הם ניסו למנוע את התלהטות הרוחות ומנעו מיהודים להיכנס להר הבית. בעימותים עם מתפרעים מוסלמים נפצעו 21 שוטרים. הפלסטינים דיווחו על עשרות רבים של נפגעים, בהם שבעה שמצבם קשה.
בחמאס אמרו: "קוראים להמשיך את המערכה עם הכוחות הישראלים באזור שער שכם ובשייח ג'ראח, וכן קוראים לכל העם הפלסטיני בגדה ובשטחי ישראל להמשיך להיאבק בישראל בכל נקודות העימות".

מפקד מחוז ירושלים ניצב דורון תורג'מן עדכן אמש כי רק הבוקר, כמה שעות לפני קיום מצעד הדגלים, תתקבל ההחלטה על המסלול שבו יעברו החוגגים. הוא הדגיש כי ההחלטה תתקבל בהתאם להערכת מצב לפי החלטת הדרג המדיני. "אנחנו ערוכים לכל תרחיש", אמר אמש ניצב תורג'מן.
גורמי ביטחון המליצו לשקול מחדש את קיום המצעד שאמור לעבור בחלקו בעיר העתיקה ובמזרח העיר, ובמקביל את מתווה המסלול וכמות המשתתפים - אולם בסופו של דבר התקבלה כאמור החלטה לקיים את האירוע לפי המתווה שנקבע מראש.

לקראת המצעד, אמרו המארגנים כי לא קיבלו הנחיות מיוחדות ומבחינתם הכול מתנהל כמתוכנן. "השנה הכול כרגיל, מלבד עניין אחד והוא כמות האנשים בכותל, זה כלקח ממירון. כרגע הדיונים על הכמויות נעים בין 8,000 ל-15 אלף איש שיוכלו להיות בכותל. מלבד זה אין שום דבר מיוחד, ההכנות בעיצומן", אמר בועז יעקובי, אחד המארגנים.
הצעדה צפויה להתחיל אחר הצהריים ברחוב קינג ג'ורג'. משם יצעדו המשתתפים בשני מסלולים, האחד עובר בכיכר צה"ל, דרך הצנחנים, שער שכם ומשם לכותל. המסלול השני עובר בשער יפו, שער ציון ומשם ממשיך לכותל. בחגיגות אמורים להשתתף משפחות מכל רחבי הארץ. בגלל ההגבלה הצפויה בכותל, לא צפוי עומס ומספר רב של מבקרים.

"לא צועדים כדי להתנגח במישהו"

יעקובי התייחס למתיחות בירושלים. "מהות האירוע היא איחוד ירושלים תחת מדינת ישראל ודגל ישראל, זו עמדה מאוד ברורה. אנחנו לא צועדים כדי להתנגח במישהו, אלא כדי לבטא את הריבונות שלנו בירושלים בחלק המשוחרר ובמרכז העיר".
לדבריו, "אם אומרים שאי אפשר לצעוד עם דגל ישראל במזרח ירושלים אז היא מחולקת דה-פקטו. יום ירושלים נקבע על פי חוק, אי אפשר להזיז אותו על לוח השנה. בחמש השנים האחרונות אנחנו נופלים על הרמדאן. עברנו את זה והכול היה בסדר".
17 צפייה בגלריה
מצעד הדגלים (ארכיון)
מצעד הדגלים (ארכיון)
מצעד הדגלים (ארכיון)
(צילום: EPA)
המשטרה פרצה להר הבית הבוקר לאחר יידוי אבנים ממסגד אל-אקצא. כמה שעות לאחר מכן התחדשו המהומות, ובשידור החי מהמקום נראו העימותים, יידוי האבנים הבלתי פוסק - ורימוני ההלם שירתה המשטרה. 21 שוטרים נפצעו ושלושה מהם פונו לבית החולים. לפי הסהר האדום, שבעה מתפרעים נפצעו באורח קשה. בסביבות 12:00 נסוגה המשטרה מהמתחם, והשוטרים שנפרסו בכניסה אליו אפשרו כניסת מתפללים למקום.
גורמים במשטרה אמרו בהתייחס למהומות היום בהר הבית: "עשינו כל מה שביכולתנו על מנת להימנע מפריצה להר, עד שזה הגיע לשלב של סיכון חיי אדם בכותל וחיי השוטרים. נתנו להם שלוש פעמים לשוב ולהתפלל, אבל הם חזרו לזרוק אבנים ולתקוף את נקודת המשטרה בהר".
עוד אמרו הגורמים: "בשעת בוקר יצאה תהלוכה בתוך הר הבית של צעירים שיידו אבנים לעבר שער המוגרבים והציתו את עמדת המשטרה בהר הבית. זה מה שאילץ את המשטרה לפרוץ לתוך הר הבית. נכנסנו עד קו ראשון כדי לא לאפשר זריקות אבנים וחפצים על הכותל ועל שער המוגרבים. בשלב מסוים הכוחות פרצו להר הבית כי יידויי האבנים לא פסקו. לא נכנסו למסגדים ולא הפרענו למי ששהה בתוכם להתפלל. היו ניסיונות הידברות כדי להביא לרגיעה, אבל הם לא צלחו".
17 צפייה בגלריה
עימותים על הר הבית
עימותים על הר הבית
העימותים בהר הבית
(צילום: AP)
17 צפייה בגלריה
עימותים על הר הבית
עימותים על הר הבית
(צילום: רויטרס)
17 צפייה בגלריה
עימותים על הר הבית
עימותים על הר הבית
(צילום: רויטרס)
17 צפייה בגלריה
עימותים על הר הבית
עימותים על הר הבית
(צילום: רויטרס)
באירוע מקביל, נהג יהודי הותקף באבנים בשער האריות, ניסה להימלט, סטה עם רכבו - ופגע במעקה מבטון. המתפרעים תקפו את יושבי הרכב, שחולצו בזכות קצין משטרה שהגיע בריצה וירה באוויר. בנוסף, מתפללים יהודים רבים הגיעו להר הבית למרות שהמשטרה אסרה עליהם להיכנס למקום - וחלקם אף ניסו לפרוץ בכוח לשער המוגרבים.
לאורך כל הרחוב חטפנו אבנים", סיפר הנהג שהותקף באזור שער האריות בשיחה עם ynet. "זה ציר שאמור להיות מאובטח על ידי המשטרה. הציר כולו מלא צעירים ערבים בלי שום נוכחות משטרה. כשהתקרבנו לשער האריות נתקענו בלי יכולת לעקוף יותר. התחלתי לנסוע ברוורס הלוך חזור, תוך כדי שכל השמשות מתנפצות. אנחנו חוטפים אבנים וגז לתוך הרכב.
"נתקעתי בבטון, הרכב הושבת. המחבלים פתחו את הדלתות והמשיכו להכות אותנו. המשטרה הייתה מטרים ספורים מפה, שוטר אחד מכל השוטרים הגיע לחפות עליי. הוא רץ לבד והציל אותנו".

