כמעט שנתיים חלפו מאז הגשת כתב אישום בגין תקיפת פעוטות בגן הילדים "גן מתוק" בגבעתיים, והמשפט לא מתקדם. האישום הוגש באוקטובר 2018 נגד גננת ושתי סייעות - אביבה דהן, ליהיא בן דניאל ואורנה אקבלי - וכעת פנו הורי הילדים לבית המשפט בטענה שהתמשכות ההליכים בתיק "בלתי סבירה". הפרשה נחשפה לראשונה ב-ynet.
האישום שהוגש תחילה ייחס לסייעות שורה של עבירות תקיפה. בהמשך צורפה לאישום גם מנהלת הגן, שלה מיוחס אי-קיום חובת הדיווח, בטענה שלא דיווחה למשטרה על המתרחש בגן. למרות הזמן הרב שעבר מאז, מועד ההוכחות - שהוא למעשה שלב העדויות בתיק - עדיין לא התקיים, ובכל פעם מנסיבות שונות.
3 צפייה בגלריה
הגננת אביה דהן מכה פעוטה בגן הילדים
הגננת אביה דהן מכה פעוטה בגן הילדים
הגן בגבעתיים
3 צפייה בגלריה
הגננת אביה דהן מכה פעוטה בגן הילדים
הגננת אביה דהן מכה פעוטה בגן הילדים
הגננת אביה דהן מכה פעוטה בגן הילדים
חשוב לציין כי להורים אין מעמד בתיק. תיקים פליליים מתנהלים בין המדינה, שהיא התובעת בתיק, לבין הנאשמות. במקרים מסוג זה המשפחות מלוות את ההליך ומטבע הדברים למשפט יש משמעות גדולה עבורם.
לשם השוואה בתיקה של כרמל מעודה, שנחשב לתיק חמור בהרבה, כתב האישום הוגש ביולי 2019 ומועד ההוכחות צפוי להתחיל כפי הנראה בספטמבר - שנה וחודשיים מאז האישום.
לפני יותר משנה פנה נציג המשפחות בתיק, עורך הדין אלעד רט, לשופטת השלום מעיין בן ארי, וכתב: "מאז נחשפו העבירות, נאלצים מרשיי להתמודד עם המתנה ממושכת למיצוי הדין עם הנאשמות וזאת מעבר להתמודדות היום יומית עם הטראומה והנזקים שנגרמו בעטיין של העבירות".
לדבריו, "מרשיי המתינו זמן רב עד לקבלת ההחלטה על כתב האישום שהוגש אחרי חקירה ממושכת וקיום הליכי שימוע שארכו חודשים. מאז הגשת האישום חלפו חודשים נוספים אך על פי הדיווח שקיבלנו מהפרקליטות עד כה טרם חלה התקדמות מהותית בתיק".
3 צפייה בגלריה
הסייעת החשודה בהתעללות מגבעתיים
הסייעת החשודה בהתעללות מגבעתיים
הסייעת בן דניאל באחד הדיונים בבית המשפט
איילת, אמא לאחד הילדים, אמרה ל-ynet: "אני לא באה בטענות לשופטת או לפרקליטות, השופטת הוחלפה באמצע. אבל לפני חצי שנה הבטיחו להביא להוכחות, וגם ברגע שזה קורה לוקח עוד שנה וזה לא מסתיים פה. זה פשוט נמשך כמו מסטיק. אחת מהן ניסתה לשחק על סעיף נפשי ובסוף נקבע שהיא כשירה".
השופטת בן ארי מונתה תחילה להיות שופטת מוקד שתפקידה לדון בהליכים מקדמיים בתיק. היא ענתה אז בהחלטתה לסנגור: "הדברים בהחלט מובנים ונרשמו בתיק. במועד הנדחה מתקיים דיון גישור מתוך ניסיון לקדם את ההליך. ככל שההליך לא ייצלח, יופנה התיק מיד לשמיעת ראיות בפני השופט שייקבע". יש לציין כי במסגרת הגישור גם בפרקליטות ביקשו לנהל הוכחות במקביל לניסיונות להגיע לפשרה, אלא שבקשתם לא התקבלה.
בהמשך השופטת בן ארי קודמה לבית משפט המחוזי, פרץ גם משבר הקורונה, והתיק הגיע לסגנית נשיאת השלום נועה תבור. אלא שמאז חלפו חודשים רבים נוספים והתיק לא התקדם. הסנגור פנה לפני חמישה ימים וכתב שוב: "חלפו 14 חודשים מאז הבטחתה של השופטת אך המועדים טרם נקבעו, הליך הגישור ממשיך להתנהל לאטו".
לדבריו, "אנו מעריכים מאד את מאמצי כבודה להביא את הצדדים להסכמות - אם כי לא בכל מחיר. עם זאת, אנו סבורים כי התמשכות ההליכים בתיק זה איננה סבירה ולא ניתן להתעלם עוד מהשורה התחתונה שבתיק לא מורכב במיוחד ולא עב כרס בצורה יוצאת דופן, קרוב לשנתיים לא חלה כל התקדמות. אנו מבקשים בכל לשון של תחינה שלא תתאפשר דחייה נוספת".
מהנהלת בתי המשפט נמסר כי "לאחר מינוי המותב הקודם שדן בתיק לבית המשפט המחוזי, המשך הדיונים בהליכים המקדמיים ובהליכי גישור הועבר לסגנית הנשיא, השופטת תבור. לאור עניינים מקדמיים, אשר את חלקם לא ניתן לפרט מפאת צנעת הפרט, ובשל משבר הקורונה, נדחו חלק מהדיונים. ההליך קבוע לחודש ספטמבר לסיום הדיון המקדמי ומועדים לשמיעת ההוכחות ייקבעו בהקדם".
עומר בללי, אחד הסנגורים בתיק, אמר: "בגדול, הקונסטרוקציה המשפטית שבנתה פה הפרקליטות אינה אפשרית. הם מנסים להחמיר עם הנאשמות, בזמן שהחוק לא מאפשר את זה. יש תהליכי גישור בתיק וזה מתנהל כדרכו של משא ומתן בין הצדדים".