17 צפייה בגלריה
תיעוד
תיעוד
הנהג שהותקף וקצין המשטרה שחילץ אותו ואת חבריו
(צילום: עמית שאבי)
מנהיג חמאס איסמעיל הנייה הודיע שהבהיר לכל הגורמים שהיו איתו בקשר שישראל לא עומדת בהתחייבויותיה. "אנחנו מחדשים את ההתחייבות בפני האומה: לא נסכים למזימות של ישראל להפר את הסטטוס קוו בירושלים. ההתנגדות בשטח תמשיך ואף תסלים כדי למנוע מישראל והמתנחלים להשיג את מטרותיהם. ההתנגדות מוכנה ולא תעמוד בחיבוק ידיים. המילה שלה תהיה המילה האחרונה במערכה אם ישראל לא תיסוג ותשים קץ למזימות השטניות שלה".
עשרות אלפי מתפללים מוסלמים העבירו את הלילה במסגד אל-אקצא, ובמשטרה החליטו לאסור כניסת יהודים להר הבית על רקע ההסלמה בירושלים. בהר הבית נראו כבר בשעות הבוקר המוקדמות תמונות של הכנות לעימותים קשים, בין היתר נראו מצבורי אבנים באל-אקצא, וכן הכנות לחסימת דלתות ושערים - והעימותים אכן הגיעו.
17 צפייה בגלריה
עימותים על הר הבית
עימותים על הר הבית
העימותים בהר הבית בשעות הבוקר
בשעה 08:15 החלו המהומות על ההר, בעקבות יידוי אבנים לעבר ציר העופל שהוביל לכניסת השוטרים למתחם. המתפרעים יידו אבנים לעבר השוטרים שפרצו למקום, ואלו הגיבו בירי רימוני הלם. המהומות נפסקו לזמן קצר לאחר כניסת השוטרים, אך בהמשך התחדשו שוב. המשטרה אף חתכה את הכבלים של הרמקולים של המסגד, לאחר שהכרוז השתמש בהם כדי להסית את המתפרעים ולקרוא לתושבי הגדה להצטרף גם הם לעימותים.
בשלב מסוים נסוגה המשטרה מהמתחם והמתפרעים, שעד כה התבצרו בתוך המסגדים שבמתחם, יצאו החוצה. לאחר עזיבת הכוחות המתפרעים התפרסו ברחבי ההר וקראו קריאות ניצחון - עד שהשוטרים שבו לכניסות למתחם והחלו לפזרם שוב. לאחר מכן התייצבו השוטרים בכניסה לאל-אקצא ואפשרו כניסת מתפללים, בעיקר מבוגרים.